Vektnedgang

Det enkleste trikset for å gå ned i vekt

Kan spare deg for mange ekstrakalorier.

<strong>HØYT TALL?:</strong> Sjekk at du ikke ignorerer den enkleste måten å redusere kaloriinntaket på - å kutte alkoholen. Foto: PantherMedia / Heike Brauer
HØYT TALL?: Sjekk at du ikke ignorerer den enkleste måten å redusere kaloriinntaket på - å kutte alkoholen. Foto: PantherMedia / Heike Brauer Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du planer om å kvitte deg med de ekstra kiloene fram mot sommeren? Da er du nok ikke alene.

Så hva er strategien din? Knekkebrød, frukt og salat? Hardtrening minst tre ganger i uka?

<strong>DRIKK MED MÅTE:</strong> Ta en sjekk av alkoholforbruket ditt, for her er et mange kalorier  spare. Foto: Colourbox
DRIKK MED MÅTE: Ta en sjekk av alkoholforbruket ditt, for her er et mange kalorier spare. Foto: Colourbox Vis mer

En enkel strategi

Joda, et sunnere kosthold og et mer aktivt liv er absolutt smart, men ikke gå for hardt ut. En fornuftig strategi er å gå ned 1/2 kg i uka.

For å få til dette bør du redusere det daglige kaloriinntaket ditt med 200 til 300 kalorier, og forsøke å forbrenne 200 til 300 kalorier ekstra per dag.

Altså - skal du kutte mellom 1400 og 2100 kalorier i uka. Det kan høres voldsomt ut, men er du sikker på at du ikke har glemt det enkleste trikset: Å kutte alkoholen?

Hvis du er av dem som drikker hver uke, kan det være mye å hente hvis du dropper alkoholen. Alkohol inneholder ganske mange kalorier, faktisk er alkohol nest mest energigivende per gram. Ett gram fett tilsvarer 9 kalorier, mens ett gram alkohol tilsvarer 7 kalorier.

Sukker kommer på tredjeplass med 4 kalorier per gram.

LES OGSÅ: Er du en storforbruker av alkohol? Sjekk selv her



<strong>PARALLELLØP:</strong> For vellykket og varig vektnedgang må både kalorikutt og mer aktivitet til. Foto: PantherMedia / Chris Vaughan
PARALLELLØP: For vellykket og varig vektnedgang må både kalorikutt og mer aktivitet til. Foto: PantherMedia / Chris Vaughan Vis mer

Så mange kalorier drikker du

Er du en vindrikker, skal du vite at bare ett glass rødvin eller tørr hvitvin på 1,5 dl inneholder rundt 100 kalorier, mens et glass søt hvitvin inneholder cirka 135 kalorier. (Husk at 1,5 dl er et lite glass - vi heller ofte mer i glasset.) En flaskeøl inneholder 140 kalorier, mens en halvliter inneholder 215. Se en større oversikt over hvor mange kalorier forskjellige alkoholdrikker inneholder i denne artikkelen.

Med andre ord vil tre glass vin tilføre deg 300 ekstra kalorier, mens tre halvlitere gir deg 645 kalorier. Når vi vet at en normalt aktiv kvinne på 70 kilo har et kaloribehov på cirka 2300 hver dag, ser vi at det ikke skal mange vinglassene eller halvliterne til før vi går på en kalorismell.

LES OGSÅ: Så mange kalorier trenger du hver dag



Så mye skal til for å brenne ekstra kaloriene

Er du av dem som gjerne tar deg et glass alkohol 2-3 ganger i uka eller mer, er det fort gjort at du ender opp med overskuddskalorier som vil omdannes til fett. Så hvor mye trening må til for å forbrenne alkoholen du drikker? Her er noen eksempler:

En kvinne på 70 kilo, som drikker tre vinglass, må jogge i omkring en halvtime for å forbrenne de 300 ekstra kaloriene. Drikker hun tre halvlitre, må det en time på spinningsykkelen til for å brenne de rundt 609 kaloriene. Se flere eksempler på hva slags kaloriforbrenning forskjellig type trening gir i denne artikkelen.

Sjekk forøvrig den smarte kalkulatoren World Cancer Research Fund har laget, der du kan plotte inn hvor mange forskjellige alkoholdrinker du har drukket, og se hvor mange ekstrakalorier du har drukket, og hvor lang spasertur som må til for å forbrenne dem. Du finner den her (ekstern lenke).

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer