FÅ OPP PULSEN: Bruk jula til å fortsette treningen, eller komme i gang med din nye livsstil. Foto: Maridav - Fotolia
FÅ OPP PULSEN: Bruk jula til å fortsette treningen, eller komme i gang med din nye livsstil. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

Trening

Det er nå du bør trene!

Bruk fridagene til å bevege deg og få en bedre start på 2014.

Publisert

Er det ikke deilig med juleferie? Dager fylt av kos og hygge med familie og venner?

Tid til å sove ut, lese en god bok, se favorittjulefilmene på tv - og trene!

For hvis du er smart, så benytter du muligheten til å være fysisk aktiv nå som du ikke har jobb, studier, logistikk og stress som hindrer deg.

Om du allerede trener jevnlig er faktisk jula en glimrende tid å øke treningsmengden litt, og kunne starte januar i enda bedre form.
 

La jula gi energi, ikke flere kilo

Om du ikke trener noe særlig, men har ambisjoner om å bli flinkere til det neste år, bør du absolutt begynne allerede nå. Da er du allerede i gang når kalenderen viser 2014, og er over den verste «jeg orker ikke»-perioden fordi du allerede har kjent hvor godt det er å bevege seg og hvor mye bedre humør du får av det.

- Det er lurt å være være bevisst på hvor aktiv du er mellom selskaper og fester i jula. Det kan være greit å ha en plan for å være i aktivitet og komme seg på trening. Ikke la alle sunne vaner kastes over bord, da blir det veldig tungt å gå i gang igjen i januar, sier Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS.

- Du kommer raskt i dårligere form om du spiser ekstra og dropper treningen i juleferien. Kommer du deg ut på turer, er i aktivitet og trener gjennom juleperioden, kan du nyte mer av julematen uten at det gir utslag på vekten etter jul, sier Bugge.

Det er jo ingen unnskyldninger. De fleste treningssentrene er åpne i romjulen, og ute venter naturen på at du tar den i bruk.

Treningsekspert og gründer av Smart Trening, Helle G. Bornstein, mener også at juleferien er en glimrende tid å trene.

- En livsstilsendring er en pågående prosess som ikke begynner eller slutter. Derfor kan du like godt sette i gang i juleferien. Har du ønsker om å øke aktivitetsnivået fremover, så bruk julen til å prøve ut nye aktiviteter og treningsformer. Enten det er å begynne å gå deg en fast runde, begynne å gå på ski, eller du vil styrke kroppen.

BLI SOM BJØRGEN: Langrenn er ypperlig trening. Kanskje du skal melde deg på et skikurs i vinter? Foto: Per Ervland
BLI SOM BJØRGEN: Langrenn er ypperlig trening. Kanskje du skal melde deg på et skikurs i vinter? Foto: Per Ervland Vis mer

 

Forbered ditt nye, spreke liv

- Ønsker du en kickstart i januar er forberedelse viktig. Sørg for at du har verktøyene du trenger for å komme i gang, om det så er treningsutstyr eller registrering av kostholdet ditt. Kanskje du skal melde deg på et kurs eller lage avtale om faste treningsdager med en venn? Bruk jula på dette, så er det enda lettere å sette i gang når hverdagen kommer, råder Bornstein.

Om du virkelig vil utfordre deg selv kan du jo se om et finnes noen skirenn, sykkelritt eller løp du kan sette deg som mål å være med på i 2014. Å ha en klar ambisjon og et mål å nå gir gjerne mer motivasjon til å komme i gang. Hadde det ikke vært tøft å prøve noe nytt og utfordre deg selv litt?

Sjekk ut True Dybendahls skiteknikktips her!
 

Vaneendringer tar tid

Husk at det ikke er gjort over natta å endre vaner. Du kommer ikke til å elske å gå på langrenn eller løpe en tur før du har gjort det noen uker, og formen er blitt såpass at du ikke lenger får blodsmak i munnen etter kort tid. Husk - det går overraskende fort å bygge opp kondisen. Etter 2-3 uker hvor du trener 2-3 ganger i uka vil du merke stor forskjell.

- Det er vanlig og helt ok å gå på trynet. Faller du tilbake i gamle synder er dette en del av å være menneskelig. Det som avgjør om du virkelig er innstilt og villig til å få til en sunn livsstil er om du tar sunne valg igjen dagen derpå. Ikke gi opp og husk at å skeie ut er lov innimellom, sier Bornstein.

- Blir det for mye utskeielser, så si til deg selv at det er på tide å komme tilbake på et sunt spor igjen. Forhåpentligvis vil du på sikt sjeldnere og sjeldnere dette ut av de gode vanene. Derfor kan julen godt være trening i å kose seg, men også kunne ta sunne valg.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer