Middag

Derfor virker ikke slankekuren

De klassiske feilene mange gjør.

Derfor virker ikke slankekuren
Publisert
Sist oppdatert




Sulter du deg i timene frem til middag og når maten står på bordet fråtser du med god samvittighet? Da er du i godt selskap, men dessverre går du ikke ned i vekt med den tankegangen.
  • Spis rester, gå ned i vekt

  • 1. Du sparer deg til middag

    Dette medfører, enkelt forklart, at du spiser alt for mye middagsmat, mye mer enn det kroppen din trenger og får i deg flere kalorier totalt enn om du hadde fordelt kaloriene over flere måltider.

    I stedet: Spis mindre og oftere i stedet, så unngår du dessuten en overproduksjon av det sultfremkallende hormonet ghrelin.
  • 10 tips for magrere middag

  • 2. Du spiser på impuls

    Uregelmessige måltider gjør at du forbrenner færre kalorier i hele tre timer etter at du har spist, konkluderer forskere.

    I stedet: Finn ut hvor ofte du trenger å spise, her er folk forskjellige, men hold deg til planen. Ta gjerne i bruk en kaloridagbok, da dette kan gjøre at du går dobbelt så mye ned i vekt, ifølge forskere ved Kaiser Permanente Center for Health Research.
  • Maten som brenner fett

  • 3. Du fråtser i sunn mat også

    Selv ikke yoghurt, fisk eller kylling er så kalorifattig at kan spise gigantiske porsjoner av det til enhver tid. Tenk bare på hvor mange kalorier det er i en neve nøtter. (ca. 200 kalorier)

    I stedet: Tell kalorier og lær deg til å ta øyemål av porsjoner.
  • Sommermaten du blir slank av

  • 4. Du småspiser før en fest

    Du bør ikke under noen omstendigheter tippe under 1200-1500 kalorier daglig. Da begynner bare kroppen din å arbeide «imot» deg ved å lagre fett for å hindre deg i gå ned for raskt. I tillegg taper du muskelmasse og forbrenningen din går ned.
    I stedet: Går du ned mer enn 1 kilo i uka, er det et tegn på at du taper muskelmasse i tillegg til fett.
  • 7 triks som holder deg sunn

  • 5. Du setter deg kortsiktige mål

    Kun 20 prosent som går ned i vekt unngår å gå opp igjen, ifølge The National Weight Control Registry. Dette fordi de fortsetter som før etter at de har nådd målet sitt.

    I stedet: Ikke tenk på det som en slankekur med en begynnelse og en slutt, men på en total endring i livsstilen, men gjerne i kombinasjon med små delmål – som å bytte ut din elskede bernaise-sause inneholdende 75 gram margarin med en lettere saus.
  • Slank med saus og sjokolade

  • 6. Du fråtser i sukkerfritt og light-produkter

    Selv om en matvare er fettfri er den ikke uten kalorier, men likevel har vi en tendens til å spise ca. tretti prosent mer av mat med slike merkelapper på, ifølge studier ved Cornell University.

    I stedet: Gjør det til en vane å sjekke innholdeklarasjonen

    Ønsker du å bli slank til bikinisesongen, anbefaler vi for eksempel dette opplegget av kk.no's treningseksperter.

    Selv Kate Bosworth skeier ut av og til. Foto: All Over Press
    Selv Kate Bosworth skeier ut av og til. Foto: All Over Press Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer