FØRST SKI SÅ FEST?: Det kan være lurt å være litt forsiktig med hva du drikker etter en lang dag på ski. Foto: PantherMedia
FØRST SKI SÅ FEST?: Det kan være lurt å være litt forsiktig med hva du drikker etter en lang dag på ski. Foto: PantherMedia Vis mer

Alkohol

Det «beste» å drikke på afterski

Slik unngår du å gå på en smell.

Skal du stå på ski i påsken? Da har du sikkert tenkt deg på afterski også!

Afterski er jo noe av det morsomste med å stå slalom, og i påsken pleier det å være her alle treffes for å være sosiale.

Faren med afterski er at vi begynner å drikke alkohol veldig tidlig, allerede på ettermiddagen en gang, og da er det fort gjort å få i seg for mye og gå på en skikkelig smell.






Derfor vil vi først og fremst minne om de gylne drikkereglene:

  • Ikke drikk på tom mage.
  • Drikk sakte og nyt, ikke bælme nedpå.
  • Drikk et glass vann mellom hvert glass alkohol.
  • Ta en pause når du kjenner deg brisen.
  • Hopp over den siste drinken.
  • Pass på venninnene dine hvis de er fulle
  • Vis "sisterhood" og ta vare på ukjente jenter hvis du ser at de er veldig fulle.
LES OGSÅ: Vet du hvor mye du drikker i alkoholenheter?

HEIS(A)TUR: Husk at en dag i bakken ikke nødvendigvis brenner så mange kalorier ... Foto: PantherMedia/Galyna Andrushko
HEIS(A)TUR: Husk at en dag i bakken ikke nødvendigvis brenner så mange kalorier ... Foto: PantherMedia/Galyna Andrushko Vis mer

Alkohol er flytende kalorier

Ok, så håper vi du går inn på afterskistua med en klar formening om hvor mange øl, vinglass eller drinker du maks skal innta, for å ikke gå på en smell (det lønner seg hvertfall å prøve).

Men så er det jo dette at alkohol også er veldig kaloririkt. Ett gram alkohol gir cirka 7 kalorier. Til sammenligning gir ett gram sukker 4 kalorier. Så da er jo spørsmålet : Hvis du skal begrense antallet kalorier du drikker, hva bør du velge da?

- Først og fremst gjelder det å drikke seg utørst på vann, og spise noe skikkelig mat, dersom du kommer fra en lang dag ute i bakkene. Da unngår du at du drikker deg utørst på alkohol, eller spiser deg mett på chilinøtter eller annet barsnacks, sier Jeanette Roede, kommunikasjonssjef og ernæringsekspert i Grete Roede AS.

Hun har også et annet poeng å påpeke:



- Mange får god samvittighet fordi de har vært ute i bakken, men vi skal ikke forveksle det å være ute med å være i aktivitet. Du kan føle at du har vært mye ute, men det er ikke sikkert du har beveget deg så mye. Å stå på ski innebærer mye venting og heissitting, understreker Roede.

Men hvis du kjenner at du har vært ganske aktiv i bakkene, kan det faktisk være greit å drikke øl, gjerne en flaskeøl, som bare inneholder 0,33 liter, for da får du i deg væske og karbohydrater. Dessuten kan øl styrke immunforsvaret, fordi øl inneholder betennelsesdempende antioksidanter.Strengt tatt er det alkoholfri øl som regnes som en fin drikk etter trening, da.

LES OGSÅ: Er Lite-øl sunnere en vanlig øl?

FORFRISKENDE: En flaskeøl som dette inneholder 140 kalorier, og én alkoholenhet. Foto: Sol
FORFRISKENDE: En flaskeøl som dette inneholder 140 kalorier, og én alkoholenhet. Foto: Sol Vis mer

Hvilken drink har færrest kalorier?

Det er store forskjeller på hvor mange kalorier forskjellige typer drikke inneholder. Det kan jo være kjekt å ha en viss peil på dette, så kan du velge det som inneholder færrest kalorier, om du skulle være bekymret for at du går på en kalorismell.

Her er en oversikt over kaloriinnholdet i vanlige typer drikke:




  • En flaskeøl = ca. 140 kalorier
  • En halvliter = ca. 215 kalorier
  • En flaske lettøl = ca. 80 kalorier
  • En halvliter lavkaloriøl = ca. 140 kalorier
  • Et glass tørr hvitvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass søt hvitvin (1,5 dl) = ca. 135 kalorier
  • Et glass rødvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass tørr champagne (1,2 dl) = ca. 90 kalorier
  • En shot brennevin* (4 cl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass Baileys (4 cl) = ca. 130 kalorier
  • Et glass likør (4 cl) = ca. 155 kalorier
  • En vodka cranberry = ca. 200 kalorier
  • En rom&cola (4 cl rom, 33 cl cola) = ca. 200 kalorier
  • En rom&cola light (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 100 kalorier

  • *Brennevin med rundt 40 prosent alkohol, som vodka, konjakk, akevitt, whisky eller rom. Kilde: Weightlossresourses.co.uk.

    LES OGSÅ: Hvilken type salt snacks er sunnest?

    De letteste valgene


    Som du ser av lista over, er det beste - om du skal drikke drinker, å velge drinker der blandevannet er uten sukker. Da er det bare alkoholen som tilfører kalorier. Men vær obs på at kombinasjonen lettbrus og alkohol gir deg høyere promille.

    Hvis du ikke er noen fan av sukkerfrie drinker, er et glass tørr hvitvin, et glass rødvin eller et champagneglass fine alternativer. En fordel med å drikke vin er at du drikker dette saktere enn for eksempel champagne eller øl, og gjerne er flinkere til å drikke vann innimellom.

    LES OGSÅ: Rund i kantene? Vær forsiktig med alkohol

    Det er totalen som teller

    Med andre ord kan du «spare» litt på kaloriinntaket om du velger drinkene med færrest kalorier i baren. Men det er ikke stor forskjell mellom alkoholdrinkene.

    - Det er vel og bra å spare inn og velge alkoholdrikker med færre kalorier, men hvis dette gjør at du drikker mer, så hjelper det jo ikke. Det å velge hvitvin som er tørrere eller lite-øl utgjør ikke den store forskjellen. Du sparer mer på å droppe den siste drinken, sier Roede.

    LES OGSÅ: Derfor får alkohol deg til å tisse mer

    HVA BØR DU VELGE?: Skal du drikke øl på afterski? Da er det faktisk best å velge flaskeøl! Foto: Thinkstock
    HVA BØR DU VELGE?: Skal du drikke øl på afterski? Da er det faktisk best å velge flaskeøl! Foto: Thinkstock Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: