LEGG PÅ: Makrell i tomat er et smart valg. Foto: Colourbox
LEGG PÅ: Makrell i tomat er et smart valg. Foto: Colourbox Vis mer

Frokost

Det beste du kan ha på brødskiva

God, gammeldags flykrasj får toppscore.

En god start på dagen hjelper deg å takle utfordringene som venter. Og du VET at du bør spise frokost for å få i gang forbrenningen.

Det finnes mange måter å innta den på, men vi nordmenn er typiske brødspisere, og dermed er en blings eller to med pålegg det som havner på frokosttallerkenen hos mange.

LES OGSÅ: Spis fullkorn - lev lenger

Men hva danderer du brødskivene med? Det er det som er det store spørsmålet.

Vi tok en prat om frokost med ernæringsfysiolog Anja Strømme Kaspersson og fikk noen gode råd.

- Hvis du spiser brød til frokost, er det beste du kan ha på skivene makrell i tomat, sier hun.

- Det er fordi vi nordmenn generelt får i oss for lite omega 3, og dette er det masse av i makrellen. I tillegg innholder makrell i tomat også mye vitamin D og kalsium.

Omega 3 er en av de essensielle fettsyrene kroppen trenger. For det er ikke slik at du skal skygge unna alt fett. Mange typer fett er bra for deg, og viktige for god helse.



Laks fungerer også

Dersom du liker makrell i tomat er dette altså et glimrende valg som frokostpålegg, eller på skiven du spiser til lunsj. Pynt gjerne med agurk og en persillekvast. Pepre litt om du vil ha mer smak.

Hvis flykrasj, som makrell i tomat gjerne kalles, gir deg grøsninger, kan du velge andre fiskepålegg som peppermakrell eller laks. Det har nemlig kommet laksepålegg på markedet som gir deg en god dose omega 3. Lakserestene fra gårsdagens middag fungerer også supert. Tunfisk er også et sunt pålegg du kan bruke. Lag din egen sunne tunfiskrøre med naturellyoghurt eller kesam, finhakket rødløk og salt og pepper.

Når det er sagt, så trenger du ikke ha fiskepålegg på brødskiva dersom du spiser fisk ellers. Helsedirektoratets nye kostholdsråd anbefaler at du spiser fisk til middag to til tre ganger i uka.

Spis grovt

Anja Strømme Kaspersson anbefaler uansett at du spiser en skikkelig frokost med proteiner, karbohydrater og fett.

- Brødet eller knekkebrødet bør være så grovt som mulig, for da får du i deg fiber, og dessuten varer metthetsfølelsen lenger. Sjekk hva som står på brødet, for selv om brødet ser mørkt ut er det ikke sikkert det er så grovt.

Hvis du ikke liker fiskepålegg, bør du heller gå for magre og rene kjøttpålegg som skinke eller kalkun.

- Unngå blandingsprodukter som salami, sier Strømme Kaspersson.

- Ha gjerne ost på skiven, men vil du ned i vekt velger du de magre variantene.

Hun synes også du bør pynte skiven med friske grønnsaker. Et par skiver paprika og et dryss med frisk oregano er supert oppå gulosten eller skinken.

Nei til syltetøy

Det «verste» pålegget du kan velge er syltetøy eller sjokoladepålegg. Disse inneholder nesten ingen næringsstoffer, men veldig mye sukker. Det er unødvendig å starte dagen slik.

Ikke glad i brødmat? Da er havregryn et supert alternativ.






Ernæringsfysiolog Anja Strømme Kaspersson Foto: Stine Okkelmo
Ernæringsfysiolog Anja Strømme Kaspersson Foto: Stine Okkelmo Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: