MAGERT VALG: Selv om kyllingen er både proteinrik og mager, er det ikke noe i veien for å kutte den fra menyen om du ønsker det. Mager fisk som torsk og sei er en god erstatning dersom du er klar for å droppe den mye omtalte fuglen.  Foto: Andrey Armyagov - Fotolia
MAGERT VALG: Selv om kyllingen er både proteinrik og mager, er det ikke noe i veien for å kutte den fra menyen om du ønsker det. Mager fisk som torsk og sei er en god erstatning dersom du er klar for å droppe den mye omtalte fuglen. Foto: Andrey Armyagov - Fotolia Vis mer

Kylling

Det er ikke helseskadelig å kutte ut kylling

Men da bør du erstatte det med dette. Sjekk kostholdsekspertens anbefalinger!

KK.NO: En undersøkelse VG gjorde tidligere i år, avdekket at kun 6 av 10 nordmenn mener det er trygt å spise kylling, og at hele 4 av 10 har kuttet kraftig ned på denne matvaren, som tidligere var blant de mest populære å ha på middagstallerkenen. 

De negative presseoppslagene om kylling har vært mange det siste året, og dette har hatt en stor innvirkning på inntaket vårt.

Både dyrevelferd og den potensielle faren for antibiotikaresistens (sistnevnte har det vært skrevet spesielt mye om) er verdt å ta på alvor, og en del har altså bestemt seg for å kutte ut kyllingen helt. 

Men er egentlig det så lurt?  Kylling har jo tidligere vært hyllet som svært sunt og næringsrikt.

Bør vi egentlig kutte det helt ut?

– Du finner næringsstoffene andre steder

– Ernæringsmessig er kyllingens fremste fortrinn at den er proteinrik, men kalorifattig. Den er mager sammenlignet med for eksempel marmorert rødt kjøtt, i alle fall om du spiser den uten skinnet, sier Lise von Krogh ernæringsbiolog i von Krogh Ernæring Limited.

Mens kylling er en god kilde til vitamin B12, er den en dårlig kilde til jern, i motsetning til rødt kjøtt. 

– Du må ikke på død og liv spise kylling. Du finner de samme næringsstoffene også i andre matvarer. 

LES OGSÅ: Nei, kyllingburger er ikke sunnere

MÅ GJENNOMSTEKES: Enten du velger økologisk eller ei – kylling må gjennomstekes. Sørg også for god hygiene når du tilbereder den.  Foto: koss13 - Fotolia
MÅ GJENNOMSTEKES: Enten du velger økologisk eller ei – kylling må gjennomstekes. Sørg også for god hygiene når du tilbereder den. Foto: koss13 - Fotolia Vis mer

Dette kan erstatte kyllingen

Så det er altså ikke sånn at det er noe du får i kyllingen du ikke også kan få et annet sted. 

– Du kan for eksempel erstatte kyllingen med flatbiff fra svin eller storfe, men det beste alternativet er å erstatte den med god og bærekraftig sjømat, som torsk, sei, reker, kongekrabbe, kamskjell eller alaska pollock, sier hun.

Magre fisketyper som torsk og sei gir deg de samme typer næringsstoffer som kyllingen gjør, samt at du får i deg jod og selen. 

Har du som ernæringsekspert kvaler ved å anbefale folk å spise kylling eller ser du ingen problemer med det? 

– Det spørs hvem av meg du spør, sier hun og ler. 

– Rent faglig og ernæringsmessig, er det helt trygt og næringsrikt å spise kylling – så lenge du behandler kyllingen hygienisk riktig. 

LES OGSÅ: Kan du forskjellen på fet og mager fisk?

Pass på hygienen

Du bør med andre ord sørge for at du bruker en egen skjærefjøl og egne kjøkkenredskaper til kyllingen, at du ikke bruker samme utstyr til den rå kyllingen som til den ferdig stekte, at du vasker hendene godt når du har behandlet rå kylling (men unngår å vaske selve kyllingen) og at du sørger for at den er helt gjennomstekt før du spiser den. 

– Personlig spiser jeg bare økologisk kylling fordi jeg vil unngå narasin, som man mistenker at kanskje kan fremme antibiotikaresistens, sier von Krogh. 

HYGIENE VIKTIGST: Vær svært forsiktig når du tilbereder kylling, det er på kjøkkenet du risikerer å bli smittet.  Foto: Tatjana Baibakova / Alamy/All Over Press
HYGIENE VIKTIGST: Vær svært forsiktig når du tilbereder kylling, det er på kjøkkenet du risikerer å bli smittet. Foto: Tatjana Baibakova / Alamy/All Over Press Vis mer

Velger økologisk

Inntil det foreligger mer dokumentasjon som eventuelt avkrefter denne koblingen, vil hun unngå stoffet helt, og velger derfor kun økologisk kylling og egg selv.

– Økologisk kylling er et fullgodt alternativ. Da vet man at man unngår narasin, i tillegg til at dyrevelferden kanskje er noe bedre. Det er et etisk valg, sier hun. 

– Det stoffet (narasin, journ.anm.) unngår du, men du har ikke en smittefri kylling selv om den er økologisk, så du må fortsatt behandle den på samme måte og gjennomsteke den helt. 

Ernæringsfysiologen mener det er viktig at vi som forbrukere er bevisste på hva vi kjøper, både når det gjelder fôrtilsetningsstoffer og hva vi faktisk får i oss når vi spiser matvarene vi velger. 

I tillegg er matvalgene vi tar i butikkhyllene også etiske valg, og disse bør vi også tenke gjennom, mener hun. 

–  Jeg synes ikke vi skal lukke øynene for hvor maten vår kommer fra! sier von Krogh. 

LES OGSÅ: Derfor bør du ha fisk på menyen

Glad i kjøtt?

Er du blant dem som absolutt foretrekker kjøtt framfor fisk og ikke ser på mager fisk som et reelt alternativ, mener ernæringsfysiologen at kylling fortsatt kan være et godt alternativ. 

– Det man vet om rødt kjøtt er jo at det kan ha en sammenheng med økt risiko for kreft i tykktarmen. Det har ikke kylling, sier hun. 

For en person som spiser mye rødt kjøtt, kan det dermed være et veldig smart valg å bytte ut noen av middagene med kyllingmiddager. 

– Det beste alternativet er alltid variasjon – noe rødt kjøtt, noe kylling og noe fisk. Og ikke minst noe vegetarisk!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: