Søvn

Derfor må du sove nok

Søvnmangel rammer ikke bare vekt og humør - det kan også skade hjertet.

SOV NOK: Det å få nok hvile er helt nødvendig for kroppen din, ellers går det utover helse og vekt.  Foto: Getty Images
SOV NOK: Det å få nok hvile er helt nødvendig for kroppen din, ellers går det utover helse og vekt. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Trøtt om morgenen? Det bør du gjøre noe med.

Underskudd på søvn går ikke bare ut over energien din og lager mørke ringer under øynene. Det kan også ha innvirkning på hjertehelsen, humøret og vekta.

- Kronisk underskudd på søvn kan gi økt risiko for fedme, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og depresjon. Søvn er ikke luksus, det er en nødvendighet, akkurat som mat og vann, sa Virend Somers, hjertespesialist og søvnekspert ved Mayo Clinic i USA til AlphaGalileo Foundation.

Hans utsagn underbygges av en studie utført ved St. Olavs Hospital her i Norge. Der fant lege Lars Erik Sande Laugsand en sammenheng mellom søvnmangel og hjerteinfarkt, skriver St.Olavs Hospital på sin nettside. Hvorfor det er en sammenheng er ikke forskerne sikre på ennå, men dette er noe det jobbes med å finne ut av ved forskningsmiljøer både i Skandinavia og resten av verden.

LES OGSÅ: Enkle triks for et sunnere hjerte

Hvor mye søvn er nok?

Så da er jo spørsmålet - hvor mange timer med hodet på puta bør du få hver natt? Det er vanskelig å gi et fasitsvar, for det er individuelt hvor mye søvn vi trenger. Men tommelfingerregelen er at mellom 6 og 8 timers søvn er det som skal til.

Hvis du våkner opp og er helt stuptrøtt hver morgen når ringeklokka ringer, er det et tegn på at du bør sove mer. Med andre ord bør du legge deg tidligere.

Forsøk med en halvtime, og ikke gi opp selv om du de første nettene ikke sovner med én gang. Bare det at du ligger i senga og får roet deg ned vil hjelpe, og etterhvert vil du få sove raskere.

Fungerer ikke dette, vil det faktisk hjelpe å ta en ettermiddagslur for å få dekket opp søvnbehovet. Men luren må ikke være så lang at den gjør at du ikke får sove når kvelden kommer. Da er hele poenget borte. Så en cowboystrekk på en halvtime etter middag kan altså være en løsning for deg som ikke får til å legge deg tidligere på kvelden.

LES OGSÅ: Stress er like helseskadelig som røyking

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer