Middag

Derfor virker ikke slankekuren

De klassiske feilene mange gjør.

Derfor virker ikke slankekuren
Publisert
Sist oppdatert
Sulter du deg i timene frem til middag og når maten står på bordet fråtser du med god samvittighet? Da er du i godt selskap, men dessverre går du ikke ned i vekt med den tankegangen.
  • Spis rester, gå ned i vekt
  • 1. Du sparer deg til middag

    Dette medfører, enkelt forklart, at du spiser alt for mye middagsmat, mye mer enn det kroppen din trenger og får i deg flere kalorier totalt enn om du hadde fordelt kaloriene over flere måltider. I stedet: Spis mindre og oftere i stedet, så unngår du dessuten en overproduksjon av det sultfremkallende hormonet ghrelin.
  • 10 tips for magrere middag
  • 2. Du spiser på impuls

    Uregelmessige måltider gjør at du forbrenner færre kalorier i hele tre timer etter at du har spist, konkluderer forskere. I stedet: Finn ut hvor ofte du trenger å spise, her er folk forskjellige, men hold deg til planen. Ta gjerne i bruk en kaloridagbok, da dette kan gjøre at du går dobbelt så mye ned i vekt, ifølge forskere ved Kaiser Permanente Center for Health Research.
  • Maten som brenner fett
  • 3. Du fråtser i sunn mat også

    Selv ikke yoghurt, fisk eller kylling er så kalorifattig at kan spise gigantiske porsjoner av det til enhver tid. Tenk bare på hvor mange kalorier det er i en neve nøtter. (ca. 200 kalorier)I stedet: Tell kalorier og lær deg til å ta øyemål av porsjoner.
  • Sommermaten du blir slank av
  • 4. Du småspiser før en fest

    Du bør ikke under noen omstendigheter tippe under 1200-1500 kalorier daglig. Da begynner bare kroppen din å arbeide «imot» deg ved å lagre fett for å hindre deg i gå ned for raskt. I tillegg taper du muskelmasse og forbrenningen din går ned. I stedet: Går du ned mer enn 1 kilo i uka, er det et tegn på at du taper muskelmasse i tillegg til fett.
  • 7 triks som holder deg sunn
  • 5. Du setter deg kortsiktige mål

    Kun 20 prosent som går ned i vekt unngår å gå opp igjen, ifølge The National Weight Control Registry. Dette fordi de fortsetter som før etter at de har nådd målet sitt. I stedet: Ikke tenk på det som en slankekur med en begynnelse og en slutt, men på en total endring i livsstilen, men gjerne i kombinasjon med små delmål – som å bytte ut din elskede bernaise-sause inneholdende 75 gram margarin med en lettere saus.
  • Slank med saus og sjokolade
  • 6. Du fråtser i sukkerfritt og light-produkter

    Selv om en matvare er fettfri er den ikke uten kalorier, men likevel har vi en tendens til å spise ca. tretti prosent mer av mat med slike merkelapper på, ifølge studier ved Cornell University. I stedet: Gjør det til en vane å sjekke innholdeklarasjonen Ønsker du å bli slank til bikinisesongen, anbefaler vi for eksempel dette opplegget av kk.no's treningseksperter.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.