KJENNER DET FORT: Det går overraskende fort fra du spiser et måltid til fettet legger seg på magen. Foto: Getty Images/iStockphoto
KJENNER DET FORT: Det går overraskende fort fra du spiser et måltid til fettet legger seg på magen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Magefett

Det tar bare 3 timer før fettet havner her

Det er ikke bare innbilning at du synes magen blir større etter en dag med fråtsing.

Publisert
Å ha litt ekstra fett rundt magen er blitt svært vanlig. Og hvis det ikke er snakk om virkelig store valker, er det ikke noe å henge seg opp i. Men er det slik at livvidden din er større en hoftevidden, da bør du ta grep, for denne type overvekt er ikke sunn - selv om vekttallet viser at du er normalvektig.

Men tilbake til det lille ekstra rundt livet. Føler du at du formelig kan kjenne hvordan magen vokser etter at du har kost deg med mye og fet mat? Du har faktisk helt rett.

Det tar nemlig bare tre timer fra du har spist et stort måltid med mye fett til fettet lagres rundt magen.

Dette viser en studie utført av forskere ved Oxford University i England. Om du spiser et stort måltid som inneholder 30 gram fett, vil 2-3 teskjeer av dette fettet havne rundt magen bare timer etter at du er ferdig med måltidet. Fortsetter du å overspise, vil fettet etterhvert også havne rundt rumpa og på lårene.

Tas raskt opp

De to forskerne bak studien fant ut at når du spiser, vil det ta omtrent en time før fettet i måltidet ender opp i blodstrømmen. Etter 3-4 timer vil fettet ha blitt transportert til de kortsiktige fettlagrene rundt livet.

- Prosessen går veldig fort. Fettcellene i fettvevet rundt livet fanger opp fettet som kommer flytende i blodstrømmen, og lagrer det. Hvis du spiser for mye, vil aldri disse fettreservene bli forbrent. I stedet vil stadig mer fett lagres i fettvevet, og vekten går opp, forklarte Fredrik Karpe, professor i metabolsk medisin til Telegraph.co.uk.

Spis mindre, tren mer

For å unngå at dette skjer, er det viktig å ikke spise mer mat enn du forbrenner. Er du usikker på hvor mange kalorier du egentlig trenger? Finn det ut i denne artikkelen.

Hvis du er glad i mat, er den beste løsningen å trene jevnlig, og gjerne bygge mer muskler, for veltrente personer med mye muskelmasse har en høyere forbrenning, og kan dermed spise mer usunn mat uten at fettet legger seg på magen eller rundt rumpa.


Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer