Briller

- Det kan se ut til at flere blir nærsynte

Mange timer foran skjerm kan påvirke synet, samt gi andre plager, mener eksperter.

BRILLER: Tilbringer du flere timer om dagen foran skjerm, bør du få sjekket synet ditt hos en optiker. Foto: NTB Scanpix
BRILLER: Tilbringer du flere timer om dagen foran skjerm, bør du få sjekket synet ditt hos en optiker. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Sliter du med å konsentrere deg? Må du myse for å fokusere på skjermen? Får du ofte hodepine? Vondt i nakke og skuldre?

Stadig flere tilbringer mange av døgnets timer foran en skjerm.

Det kan få konsekvenser for synet, men også for resten av kroppen.

LES OGSÅ: Har du ofte hodepine?

Flere nærsynte

- Forskning har så langt ikke kunnet påvise at omfattende skjermbruk fører til øyeskader eller øyesykdommer, forteller optiker og forsker, Magne Helland, ved Institutt for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Det betyr imidlertid ikke at synet og kroppen ikke påvirkes.

- Det kan se ut til at flere blir nærsynte, sier Hanne-Mari Schiøtz Thorud.

Hun er førsteamanuensis og fysiolog, og forsker på plager knyttet til skjermbruk. Sammen med kollega Helland, regnes hun for å være blant dem i Norge med mest kunnskap om konsekvensene av økt skjermbruk.

Thorud og Helland forteller at mange sliter med plager på grunn av mye skjermbruk.

- Mange opplever for eksempel tretthetsfølelse i og rundt øynene, problemer med å fokusere, en følelse av tørre øyne og dobbeltsyn, forteller Helland.

Mye tid foran skjerm, kan også føre til konsentrasjonsvansker og hodepine.

- Det er dessuten en klar sammenheng mellom øyeplager og muskel- og skjelettplager, forteller Thorud.    

LES OGSÅ: Er du trøtt og husker dårlig?

DATABRILLER: Dersom du har en kontorjobb og i tillegg bruker en del tid på nettbrett og mobil, så er sjansen stor for at du kan trenge en databrille.  Foto: NTB Scanpix
DATABRILLER: Dersom du har en kontorjobb og i tillegg bruker en del tid på nettbrett og mobil, så er sjansen stor for at du kan trenge en databrille. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Databriller

Ifølge de to forskerne er det all grunn til å være bevisst på konsekvensene, spesielt hvis du sitter mye foran skjerm på jobb, og i tillegg bruker nettbrett og mobil en del.

- Sitter du åtte timer pal, så vil du få plager, blant annet fordi du overbelaster synssystemet ditt, forklarer Thorud.

Ifølge henne har den økende skjermbruken, bidratt til at stadig flere trenger briller tidligere.

- Nesten alle over 45 år trenger briller for å se godt på nært hold, og mange kan også ha behov for en egen databrille, sier Thorud.

Hun mener derfor at alle som sitter mye foran skjerm, bør sørge for å ta en synstest.

RYGG- OG NAKKEPROBLEMER: Visste du at muskel- og skjelettplager kan bety at du trenger briller?  Foto: NTB Scanpix
RYGG- OG NAKKEPROBLEMER: Visste du at muskel- og skjelettplager kan bety at du trenger briller? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ifølge Arbeidstilsynet er arbeidsgiver lovpålagt å betale for testen, og mener optiker eller øyelege at du må ha databriller, plikter arbeidsgiver å ta hele eller deler av regningen.

LES OGSÅ: Finn riktig brille til ditt ansikt

Seks symptomer

Lurer du på om du trenger databriller, finnes det flere tegn du kan være oppmerksom på.

Krogh Optikk lister på sine nettsider opp seks tegn som til sammen tydelig indikerer at du trenger databriller:

  • Røde og tørre øyne som svir eller klør etter en lang dag ved dataskjermen.
  • Du må myse for å fokusere på skjermen.
  • Du må lene deg fram mot eller fra skjermen for å se bedre.
  • Du får ofte hodepine og kan oppleve at teksten på skjermen er utydelig.
  • Du merker at du får konsentrasjonsproblemer når du blir sliten.
  • Du blir stiv og anspent i skuldrene og nakken mot slutten av dagen.
TØFT FOR ØYNENE: Nettbrett og mobiler har ofte blanke skjermer, noe som kan være ekstra krevende for øynene dine.  Foto: NTB Scanpix
TØFT FOR ØYNENE: Nettbrett og mobiler har ofte blanke skjermer, noe som kan være ekstra krevende for øynene dine. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Helland er spesielt bekymret for unge som bruker veldig mye tid foran skjerm.

- For en del med moderate synsproblemer og svekket evne til å samle blikket på nært hold, vil mye skjermbruk kunne være den toppbelastningen som gjør at de ikke lenger fungerer symptomfritt, sier han.

LES OGSÅ: Derfor får du stiv nakke

20-20-20

Det er flere ting du kan gjøre for å forebygge og redusere konsekvensene av mye skjermbruk.

- Skjermen bør være omlag en armlengdes avstand unna. Blikket skal være rettet skrått nedover når du ser på skjermen. Sørg for at det ikke er sjenerende reflekser fra for eksempel takbelysning, eller fra dagslys, råder Thorud.

ARMLENGDES AVSTAND: Så langt unna skjermen bør du sitte.  Foto: per
ARMLENGDES AVSTAND: Så langt unna skjermen bør du sitte. Foto: per Vis mer

Belysning på skjermen og i rommet bør være god, jevn og stå i forhold til hverandre. Det skal være lyst i lokalet du jobber, men ikke for lyst.

I tillegg er det viktig å ta hyppige pauser. For ikke å glemme det, kan du prøve den amerikanske huskeregelen 20-20-20.

- Hvert tjuende minutt bør du ta en kort pause på tjue sekunder, hvor du ser på noe som er tjue fot unna (tilsvarer cirka seks meter), forklarer Helland.

Han mener det også er viktig å være bevisst på å blunke tilstrekkelig.

Både Helland og Thorud mener det trengs mer bevissthet rundt konsekvensene av mye skjermbruk.

- Hvis du ikke passer på og tar pauser, varierer sittestilling og har riktige briller, så vil du få plager, sier Thorud.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer