Mat

Derfor strammer buksa

5 grunner til at vekta øker.

 Foto: Steinar Torvbråten
Foto: Steinar Torvbråten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det skal så lite å få i seg flere kalorier enn kroppen klarer å forbrenne. Selv om du både trener og føler at du spiser sunt, kan noen få, og tilsynelatende skjulte, faktorer likevel føre til vektøkning.

Ikke stol på badevekta

1. Du stresser for mye

I perioder hvor livet går ekstra fort, kan det være vanskelig å få tid til å lage sunn og god mat, og det er da lett å ty til fastfood. Dette kan ofte by på noen ekstra kalorier, så prøv i hvert fall å styre unna fritert mat og fete sauser.

10 tynne hemmeligheter

2. Du har dårlige matvaner

Det er lett å glemme at sjokoladebolla på vei til jobb eller at latten etter lunsj, også inneholder kalorier. Små hverdagslige utskeielser kan fort gå i glemmeboka, og plutselig får du i deg flere kalorier enn hva kroppen din klarer å forbrenne. Sørg for å ta kontroll over hva du får i deg i løpet av en dag, og skriv gjerne en matdagbok slik at du får fullstendig oversikt.

10 matmyter

3. Du flytter på deg

Det å flytte kan medføre at reiseveien plutselig endrer seg. Kanskje må du bytte ut sykkelen med bil, og dermed får du ikke beveget deg like mye som før. Husk at hvis du reduserer den fysiske aktivteten, må også kaloriinntaket kuttes.

4. Du dropper treningen

Det skal ikke mye til for å bryte ut av en god treningsrutine. En forkjølelse eller en hektisk jobbuke kan plutselig få treningen til å gå i glemmeboken, og det er ikke alltid like enkelt å begynne igjen. Ikke glem at hvis du velger å hoppe over noen treningsøkter, må du også hoppe over noen kalorier.

Dette avgjør slankekuren

5. Du har stillesittende jobb

De fleste tilbringer store deler av vår våkne tid på jobben, og stillesittende jobb er mer og mer vanlig. Er du en av dem? Forsøk å legge inn litt aktivitet mens du er på jobb. Gå i trappene, ta deg noen runder rundt bygningen etter lunsjen, eller gå rundt og hils på kolleger så ofte du kan. I tillegg er det lurt å gjøre noen strekkøvelser i løpet av dagen, for å unngå belastningsskader.





Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer