Toalettbesøk

Derfor må du på do når du trener

Må du ofte «en nummer to» på joggeturen eller i skibakken? Her er årsaken.

MÅ PÅ DO: Mange opplever at de må på toalettet når de trener. Dette kan skyldes blant annet stress.  Foto: Nobilior - Fotolia
MÅ PÅ DO: Mange opplever at de må på toalettet når de trener. Dette kan skyldes blant annet stress. Foto: Nobilior - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å gå på toalettet er like naturlig som å spise og sove, og alle mennesker gjør det – uansett om de vil innrømme det eller ikke.

Vi har alle forskjellige toalettrutiner, og mens noen er så heldige å slippe unna med noen få toalettbesøk daglig, er det andre som må besøke det private rommet på de mest ubeleilige tider.

Opplever du ofte at trangen til å gå på do melder seg når du er midt i joggeturen eller langt oppe i skibakken? Vel, da er du ikke alene.

Eksperten har gitt oss svaret på hvorfor dette skjer.

PÅ DO?: Det er ingenting som er kjedeligere enn å plutselig få skikkelig vondt i magen og måtte på do når du er halvveis i joggerunden din.  Foto: Dan Race - Fotolia
PÅ DO?: Det er ingenting som er kjedeligere enn å plutselig få skikkelig vondt i magen og måtte på do når du er halvveis i joggerunden din. Foto: Dan Race - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Må du ofte tisse om natten?
 

Tarmene er i bevegelse

Hanne Lyngstad - som er tidligere toppidrettsutøver innen løping, samt en av ekspertene i løpeavdelingen til Adidas, forteller til KK.no at trangen etter å gå på toalettet under trening kan komme av at tarmene er i stor bevegelse.

– Når du for eksempel løper, enten det er ute eller på tredemølla, treffer beina og kroppen bakken med opptil tre ganger kroppsvekten din. Dette gjør at magen og tarmene dine får en ganske stor bevegelse.

– Tarmene blir komprimert når du lander og blir så presset mindre når du er i luften, og sånn fortsetter prosessen så lenge du løper. Dette fører til økt belastning på tarmene som igjen vil føre til et større behov for å gå på toalettet.

Om du lurer på hvordan idrettsutøvere og maratonløpere løser dette problemet når de er midt i løpet, kan Lyngstad fortelle deg følgende:

– De går på do! Hvis det er et maraton er det mye doer i løypa. Noen går på disse, mens andre gjør det i buksa. Er det kortere løp klarer man som regel å holde seg.

LES OGSÅ: Klarer du ikke holde deg?

TARMBEVEGELSE: Når du løper er tarmene dine i stor bevegelse og presses sammen. Dette gjør at du får behov for å gå på do.  Foto: Fotolia
TARMBEVEGELSE: Når du løper er tarmene dine i stor bevegelse og presses sammen. Dette gjør at du får behov for å gå på do. Foto: Fotolia Vis mer


 

Påvirkes av stress

Ifølge det danske nettstedet Videnskab.dk kan stress også sette i gang fordøyelsen og gjøre at vi må hyppigere på toalettet.

Når du er stresset frigir nemlig hjernen din hormonet CRF, som kan stimulere bevegelsen av tarmmusklene, og dermed sette i gang peristaltikk, som er en langsom bølgelignende bevegelse i tarmen.

Når hormonet frigis oppstår denne bevegelsen ved en sammentrekning like ovenfor det stedet hvor innholdet i tarmen befinner seg, samtidig som partiet under slapper av. Når dette gjentas trinnvis i en serie, føres innholdet i tarmen i riktig retning og du må på toalettet.

I tillegg til å sette fart på peristaltikken, gjør også dette hormonet at tykktarmen blir mer følsom.

GÅ PÅ DO FØRST: Hvis du skal holde et stressende foredrag, løpe en maraton eller gå en heftig skitur, så lønner det seg å prøve å få gått på do først.  Foto: Nobilior - Fotolia
GÅ PÅ DO FØRST: Hvis du skal holde et stressende foredrag, løpe en maraton eller gå en heftig skitur, så lønner det seg å prøve å få gått på do først. Foto: Nobilior - Fotolia Vis mer

– Det gjør først og fremst at tykktarmen arbeider hurtigere, men også trangen etter å gå på do føles kraftigere. Man blir mer oppmerksom på at noe er på gang, og man tror man må på toalettet hele tiden, har Klaus Krogh, som er tarmforsker ved Instituttet for Klinisk Medisin på Aarhus Universitet, fortalt til nettstedet.

Det kan med andre ord være lurt å prøve å stresse ned i hverdagen, eller puste dypt og tenke positive tanker når du merker at du blir stressa.

LES OGSÅ: Stress er like skadelig som å røyke
 

Slik unngår du problemet

I tillegg til å stresse ned, bør du ifølge Lyngstad ta deg et toalettbesøk før du begynner økten.

– Det lønner seg å gå på do før du trener hvis du er plaget med vond mage under treningen, men dette er jo selvsagt svært individuelt.

– Du kan også prøve å finne ut om det er noen typer mat du spiser som gjør at du må på do. Eventuelt mat som gjør at du unngår toalettbesøk. Noen matsorter er jo tyngre å fordøye enn andre, sier hun.

Det er heller ikke særlig lurt å spise et større måltid før treningsøkten, da du risikerer magesmerter og ufrivillige toalettbesøk. Spis noe du vet kroppen tåler, som for eksempel en yoghurt eller en banan, så kan du heller spise mye etter økten.

LES OGSÅ: Så ofte er det normalt å gå på do daglig

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer