Slank

Derfor skal du kaste badevekta

Er du vektfiksert? Slutt å telle kilo. Det er bedre måter å sjekke om du har lagt på deg eller ikke.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du blant dem som til stadighet veier deg? Da bør du være klar over følgende: Kilostallet på badevekta er akkurat det det er - et tall.

  • Ta testen: Trenger du egentlig å slanke deg?

  • Dette tallet forteller lite om hvor sunn eller slank du er, eller hvor mye av kroppen din som er muskler, fett og vann. Heller ikke sier vekta noe om hvor fettet på kroppen din er plassert, om det er på magen, hoftene eller andre steder på kroppen.
    Overflødig fett på rumpa er mye bedre enn å ha det på magen - det øker nemlig risikoen for hjerte- og karsykdom.

  • Ta testen: Er du en slankehysteriker?

  • Å drive med konstant veiing av seg selv er ikke et godt tegn. Når man blir så opptatt av å kontrollere kroppen er det lett å miste fokus på det som egentlig er viktig for fysikken, nemlig hvordan kroppen har det, hvordan den fungerer og ser ut, framfor hvor mange kilo den veier.

  • Ta testen: Trenger du å trene?

  • Vil du absolutt holde kontroll med kroppens tilstand er det bedre måter å gjøre det på enn å veie seg.

  • Stjernenes syke sultekurer
  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Bruk målebånd

    Riktig bruk av målebånd gir deg en langt bedre indikasjon på hvordan det står til på fettfronten. Prøver du å slanke deg vet du ikke om kiloet du gikk opp i vekt skyldes mer fett på kroppen, eller om du har økt muskelmasse som følge av trening.

    Sjekker du midje- og hoftemålet ditt med jevne mellomrom vil du se om du har mistet fett eller ikke, siden økt muskelmasse sjelden vises her, mens endringer i fettlag gjør det.

    Andre målestokker du kan ta i bruk:

  • Klærne dine. Du merker det på bukselinningen om du har endret vekt.
  • Utholdenheten. Klarer du å trene lengre og gjøre flere repitisjoner av øvelser enn før, er kondisjonen og styrken din bedre. Det øker forbrenningen din, slik at du lettere kvitter deg med overflødig fett.
  • Kolesterolnivået i blodet. Det gir en god indikasjon på hvordan det står til med den fysiske formen. Det finnes hjemmetester å få kjøpt, men det tryggeste er å få gjort det hos legen.


  • LES OGSÅ:
  • Verst å være tjukk i hodet
  • 8 slankelover du bør bryte
  • Derfor blir du ikke slank
  • Dette styrer vekta
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer