Dårlig Appetitt

Derfor mister du appetitten i varmen

Kan skyldes en naturlig kroppslig mekanisme.

DÅRLIG APPETITT: Noen ganger forsvinner appetitten helt i sommervarmen, og du går glipp av all den gode maten du hadde gledet deg til å kose deg med i sommer. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
DÅRLIG APPETITT: Noen ganger forsvinner appetitten helt i sommervarmen, og du går glipp av all den gode maten du hadde gledet deg til å kose deg med i sommer. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sommeren er tiden for å nyte livet og alle dens goder. Og stekende sol og strandliv kombineres gjerne med deilig grillmat, piknik i parken og frokost på terrassen.

Det er hvert fall slik vi planlegger at sommeren skal være – full av nytelser. Men noen ganger forsvinner dessverre appetitten i sommervarmen, og du klarer rett og slett ikke å nyte måltidene.

Ikke bare går du glipp av all den gode maten du hadde gledet deg til å kose deg med, men du kan også bli både slapp og sliten av for lite næring.

Men hvorfor mister vi egentlig appetitten når det er varmt? Og hva kan du gjøre for å få den tilbake?

LES OGSÅ: Spis seks måltider om dagen

VARMT: Når man spiser avgir kroppen varme, og på varme dager har vi ikke det samme behovet for å øke kroppens kjernetemperatur. Dette kan ha en innvirkning på appetitten. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
VARMT: Når man spiser avgir kroppen varme, og på varme dager har vi ikke det samme behovet for å øke kroppens kjernetemperatur. Dette kan ha en innvirkning på appetitten. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press Vis mer

Mat øker kroppstemperaturen

– Å spise er nødvendig for å sikre energi, men det er også viktig for temperaturreguleringen.

- Når man spiser avgir kroppen varme. Dette kan være et nyttig bidrag til å opprettholde kroppens kjernetemperatur på kalde dager, men dette er ikke like nødvendig når det er varmt, sier ernæringsfysiolog og helserådgiver Egil A. Bjørgen fra egilbjorgen.no til KK.no.

Det er altså lettere for kroppen å holde kjernetemperaturen på varme dager, noe som ikke gir oss samme fysiologiske behov for varmeproduksjon fra mat.

Så på dager der gradestokken strekker seg langt oppover de tosifrede tallene er det derfor ikke like fristende med et rykende varmt måltid.

I dagens moderne samfunn har vi derimot lettere for å holde kroppstemperaturen stabil, derfor er ikke dette like sentralt for oss mennesker som før. Men kroppen reagerer likevel slik fra naturens side.

LES OGSÅ: Prøv vannmelon på grillen

Ikke farlig for friske mennesker

– Ved feber og trening ser man også en økning i kjernetemperatur, noe som for mange fører til forbigående nedsatt appetitt.  Dette får ingen varige konsekvenser, for kroppen vil kompensere over tid. Ellers ville man sett en tydelig forskjell på vekt hos de som lever i kalde strøk i forhold til tropiske strøk, forklarer han.

Det er altså ikke utenkelig at spesielt varme eller kalde dager kan påvirke appetitten hvis man er utsatt for større temperaturforandringer på kort tid. Men ifølge Bjørgen er ikke en forbigående nedsatt appetitt på varme dager et problem for friske mennesker. Det er nok en større utfordring for enkelte sykdomsgrupper eller eldre.

SAFTIG: Sliter du med appetitten i varmen kan det hjelpe å velge mat som er kjølende, som for eksempel vannmelon. Den inneholder også svært mye vann som det er viktig at du får i deg nok av. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press
SAFTIG: Sliter du med appetitten i varmen kan det hjelpe å velge mat som er kjølende, som for eksempel vannmelon. Den inneholder også svært mye vann som det er viktig at du får i deg nok av. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press Vis mer

Velg kjølende mat og nok vann

– Å spise lettere og mer kjølende mat kan hjelpe, så vil det være svært viktig å drikke nok og erstatte salttapet man mister på spesielt varme dager, ernæringsfysiologen.

Når solen steker og svetten siler, bruker kroppen mer væske enn vanlig, og for lite væske kan føre til uttørring. Dette vil du fort merke. Er du veldig tørst kan du også oppleve at tørr mat som kylling eller brødskiver bare vokser i munnen, og du greier rett og slett ikke spise noe særlig. Og hvis du kjenner at du higer etter vannholdige matvarer som agurk, tomat og vannmelon, da er det nok stor sannsynlighet for at du er litt dehydrert.

Men Bjørgen tror også at en dalende appetitt i sommervarmen noen ganger kan henge sammen med et sterkt kroppsfokus. Og at mange bevisst eller ubevisst spiser mindre i den tiden av året der vi går rundt med mindre klær på.

LES OGSÅ: Unge jenter sulter seg til modellår

DRIKK: Når solen steker bruker kroppen mer væske enn vanlig, og det er derfor viktig at du husker å drikke nok. Vann er den beste tørstedrikken, men dersom du får i deg lite mat kan du også gå for melk eller grønnsaksjuice. Foto: Image Source/All Over Press
DRIKK: Når solen steker bruker kroppen mer væske enn vanlig, og det er derfor viktig at du husker å drikke nok. Vann er den beste tørstedrikken, men dersom du får i deg lite mat kan du også gå for melk eller grønnsaksjuice. Foto: Image Source/All Over Press Vis mer

Drikk noe næringsrikt

Sliter du med dårlig appetitt anbefaler Norsk Helseinformatikk at du drikker rikelig med væske – helst rundt to liter om dagen.

Og alt du drikker behøver ikke være vann, velg noe du liker, men gjerne noe som er næringsrikt slik at du får i deg noe. Dette kan være frukt- og grønnsakssafter, kefir, sjokolademelk eller andre ting som gir deg litt å gå på.

Prøv også å få i deg litt mat, selv om du bare klarer litt. Og her bør du velge mat som er næringsrikt, og ikke bare tomme kalorier. Frukt og grønnsaker kan være fint å ty til når appetitten ikke er på topp, og mat med sterke farger kan faktisk skjerpe appetitten.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer