Overspise

Derfor overspiser du

Her får du vite sannheten.

Stress ned. Stresser du for mye vil kroppen pøse ut store mengder av hormonet kortisol, som over tid kan øke appetitten din og resultere i overvekt.
Stress ned. Stresser du for mye vil kroppen pøse ut store mengder av hormonet kortisol, som over tid kan øke appetitten din og resultere i overvekt. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Overspiser du?

Hender det at du overspiser?

Alle vet at det beste er å spise moderate mengder med sunn mat. Det klarer de fleste å gjennomføre i løpet av dagen, men når du kommer hjem på kvelden og slenger deg foran TV-en hender det at de gode intensjonene går rett i søpla. Du begynner med en kjeks eller sjokoladebit, og før du vet ordet av det har du spist to sjokolader, en pakke med kjeks og en bolle med potetgull i tillegg. Du prøver å si stopp, men kroppen reagerer ikke.Her får du vite hvorfor du overspiser, og vi gir tips til hvordan du får tilbake kontrollen, slik at du unngår unødvendig vektoppgang.Les også:Disse overspiser oftestDette kan flytte vektnålaDette gjør at du spiser mer

1. Du får ikke nok søvn

Du blir ikke bare trøtt, utafor og ukonsentrert av for lite søvn, det kan også føre til overvekt da søvnmangel gir økt appetitt gjennom hormonforandringer. Søvnmangel øker produksjonen av hormonet ghrelin, som blant annet øker appetitten din.Ikke bare det: Hvis en person sover i fire timer to netter i strekk, går produksjonen av hormonet leptin ned med 18 prosent, sammenliknet med personer som får mer søvn, ifølge en studie. Leptin produseres i hjernen og gir kroppen beskjed om at du er mett. Testpersonene som fikk mindre søvn rapporterte om en solid økning i appetitten sin, ifølge Health.com.Sov deg slankSlik får du kontroll:Når vi er trøtte, fristes vil særlig av søte matvarer og mat som er rik på karbohydrater. Det er fordi slik mat gir oss det energikicket vi kanskje trenger. Men du ikke spise fetende mat for å få en boost:- Føler du deg trøtt vil du har karbohydrater. Gå for karbohydrater som inneholder mye fiber, som vil gi deg mer langvarig energi. Fiber forbrennes saktere og gir deg noen proteiner i tillegg, som gjør at du føler deg tilfreds lengre, sier Keri Gans, tallskvinne for American Dietetic Association, ifølge Health.com.Hennes tips er å starte dagen med en skive grovt brød med egg eller en frokostblanding som du blander mer litt frukt og yoghurt (pass på det totale sukkerinnholdet!). Et annet trips er selvfølgelig å prioritere å få en god natts søvn – helst syv til ni timer i et ”sovevennlig” rom, som er mørkt og stille. Får du ikke sove

2. Du saboteres av stress

Stresser du for mye vil kroppen pøse ut store mengder av hormonet kortisol, som over tid kan øke appetitten din og resultere i overvekt. Har du for mye kortisol i kroppen får du ekstra lyst på fet, søt og salt mat. Sammen med insulin kan kortisol gjøre at kroppen lagrer mer fett, noe som kan øke risikoen for hjerteinfarkt. Og ikke bare det, husk at det er mye vanskeligere å ha en sunn livsstil hvis du stadig vekk er stressa. Da blir treningen oftere nedprioritert og det blir som regel flere fast food-middager.Men husk, det kan være farlig å spise for suntSlik får du kontroll:Det kan være lurt å vie noen minutter hver dag til stressreduserende teknikker, som yoga, meditasjon og pusteøvelser. Trening er også et alternativ. Dans til favorittmusikken din, løp en tur, dra på treningsstudio eller gå en tur. Hvis du blir stressa gå heller for et av disse alternativene enn å sette deg i sofaen med kjeksboksen. Du blir feit av stress

3. Du har fet mat på hjernen

Vi er skapt til å kjenne et ekstra sug etter fet, søt og salt mat, slik våre forfedre også gjorde. Det er ikke bare dårlig viljestyrke som spiller inn her, men også en urgammel overlevelsesmekanisme. Problemet er bare at den gang våre forfedre spiste fet mat bidro det til at de overlevde, men i dag forårsaker det bare større midjer. Bare synet at en matvare kan utløse en trang til å overspise. Men suget etter mat kommer også etter lukten, men også tidligere lærdom og minner. Du går for eksempel på gata og kommer på den gode sjokolademuffinsen du spiste akkurat der for noen uker siden. Du får kanskje lyst på en i dag også?Unngå å bli vinterfeitSlik får du kontroll:Selv om magen og hodet ditt roper etter en sjokolade når du er i et visst humør, det er en viss tid på dagen eller du er på et spesielt sted, unngå å gi etter! For hvis du tar deg en sjokolade på vei hjem fra jobb i dag, er det sannsynlig at du får lyst til å gjøre det samme i morgen, i over i morgen og resten av uken. For å unngå å bli trigget av lukter og synet av mat, bør du unngå å gå forbi baker’n eller pizzasjappa. Registrer også hva du tenker når du får fet og usunn mat på hjernen. Det hjelper sjelden å si til seg selv: ”Nei, det burde jeg ikke spise, da får jeg bare lyst på mer”. Få fokuset vekk og tenk på noe du ønsker deg langt mer enn et stykke ostekake. Det kan være alt fra hvordan du kan få til en sunnere hverdag for både deg og familien din til å hvordan du kan føle deg mer våken og energisk. På den måten vil suget roe seg. Klarer du imidlertid ikke å motstå fristelsen, gå heller for sunne varianter av favorittmaten din, som fettredusert frossen yoghurt når du bare må ha en Sundae fra Mc.Donald’s, eller et glass sjokolademelk (med skummet melk) når du vil ha en sjokolade. Lyst på sjokolade, kaker og potetgull?

Når du har overspist

Noen ganger klarer vi ikke å styre oss. Du klarer ikke å motstå fristelsen. Hvordan komme på rett kjøl igjen? Her er noen tips:
  • Tilgi deg selv. Selv om du overspiser en gang betyr ikke det at dine sunne spisevaner er blitt historie. Blir du for negativ er sannsynligheten større for at du ikke klarer å motstå fristelsen neste gang heller, og gangen etter der. Det er ingen grunn til å gi opp selv om det blir litt for mye av det gode en gang i blant! Hvis neste måltid består av grønnsaker, helkorn, frukt, mager protein og masse vann, er du snart tilbake der du var.
  • Lær av det. Tenk etter hva som utløste suget. Istedenfor å straffe deg selv, bør du heller tenke på hvordan du kan ta et annet valg neste gang. Hvis det blir mye overspising, før en matlogg, så ser du hvor mye unødvendig du virkelig får i deg. Kanskje det vil sette deg på andre spor?
  • Tren mer. Trening skal ikke være en straff fordi du har overspist, men det er en god måte å finne igjen kontrollen, ifølge ekspertene.
  • For noen kan overspising være langt mer alvorlig. Sykelig overspsing karakteriseres som et spiseproblem. Kjennetegnet er hyppige episoder med inntak av store mengder mat uten kontroll over matinntaket og uten at du kaster opp (som ved bulimi). Typiske symptomer og tegn på overspising er: Tilbakevendende - minst to ganger i uken - episoder med tvangsmessig overspising som ikke etterfølges av brekninger, manglende kontroll over spiseatferden og følelse av skam og skyld, ifølge Norsk Helseinformatikk.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.