SQUASH og PASTA: På tallerkenen til venstre finner du zucchini, på den til høyre vanlig pasta.    Foto: NTB Scanpix
SQUASH og PASTA: På tallerkenen til venstre finner du zucchini, på den til høyre vanlig pasta. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Pasta

Det sunne alternativet til pasta

Strimlet squash er bare en av flere måter å variere middager med pasta, ris og poteter på.

Publisert

KK.NO: Joda, pasta, ris og poteter smaker godt, men spiser du det flere ganger i uken kan middagen fort bli litt kjedelig og smakløs. 

Har du lyst til å prøve noen nye middagstilbehør? 

Her er tre smakfulle alternativer som garantert vil gjøre middagstallerkenen din mer fargerik og spennende.

LES OGSÅ: 7 matbytter du gjør lurt i

Bytt ut pasta med zoodles 

Dersom du er lei av vanlig pasta laget av hvetemel kan du gjøre som i USA, hvor det har blitt skikkelig trendy å lage pasta av grønnsaker. 

En ting våre amerikanske venner har lagt sin elsk på er zoodles – pasta som er laget av zucchini, også kjent som squash her til lands.

Squash mager kost med sine 15 kalorier per 100 gram. Squash består for øvrig av 95 prosent vann og inneholder jern og en liten dose A-, B- og C-vitaminer.

Til sammenlikning inneholder 100 gram kokt pasta 160 kcal.

For å lage zoodles trenger du ikke fancy kjøkkenutstyr, da du fint kan lage strimler ved hjelp av en potetskreller, ostehøvel, kniv eller rasp. Når det er sagt vil du spare en del tid dersom du investerer i en grønnsaksstrimler, som er spesielt beregnet for oppgaven. 

Sjekk hvordan du kjapt og enkelt kan lage Zoodles i videoen nedenfor:

LES OGSÅ: Har du hørt om ramsløk?

Bytt ut ris med quinoa 

Hva med å bytte ut risen med quinoa? Det er et superfrø fra Sør-Amerika som begynner for alvor å bli populært her i Europa. 

QUINOA: Hva med en quinoasalat i stedet for en pastasalat? Foto: NTB Scanpix
QUINOA: Hva med en quinoasalat i stedet for en pastasalat? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det er mange grunner til det, deriblant at frøet inneholder over åtte gram protein, masse kalsium og jern, og er en god kilde til vitamin C, samt flere B-vitaminer, når den kokes opp.

Frøet inneholder også flavonoider, som betyr at quinoa har et høyt innhold av antioksidanter og kan ha evnen til å bekjempe frie radikaler i kroppen – som kjent for evnen til å skade vev og celler

Det beste av alt, er at quinoa er superenkelt å tilberede. Tilsett omtrent to kopper vann til én kopp quinoa, og la det koke i 15 minutter. Bruk frøene som en erstatning for ris sammen med fisk og grønnsaker, eller bruk dem som en kilde til karbohydrater i salater og supper.

JORDSKOKK: Med en smak som kan minne om en blanding av trøffel, sopp og artisjokk, er jordskokk absolutt et godt middagstilbehør!  Foto: Marco Tiberio - Fotolia
JORDSKOKK: Med en smak som kan minne om en blanding av trøffel, sopp og artisjokk, er jordskokk absolutt et godt middagstilbehør! Foto: Marco Tiberio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Bytt ut risen med revet blomkål 

Bytt ut poteter med jordskokk 

Med en smak som kan minne om en blanding av trøffel, sopp og artisjokk, er jordskokk absolutt roten til mye godt! 

Den lille grønnsaken er kalorifattig og inneholder mindre mengder vitaminer og mineraler. Det den derimot er en god kilde til, er fiberet inulin.

Inulin er et løselig fiber med en noe søtlig smak som både er nyttig for helsen og tarmene, da det stimulerer veksten av helsebringende tykktarmsbakterier. 

I tillegg til å kunne virke gunstig på fordøyelsen, er inulin med på å regulere blodsukkeret vårt. Derfor kan både diabetikere og andre som har problemer med svingende blodsukker spise jordskokk med god samvittighet.

Jordskokk kan brukes til så mangt, og smakes like godt rå som kokt. Den kan for eksempel nytes smørdampet, ovnsbakt, i pureer, fløtegratinert, i supper eller som sprøstekt snacks.

Når det kommer til tilberedningen av jordskokk, er den lik som for poteter. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer