GENER: Noen har rett og slett gener som gjør dem mer disponerte for å legge på seg, men det er ikke den eneste faktoren som spiller inn. Foto: Kzenon - Fotolia
GENER: Noen har rett og slett gener som gjør dem mer disponerte for å legge på seg, men det er ikke den eneste faktoren som spiller inn. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

Ned I Vekt

Derfor legger noen fortere på seg

Det er ikke bare genene som har skylda.

Du har kanskje prøvd utallige dietter, du sykler til og fra jobb, og prøver å trene så ofte du har tid og ork. Likevel klarer du ikke å få kiloene til å forsvinne, eller holde seg borte.

Folk er forskjellige. Noen sliter med å holde vekten, mens andre sliter med å legge på seg.

Og uansett hvilken side du er på kan det være like frustrerende. Men hvorfor er det egentlig slik?

LES OGSÅ: Har du arvet kroppen din?

En blanding av arv og miljø

Ifølge Forskning.no er det en genetisk variasjon i hvordan vi reagerer på overskudd av mat. Kroppen prøver til en viss grad å bekjempe at vi legger på oss for mye, og her har noen av oss vært mer heldige enn andre.

– Det er de færreste som har vært så heldige at de ikke trenger å tenke på hva de putter i munnen. Og noen kan skylde mer på genene sine enn andre for hvorfor de legger på seg. I tillegg kan det også variere hvor mye hver person forbrenner, sier Frode Norheim, postdoktor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, til KK.no.

– Men det er ikke så enkelt at vi bare kan skylde på gener. Vi må også ta ansvar for eget liv, legger han til.

Noen spiser tross alt mer usunt enn andre og er kanskje ikke like flinke til å holde seg i aktivitet, og dette vil også helt klart ha en innvirkning. Genene alene vil ikke gjøre at du legger på deg, det kreves tross alt at du får i deg mer energi enn du bruker. 

Fedme er stadig mer utbredt

Litt av skylda kan du altså legge på genene dine, men det er dessverre ikke den eneste faktoren som spiller inn på vekta di. Klinisk ernæringsekspert ved Oslo Universitetssykehus, Mette Svendsen, påpeker at fedme er stadig mer utbredt i dagens samfunn, og det helt uten at genene har endret seg.

– Når man ser på variasjonen av mennesker så kan mye forklares med arv. Noen har rett og slett gener som gjør dem mer disponerte for å legge på seg, sier hun til KK.no.

MYE MAT, LITE TRIM: Vi har en konstant tilgjengelighet av mat, i tillegg til at vi lever et langt mer stillesittende liv i dag enn vi gjorde før i tiden. Foto: (c) Jose Luis Pelaez, Inc./Blend Images/Corbis/All Over Press
MYE MAT, LITE TRIM: Vi har en konstant tilgjengelighet av mat, i tillegg til at vi lever et langt mer stillesittende liv i dag enn vi gjorde før i tiden. Foto: (c) Jose Luis Pelaez, Inc./Blend Images/Corbis/All Over Press Vis mer

– I dag har vi en konstant tilgjengelighet av mat. Og gjerne energitett mat. Samtidig har vi ikke lenger det samme behovet for bevegelse som man hadde før i tiden. Dette vil gjøre det lettere å legge på seg for de som er genetisk disponerte for det, forklarer hun.

Genene er altså de samme, det er bare rammene våre som har endret seg.

Og dersom du hadde levd i en tid da folk var mer fysisk aktive, og ikke hadde mulighet til å løpe på butikken og kjøpe nøyaktig det man får lyst på til en hver tid, ja, da hadde du kanskje ikke hatt det samme problemet.

Mye mat, lite mosjon

Uansett om du prøver å gå ned i vekt eller opp i vekt, så handler det altså om hva du spiser, hvor mye du spiser, og hvor mye energi du bruker i løpet av en dag. Det er nemlig summen av dette som avgjør resultatet.

– Det er forskjell på hvordan folk spiser og nyter mat. Noen kan ha tendenser til glemme å spise, for så å overspise eller spise for å dempe andre ubehagelige følelser. Og noen kan også spise mye uten å gå opp i vekt, rett og slett fordi de er så energiske og aktive, sier ernæringsfysiologen.

Veldig mange av oss har også en relativt stillesittende jobb, som gjør at vi bruker store deler av dagen vår til å sitte på rumpa. Da er det særlig viktig at du er flink til å holde deg i aktivitet på fritiden, og kanskje også beveger deg litt i lunsjen.

Det kan også være en god idé å føre en dagbok over hva du spiser for en ukes eller to. Det vil kunne gi deg en litt bedre oversikt over hva du gjør feil.

LES OGSÅ: Disse personene er mest aktive

DETTE SPILLER EN ROLLE: Gener har selvfølgelig en del å si for forbrenning og vekt, det samme gjelder for matinntak, aktivitetsnivå og hvor mye muskelmasse du har.  Foto: berc - Fotolia
DETTE SPILLER EN ROLLE: Gener har selvfølgelig en del å si for forbrenning og vekt, det samme gjelder for matinntak, aktivitetsnivå og hvor mye muskelmasse du har. Foto: berc - Fotolia Vis mer

Ha tålmodighet

Ofte er vi svært opptatt av at ting skal skje raskt, men dersom du er ute etter en varig vektnedgang kommer du lenger med litt tålmodighet.

Det er bare en måte å gå ned i vekt på, og det er å redusere energiinntaket og øke den fysiske aktiviteten. Og da er det ikke snakk om en toukers diett. Skal du holde vekten stabil handler det om å legge om livsstilen. Og da bør du velge metoder som fungerer i det lange løp.

– Det er ganske individuelt hva som fungerer for hver og en, men en mer aktiv hverdag kombinert med normal sunn mat er ofte den beste løsningen. Spis grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, bønner, magert kjøtt, kylling og fisk. Husk daglig inntak av det hjertegode fettet fra olivenolje, avokado og nøtter, men reduser inntaket av søtsaker, sukkerholdig drikke og fettholdig ferdigmat, forklarer hun.

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: