START DAGEN MED EN STREKK: Å strekke seg skikkelig om morgenen er godt for kropp og sjel. Foto: W. Heiber Fotostudio - Fotolia
START DAGEN MED EN STREKK: Å strekke seg skikkelig om morgenen er godt for kropp og sjel. Foto: W. Heiber Fotostudio - Fotolia Vis mer

Søvn

Derfor skal du strekke deg om morgenen

En enkel strekk får fart på blodomløpet. Har du tid gjør du flere øvelser for økt fleksibilitet.

Publisert
Hvordan kjennes kroppen når du slår opp øynene om morgenen? Slapp? Stiv? Støl?

Hvis du følger instinktet ditt, gjør du antageligvis en slags strekk enten mens du ligger i senga, eller straks du har stått opp. Det er helt naturlig, og noe også dyr gjør. Du har sikkert sett både katten og hunden ta seg en strekk når de våkner etter en lur.

Men hvorfor gjør vi det?

Bra for blodet
En av leserne til Videnskab.dk lurte på dette, og to eksperter ble kontaktet. Det er faktisk ingen forskning som kan avklare akkurat hvorfor vi strekker oss, men en åpenbar forklaring er denne:

- Det er antagelig så enkelt som at når vi strekker oss om morgenen, får vi i gang blodsirkulasjonen, sier Poul Jørgen Jennum ved Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital til Videnskab.dk.





Han forklarer videre at når vi sover senkes forbrenningen og blodomløpet. Strekkingen er derfor antagelig en naturlig del av oppvåkningen og døgnrytmereguleringen.

LES OGSÅ: Trøtt og sliten? Spis mer av dette!

Løsner opp i stive kroppsdeler

En annen grunn til at vi bør strekke oss, er at det vekker muskler, sener og nerver også. Om morgenen er vi ganske stive, og en strekk får oss til å mykne litt.

- Hvis du for eksempel har sovet i fosterstilling er antagelig vevet i ryggen litt lengre, mens det er litt sammentrukket foran. Det kan kanskje forklare hvorfor det kjennes behagelig å komme ut av stillingen og få strukket seg, har Peter Keller Hansen, fysioterapeut med trening og bevegelse som spesialfelt, uttalt om saken.

LES OGSÅ: Husk å spise frokost innen en time

Ta deg tid til en strekk

Å bli bevisst på å strekke seg om morgenen er smart. Ikke hopp over dette viktige og velgjørende morgenritualet.

Om du ikke har tid til annet så strekk deg i hvert fall så lang du er enten liggende i senga, eller når du står oppreist på gulvet.

Men det beste er om du tar deg litt ekstra tid til morgenstrekken. Under ser du tre videoeksempler på gode strekkerutiner for forskjellige lyster og behov:

En kort strekk i senga

Ta deg tre minutter til en oppvekkende strekk mens du ennå ligger under dyna.






Yogastrekken

Om du liker yoga, bør du prøve en morgenstrekk inspirert av yogaøvelser. Ikke forvent at du klarer å gjøre alle øvelsene skikkelig - om morgenen er de fleste av oss for stive til det. Men gjør så godt du kan, og ikke press deg slik at det gjør virkelig vondt.

LES OGSÅ: Yoga for deg som løper




En lang strekk for hele kroppen

Om du ikke er noen fan av yoga kan du prøve denne rutinen, som spesielt fokuserer på nakke og rygg, noe mange av oss kan ha godt av. Noen få av øvelsene er riktignok bare for de veldig myke, men vi slenger oss med så langt vi klarer.






IKKE GLEM STREKKEN: Uansett hvor travel morgen du har, bør du i hvert fall ta en enkel strekk. Foto: Colourbox
IKKE GLEM STREKKEN: Uansett hvor travel morgen du har, bør du i hvert fall ta en enkel strekk. Foto: Colourbox Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer