UT PÅ TUR: Det er supre skiforhold i Norge nå. Ta med deg en venn og kom deg ut. Hva du bør ha med i sekken? Det får du tips om i denne saken! Foto: Image Source
UT PÅ TUR: Det er supre skiforhold i Norge nå. Ta med deg en venn og kom deg ut. Hva du bør ha med i sekken? Det får du tips om i denne saken! Foto: Image Source Vis mer

Langrenn

Det beste å ha med i skisekken

Dropp kvikklunsjen og sjokoladen til fordel for ostesmørbrød, pizzasnurrer eller frukt.

Å ta seg en skitur er en av de beste aktivitetene du kan gjøre om vinteren. Å gå langrenn trener hele kroppen, og du får frisk luft og naturopplevelser i tillegg.

Når vi nordmenn skal ut på tur (uansett om det er på beina eller på ski), da må vi ha med oss kvikklunsj i sekken, så klart!

Men er det egentlig den beste måten å fylle energilagrene på?

- Da må jeg nesten spørre: Hvor lang skitur skal du gå? Skal du bare gå en times tid trenger du ikke annet enn drikke. Rent energimessig er det ikke nødvendig med påfyll på en så kort tur, sier Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikajsonssjef i Grete Roede AS.

Skal du gå lengre turer kan det være greit å ha med seg noe å spise. Men det er best med noe annet enn kvikklunsj.

- Det er blitt en vane for mange, at litt av turen er å stoppe og spise en kvikklunsj. Det er en del av kosen. Men trenger du ordentlig påfyll er en matpakke mye bedre. Da får du skikkelig næring. Det er like mye kos å spise hjemmelagede pizzasnurrer, for eksempel. Eller tenne bål og grille doble ostesmørbrød pakket i aluminiumsfolie.

- Et annet tips er å ta med en God Morgen-yoghurt på turen, sier Roede.






LES OGSÅ: SLik unngår du kalde skiføtter

Gå for mørk sjokolade

Hvis du føler at du MÅ ha noe søtt for å motivere deg (eller barna) til skituren, er det bedre å velge mørk sjokolade framfor lys, ifølge Roede.

Mørk sjokolade inneholder mindre sukker, og det er lettere å begrense seg når man spiser mørk sjokolade. En positiv bivirkning er at kakaoen gir deg en dose antioksidanter.

- Mange velger nøtteblanding, men det er viktig å huske at dette er en energibombe. Det skal faktisk ikke så mye til før vinninga har gått opp i spinninga og du sitter igjen med et kalorioverskudd etter turen, sier hun.

Veier du 60 kilo, og er normalt godt trent, vil en times skitur der du går i friskt tempo hele veien forbrenne rundt 780 kalorier. (Det reelle for de fleste av oss er nok at vi forbrenner en del mindre enn dette.).

En Polly nøtteblanding inneholder fra 280 til 340 kalorier. Hvis du i tillegg drikker en porsjon Toro Rett i koppen Sjokoladedrikk, får du i deg 475 kalorier. Vips, så har du fått i deg like mange kalorier som du har forbrent.

LES OGSÅ: Så mye mat trenger du hver dag

Selvlaget er vellaget

Neste gang du skal på skitur bør du altså vurdere om du faktisk trenger å ha med deg noe å spise, eller om det holder med drikke.

Og når det gjelder drikke, er det alltid best å lage selv. Trakt te, lag kakao, eller fyll termosen med solbærtoddy.

- Ferdigprodukter er som regel fulle av sukker, og også andre tilsetningsstoffer. Hvis du lager dette selv, slipper du dem, og du kan selv bestemme hvor søtt det skal være, sier Roede.

Frukt er finfint

Appelsin er også typisk turmat, og den må du mer enn gjerne ta med deg i sekken.

Det samme gjelder annen type frukt som bananer, epler, pærer og så videre. De gir deg både væske, karbohydrater, fiber og viktige næringsstoffer.

MMMMM...Ja, sjokkis er alltid godt på tur, men du bør faktisk vurdere å ha med deg noe annet, hvis ikke du vil at "vinninga skal gå opp i spinninga".  Foto: Thinkstock
MMMMM...Ja, sjokkis er alltid godt på tur, men du bør faktisk vurdere å ha med deg noe annet, hvis ikke du vil at "vinninga skal gå opp i spinninga". Foto: Thinkstock Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: