BEDRE PRESTASJON: Rødbeter kan være med på å gjøre deg både mer utholdende og raskere hvis du driver med utholdenhetsidrett. FOTO: NTB Scanpix
BEDRE PRESTASJON: Rødbeter kan være med på å gjøre deg både mer utholdende og raskere hvis du driver med utholdenhetsidrett. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Rødbeter

Derfor presterer du bedre med rødbeter i kroppen

Skal man kanskje begynne å inkludere denne grønnsaken mer i den daglige kosten?

Det er ingen hemmelighet at rødbeter er godt for helsen vår. Faktisk er rødbeter noe av det sunneste man kan spise, mye fordi det er den rotgrønnsaken med aller høyest innhold av antioksidanter og jern - som blant annet kan være med på å forebygge en rekke hjerte- og karsykdommer.

KK har tidligere skrevet om hvordan man får maks ut av rødbetene, og tipset blant annet om at rødbeter, gjerne de syltede, ofte anbefales til kvinner som trenger mer jern, og til gravide som skal ha folsyre. En gledelig nyhet er at det nesten er like mange næringsstoffer i de syltede rødbetene som det er i de ferske. Hurra, da går det mye raskere å få det i seg!

Men ved siden av at de er sunne og inneholder mange gode næringsstoffer, så sier ryktene at rødbeter gjør at man presterer bedre. Hvorfor det?

SMOOTHIE: Et godt tips for å få i seg nok grønnsaker er å ha det i smoothien. FOTO: NTB Scanpix
SMOOTHIE: Et godt tips for å få i seg nok grønnsaker er å ha det i smoothien. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Rødbetjuice gir treningen et boost

Raskere og mer utholdende

Treningskjeden Sats skriver at rødbeter gir positiv effekt i kombinasjon med utholdenhetstrening. Betens positive effekt kommer nemlig fra nitratet som reduseres ned til nitritt i kroppen og deretter blir til nitrogendioksid.

Ifølge nettstedet bidrar nitrogenoksidet til å utvide blodkarene, som deretter øker blodgjennomstrømningen til musklene og hjernen. Også mitokondriene blir påvirket ved at de trenger mindre oksygen i energiproduksjonen. Kombinasjonen gjør deg både mer utholdende og raskere hvis du driver med utholdenhetsidrett som for eksempel løping, sykling, triatlon og langrenn.

For å få den effekten man ønsker blir det anbefalt å drikke mellom 0,5 til 1 liter ukonsentrert rødbetejuice cirka to timer før en treningsøkt eller konkurranse.

Få i deg nok grønt

Norske helsemyndigheter anbefaler alle å få i seg minst tre porsjoner med grønnsaker hver dag - og med tre porsjoner mener de tre doser på rundt 100 gram hver. Kroppen vår er rett og slett avhengig av å få i seg nok grønnsaker for å fungere optimalt.

Det kan likevel være vanskelig å sikre seg inntaket av nok mengde grønnsaker. KK har derfor tidligere laget en god smørbrødliste med tips til hvordan man får i seg nok grønt.

Denne listen består av å ha grønnsaker i smoothien, lage grønnsakssuppe fra bunnen, bytte ut tacolefser med salatblader og generelt bytte ut andre ingredienser med grønnsaker - som for eksempel grønnsaksvafler.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: