FETTSYRER: To essensielle fettsyrer trenger kroppen, i denne artikkelen kan du lese hvilke de er.  Foto: NTB Scanpix
FETTSYRER: To essensielle fettsyrer trenger kroppen, i denne artikkelen kan du lese hvilke de er. Foto: NTB Scanpix
Umettet Fett

Det eneste fettet du trenger

Visste du at vi egentlig bare trenger to typer fettsyrer?

KK.NO: Mettet og umettet, enumettet og flerumettet.

Vi vet at noen typer fett er sunnere enn andre, men det er lett å bli forvirret.

Hvilke bør du velge og hvilke bør du egentlig unngå?

LES OGSÅ: Så mye fett trenger kroppen din

Trenger kun to typer

Både enumettet fett og flerumettet fett er gunstig for oss med tanke på helsa, mens mettet fett og transfett er svært ugunstig for oss. 

Men i utgangspunktet er det kun 2 fettsyrer vi trenger, altså som er essensielle

– Enumettet fett er en av flere typer fett vi får i oss via kostholdet, sammen med mettet og flerumettet fett. I Norge får vi derimot i oss svært små mengder transfett, sier Jacob Juel Christensen, som er klinisk ernæringsfysiolog og jobber ved Universitetet i Oslo, til KK.no.

– Det er linolsyre og alfa-linolensyre. Disse er begge flerumettede fettsyrer.

- Førstnevnte er en omega-6-fettsyre og sistnevnte er en omega-3-fettsyre, sier Juel Christensen, til KK.no.

LES OGSÅ: Så mye fett trenger kroppen din

Omega-3 og omega-6 er de eneste to fettsyrene kroppen virkelig trenger, begge disse er flerumettede. Foto: Berit Keilen / NTB scanpix
Omega-3 og omega-6 er de eneste to fettsyrene kroppen virkelig trenger, begge disse er flerumettede. Foto: Berit Keilen / NTB scanpix Vis mer

Dette er altså de eneste fettsyrene vi trenger for å overleve, gitt at vi får dekket behovet vårt for energi, protein og andre essensielle næringsstoffer.

Likevel består kostholdet vårt ofte av svært mye mettet fett og enumettet fett. 

– Derfor anbefales det selvfølgelig å redusere inntaket av den totale mengden fett og mettet fett, og så anbefales det å bytte ut noe mettet fett med umettet fett, forklarer han. 

METTET: Det er slett ikke bra å få i seg for mye av det mettede fettet. Foto: Scanpix/NTB
METTET: Det er slett ikke bra å få i seg for mye av det mettede fettet. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Men hva er det egentlig som er forskjellen mellom det sunne og det usunne fettet?

Forskjellen mellom mettet og umettet

– Umettet fett skiller seg fra mettet fett ved at fettsyrene ser litt forskjellige ut. Fettsyrer består av korte og lange kjeder av karbonatomer som er bundet sammen med svært kraftige kovalente bindinger, som i den ene enden har en såkalt syregruppe, forteller ernæringsfysiologen. 

Hvert karbonatom danner fire bindinger rundt seg, enten til andre karbonatomer eller til hydrogenatomer. 

– Dersom kjeder av karbonatomer er fullmettet med hydrogenatomer rundt seg kalles de for mettede, og de danner da en forholdsvis rett struktur, som perler på en rett snor. Dersom det mangler to hydrogenatom et sted sier vi at denne er «umettet», og den danner da en rett struktur med en kink på midten, forklarer han. 

Det skyldes at man får dannet en såkalt dobbeltbinding akkurat her, og dette er en enumettet fettsyre.

Dersom det er flere steder at det mangler hydrogenatomer på denne måten så dannes det flere slike «kinker», altså flere dobbelbindinger, og disse kalles flerumettede fettsyrer. 

SMØREMYKT: Myke margariner inneholder mye flerumettet fett som ikke fryser så lett, det er derfor de er myke selv om de kommer rett ut fra kjøleskapet. Foto: Scanpix Denmark
SMØREMYKT: Myke margariner inneholder mye flerumettet fett som ikke fryser så lett, det er derfor de er myke selv om de kommer rett ut fra kjøleskapet. Foto: Scanpix Denmark Vis mer

– Med økende grad av umetning, jo lavere blir frysepunktet. Dessuten endres den biologiske aktiviteten til fettsyrene. Det er jo derfor olivenolje, med mye enumettet fett, blir blakket i kjøleskapet, men rapsolje og solsikkeolje, med mye flerumettet fett, ikke blir det, sier Christensen.

Det er også derfor myke margariner nettopp er myke selv i kjøleskapet - de inneholder mye flerumettet fett som ikke fryser så lett.

LES OGSÅ: Her kan du kutte fettinntaket med to tredjedeler

Disse matvarene har det beste fettet

Det er ofte enumettet fett som de fleste spiser mest av, og det er på grunn av at vi finner enumettet fett i de fleste matvarer med fett.

– Matvarer med umettet fett, både enumettet og flerumettet, er for eksempel planteoljer som rapsolje, solsikkeolje, vita-olje, olivenolje, soyaolje og lignende, sier Christensen. 

– Produkter laget på disse oljene er også svært bra kilder til umettet fett, slik som majones og majonesprodukter, kaviar, og oljebasert ost og leverpostei. Myke margariner, nøtter, frø, oliven, mandler, avokado, tran og fet fisk er også gode kilder til umettet fett, legger han til. 

Når det gjelder mettet fett, som det ikke er bra å få i seg for mye av, finner du ofte dette i fete meieriprodukter og kjøttprodukter. Han anbefaler derfor at man velger magre varianter av disse. 

LES OGSÅ: Avokado er proppfull av fett, men likevel slankende

OLJE: Umettet fett finner du typisk i planteoljer, og matvarer som inneholder planteoljer. Enumettet fett er derfor det vi får i oss aller mest av. Foto: Scanpix/NTB
OLJE: Umettet fett finner du typisk i planteoljer, og matvarer som inneholder planteoljer. Enumettet fett er derfor det vi får i oss aller mest av. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

LSE OGSÅ: Styr unna disse i kjekshyllen

– Kaker, kjeks, sjokolade, snacks, ferdigmat, kokosolje, kakaoolje og palmeolje er eksempler på mat som inneholder mye mettet fett som også bør reduseres så mye som mulig.

Det er naturlig at den største delen av fettet i kostholdet er enumettet, men ifølge ernæringsfysiologen er det veldig viktig å sørge for tilstrekkelig av flerumettet også. 

– En slik endring vil redusere kolesterolet i blodet effektivt, og dermed redusere risikoen for å få hjerte- og karsykdommer, slik som hjerteinfarkt og hjerneslag. Det er vel kanskje en av de mest effektive og billige måtene å forebygge disse sykdommene på, påpeker han. 

Og dersom du gjør denne endringen tidlig i livet vil effekten også være større enn dersom du venter til seinere i livet. 

Til forsiden