HUSK TILBEHØRET: Kålrotstappe, rosenkål, surkål og tyttebær gir god smak, og er rike på næringsstoffer. Foto: Matprat.no
HUSK TILBEHØRET: Kålrotstappe, rosenkål, surkål og tyttebær gir god smak, og er rike på næringsstoffer. Foto: Matprat.no Vis mer

Julemat

Det sunneste juletilbehøret

Ikke all julemat er full av kalorier. Se hva du kan lesse på med.

Publisert
Julemat er generelt sett mye fetere og saltere enn maten vi spiser til vanlig. Nå er ikke dette noe stort problem om din julefeiring bare strekker seg fra julaften til 2. juledag, med en aldri så liten avslutning på nyttårsaften.

Men for veldig mange er julefeiringen mer omfattende.

Vi skal i juleselskaper fra julaften og hele romjulen gjennom, til vi våkner opp 2. januar og ikke har lyst på noe annet enn knekkebrød og lette salater. Kanskje du også var på en god del julebord før juleferien startet?

LES OGSÅ: Slik gjør julematen mindre skade

SUNN MOS: Ertestuing er godt og sunt til julematen. Foto: Astrid Hals/Matprat.no
SUNN MOS: Ertestuing er godt og sunt til julematen. Foto: Astrid Hals/Matprat.no Vis mer
FAGERIK: Rødkål frisker opp juletallerkenen og er også fin for magen. Foto: Matprat.no
FAGERIK: Rødkål frisker opp juletallerkenen og er også fin for magen. Foto: Matprat.no Vis mer
BARE RØR: Rørte tyttebær er et supert tilbehør. Søtt tyttebærsyltetøy er ikke fullt så bra. Foto: Colourbox
BARE RØR: Rørte tyttebær er et supert tilbehør. Søtt tyttebærsyltetøy er ikke fullt så bra. Foto: Colourbox Vis mer

Sats på tilbehøret

Om din jul består av mange store og heftige julemiddager er det lurt å følge disse rådene om hvordan juletallerkenen se ut. Stikkordet er at du skal fylle minst en tredjedel av tallerkenen med grønnsaker.

For julemat er ikke bare kjøtt, saus og poteter. Mye av juletilbehøret er både næringsrikt og sunt. Hvis du prioriterer dette på tallerkenen blir julemiddagen faktisk ganske sunn.

Her er det beste du kan velge:






Rosenkål
Dette er klassisk tilbehør til vilt eller kalkun. Kokt eller dampet rosenkål er supersunt tilbehør. Den er rik på kostfiber og vitamin C, og er en fin kilde til vitamin K og folat. Dessuten inneholder den mye antioksidanter. 100 gram rosenkål inneholder bare 53 kalorier, så selv om rosenkålen er smørdampet eller har baconbiter blandet inn er det bare å lesse på. Blir rosenkålen bitter på smak? Da tilbereder du den feil.

Ertestuing
Erter er fulle av næringsstoffer. 100 gram erter inneholder 5,2 gram protein, og 5,5 gram fiber, og bare 67 kalorier. I tillegg til dette er erter en svært god kilde til vitamin A, C, K og B1, folat og mangan. Du får også i deg en god del fosfor, sink og jern om du spiser erter. Ertestuing er en klassiker til lutefiskmiddagen, men den lages ofte av tørkede erter. Den er også sunn, men ertestuing laget på frosne, grønne erter får en friskere smak og finere farge.

Surkål
Surkålen kommer gjerne på bordet til både ribba og skinkesteken. Om den er rød eller hvit spiller ikke så stor rolle, det er bare å forsyne seg. Surkål har høyt innholdet av vitamin C og vitamin A, og fordi den er gjæret inneholder den probiotika som er bra for fordøyelsessystemet. Faktisk er surkål smart å spise for dem som ikke liker eller tåler melkeprodukter som yoghurt eller kulturmelk.

Tyttebær
Til viltkjøtt - som forøvrig er veldig sunt - serveres gjerne tyttebær. De små røde bærene er fulle av antioksidanter og en god del vitamin C. Riktignok er det mye sukker om det er snakk om tyttebærsyltetøy, så det beste er rørte tyttebær som ikke er kokt, og bare har litt tilsatt sukker.

Gulrøtter
Den hverdagslige gulroten er så god at den gjerne serveres til julemiddagen. Da ofte med litt smør over seg for å gjøre den mer festlig. Gulroten er rik på betakaroten, og har dessuten en viss betennelsesdempende og avgiftende effekt, noe som gjør den til en veldig fin grønnsak.

Kålrotstappe
Denne må på bordet når pinnekjøtt står på menyen. Kålroten er næringsrik og kalorifattig, og har høyt innhold av vitamin C, og en rekke antioksidanter. Nå kan en kålrotstappe være ganske kaloririk om den er laget med fløte og smør, men om du bytter ut fløte med matfløte, og reduserer smørmengden, eller eventuelt bytter det ut med en planteolje, er kålrotstappe ja-julemat.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer