Slanking

Design din egen diett

Hvorfor svette deg gjennom andres slankeprogram når du kan lage ditt eget?

<strong>Den beste dietten er den som funker for deg! Foto:</strong> Colourbox.com
Den beste dietten er den som funker for deg! Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Begynte du det nye året med strenge nyttårsforsetter for å gå ned i vekt? Du har kanskje sverget til kjente slankekurer som South Beach-dietten, Zone-dietten, lavkarbodietten eller Atkins (eller i alle fall prøvd!), og frykter at slaget allerede er tapt?

De fleste slankeprogram tar ikke betraktning til ditt personlige spisemønster, treningsvanene dine, og ser heller ikke på dagsplanen din når det kommer til jobb og familie.

Det du kanskje trenger er en diett som møter behovene dine, og som ikke bare sier at du skal begrense inntaket av karbo - eller hva det måtte være. Her viser vi hvordan du kan lage ditt personlige slankeprogram.

Les også: Hurtigslanking før sommeren har lite for seg

Den beste dietten er den som funker for deg

Du grøsser kanskje av tanken på militære slankeregimer eller slankeprogram der du må bruke hundrevis av kroner på spesialprodukter, i form av shakes, pulver osv.

Da bør du huske på dette:

- Ett slankeprogram er ikke nødvendigvis bedre enn et annet. Vi vet fra forskningen at så å si alle planer som går ut på å redusere kaloriinntaket vil gi vekttap, enten det dreier seg om å kutte karbohydrater, spise mer karbohydrater og proteinen eller spise mindre fett, forteller Joy Bauer, forfatter av boken Your Inner Skinny: Four Steps to Thin Forever, ifølge WebMD.

Men:

- Vekttapet vil ikke vedvare så lenge du ikke forandrer spise- og treningsvanene dine for alltid, og i alle fall ikke hvis det kommer i veien for dine matpreferanser, din tidsplan eller din livsstil, forteller hun.

Hva kan du om kosthold? Test deg selv her!

Vær personlig

Før du designer din egen diett, er det noen ting du må reflektere over.

- Den viktigste informasjonen du trenger når det kommer til slanking og å ha sunn livsstil, er vite hvem du er og hva du trenger. Personligheten vår er årsaken til at noen slankeprogram funker, men andre ikke, forteller forfatter Heather K. Jones.

Hun legger til at man trenger mer enn bare viljestyrke for å slanke seg. Personer som går ned i vekt og som holder vekten nede har som regel funnet et opplegg som funker for dem og som matcher personligheten deres.

Brenn fett hele dagen

Disse spørsmålene bør du stille deg selv:

  • Hvor mange ganger om dagen foretrekker du å spise, tre, fire, fem eller åtte ganger? Straks du har bestemt dette, kan du fordele antallet kalorier du skal få i deg i løpet av dagen på disse måltidene. Da vet du hva du har å gå på til hvert måltid.
  • Hvor mye tid har du til å lage mat? Hvis du hater å lage mat eller ikke har tid, må du gjøre det enkelt for deg og velge sunn og fersk mat som er lite bearbeidet.
  • Hva slags støtte trenger du fra dem rundt deg, og hvor mye? Alle trenger litt oppmuntring for å lykkes, særlig når slankingen begynner å tære på motivasjonen. Familie, venner, slankeforum på internett og venner som slanker seg kan alle brukes når du er fristet til å legge alt på hylla.
  • Må du spise ute? Ta hensyn til det som går inn i munnen når du er ute og spiser. Du må kanskje holde igjen på kalorier resten av dagen.
  • Må du unne deg selv noe hver dag? Hvis du ikke klarer å leve uten en liten sjokoladebit hver dag, kan du «reservere» hundre kalorier til dette hver dag.
  • Hvor mye trening vil du klare å gjennomføre? Ekspertene anbefaler minst 30 minutter om dagen i moderat aktivitet.
Les også: Spis deg slank

Regne ut kalorier

Et slankeprogram vil ikke fungere så lenge det går mer inn enn ut. Anbefalingen videre er ikke å gå ned mer enn 0,5 kilo i uken.

Du må følge et kaloribudsjett for at du skal klare å oppnå vektreduksjon. Ditt kaloribehov regnes ut i fra alder, kjønn, mengden fysisk aktivitet og hva målet er når det gjelder vektreduksjon.

Når du har regnet ut dette, må du begynne å tenke på hva du kan spise. Ifølge Bauer baserer de beste slankeprogrammene seg mye på grønnsaker, frukt, helkornprodukter, mager protein og lette meieriprodukter.

- Regn ut hvor mye du i gjennomsnitt forbruker i løpet av en dag. Så fordeler du det du trenger å spise jevnt utover en dag. Skal du ned i vekt bør du ligge på 500-800 kcal under det du forbrenner, skal du holde vekten stabil bør regnestykket gå i null. For en som skal ned i vekt og forbruker cirka 2200-2300 kcal hver dag, som er vanlig for en litt aktiv kvinne, bør hun spise cirka 1600 kcal hver dag. Dette må fordeles på frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds, frukt, melk, osv, har Grete Roede tidligere uttalt til KK.no

Slik regner du ut ditt kaloribudsjett

Design måltider og mellommåltid

Til slutt: Når du vet hvor mange kalorier du har å forholde deg til og hva du bør spise, må du finne ut hvordan du kan kombinere matvarene og lage måltider og mellommåltider som holder deg mett og som styrer fristelesene unna.

Du bør følge disse reglene: Spis minst tre måltider om dagen – da slipper du å bli oversulten, hold deg mett lengre ved å kombinere protein og fiber i hvert måltid, og spar på kaloriene der du kan – velg alltid produkter som har færre kalorier når du velger for eksempel melk, ost, kjøtt og smør.

Slik blir sunn mat usunn

Tenk på porsjonene

Nå som du har planlagt hvordan du skal spise sunt, kan man ha lett for å ta store porsjoner, for man spiser jo tross alt så sunt! Hvis du ikke vet hva som er fornuftige porsjoner, bør du kjøpe en kjøkkenvekt, målekopper og måleskjeer til å hjelpe deg.

Og styr unna helgfella!

Dette med porsjoner er spesielt viktig når du spiser ute. Husk, du må ikke spise opp alt!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer