VRIEN VALK: Kosthold og livsstil spiller inn på hvor fettet legger seg. Foto: PantherMedia
VRIEN VALK: Kosthold og livsstil spiller inn på hvor fettet legger seg. Foto: PantherMedia Vis mer

Magefett

Derfor legger fettet seg akkurat der

Rumpe, rygg, armer, mage og lår - slik blir du kvitt fettet.

Har du en myk mage? Er det på overarmene fettet legger seg? Eller ryggen, kanskje?

De færreste av oss er så heldige at fettet legger seg jevnt på kroppen hvis vi går opp noen kilo. Som regel havner det på bestemte steder, som eksemplene over.

Vi hører gjerne at det ikke går an å punktslanke seg, men ifølge treningseksperter og ernæringsfysiologer Daily Mail tidligere har pratet med, kan du - i visse tilfeller, bli kvitt fettlageret som legger seg her eller der hvis du endrer kostholdet.

Hva du spiser kan nemlig ha innvirkning på hvor fettet legger seg, mener de.

Her er fettet du kan bli kvitt:

DET LILLE EKSTRA: Sideflesk reduseres om du kutter sukker. Foto: PantherMedia / Cathy Yeulet
DET LILLE EKSTRA: Sideflesk reduseres om du kutter sukker. Foto: PantherMedia / Cathy Yeulet Vis mer

Fett på magen

Er magen det første stedet du legger på deg om du går opp i vekt? Blir ikke magen flat selv om du er slank ellers? Problemet her er ofte stress.

Stress gjør at kortisolnivåene i kroppen øker, og dette trigger fett til å lagres på magen, viser forskning (mer info finner du hos Harvard Health Publications).

Du bør absolutt trene og holde deg aktiv, men det alene vil ikke hjelpe deg å bli kvitt magefettet. I stedet bør du prøve å stresse ned.

Yoga og meditasjon kan være verdt å prøve. Er det noen programposter du kan droppe? Bli flinkere til å si nei hvis dagene allerede er fulle av ansvar og plikter. Husk at vi ofte stresser helt unødig.

Verden går ikke under om du ikke har skinnende rent bad/ikke får svart på alle e-postene i dag/du kommer ti minutter for sent til middagen. Don't worry, be happy!

LES OGSÅ: Slik tar du knekken på magefettet




Sideflesk

Legger fettet seg på sidene, i såkalte «love handles»? Får du en muffintopp over buksa? Ofte henger dette sammen med at du har magefett, så å stresse ned er igjen en god idé.

Men sideflesket kan indikere at kroppen din ikke reagerer som den skal på insulin. Med andre ord - du kan ha for ustabilt blodsukker, og spiser antagelig for mye sukker. Kutt ned på sukkerinntaket, og sjansen er stor for at fettet på sidene reduseres ganske betraktelig. Ikke gå for lenge mellom hvert måltid, og spis nøtter eller grønnsaker som mellommåltider.

LES OGSÅ: 6 av 10 kvinner er misfornøyd med kroppen

Fett på ryggen

Er det på ryggen ekstrakiloene havner? Buler det ut rundt bh-stroppene? Det kan være fordi kroppen din ikke er så god til å fordøye karbohydrater.

Prøv å kutte ned på sukker og matvarer som ris, pasta og mat laget av hvetemel. Spis i stedet mye frukt og grønt og quinoa eller linser. Dersom det gir resultater, bør du ikke gå tilbake til et kosthold med mye enkle karbohydrater, men du kan re-introdusere matvarer som grove kornprodukter og villris.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene ryggen din

Grevinneheng

Legger fettet seg på underarmene? Og kanskje også på brystet? Det kan skyldes at du reagerer på BPA og DEPH, to stoffer som brukes i plastikk.

Vi blir utsatt for disse når vi spiser mat som har ligget i plastemballasje eller hermetikkbokser som er trukket med plast innvendig. En studie gjennomført nylig, viste at ved å kutte bruken av halvfabrikata og ferdigmat, og i størst mulig grad bruke glass og keramikk for å lagre/varme/serere mat, ble nivåene av de to giftene redusert betraktelig i løpet av bare få dager.

Prøv derfor å kutte ned på konsum av halvfabrikata og ferdigmat, og spis mest mulig mat som er laget fra bunnen av.

Hvis du i tillegg drikker mye vann, og trener jevnlig, slik at du får svettet skikkelig ut, kan det redusere grevinneheng (mer info om BPA og DEPH finner du hos ABC News).

LES OGSÅ: Slik kan du trene bort grevinnehenget

Tjukke kinn

Da snakker vi ikke om fine, fyldige og ungdommelige kinn, men den litt mer pløsete typen.

Dette skyldes som regel et for høyt alkoholinntak. Kjenner du deg skyldig? Kutt ned på vin, øl og drinker og se om ikke ansiktet blir mindre hovent.

LES OGSÅ: Hvor mye drikker du, egentlig?

Hva med rumpa og lårene?

Er det på baken og lårene fettet legger seg? Har du en klassisk pærefasong? Dette er det ikke så mye å gjøre med, det er genetisk. Du er jo heldig som ikke legger på deg på magen eller ryggen, og pæreformfettet er mindre usunt enn epleformfettet.

Hvis du er misfornøyd med fasongen, er det beste du kan gjøre faktisk å trene opp styrken i overkroppen, spesielt skuldrene. Det vil gi deg en mer proposjonert figur.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: