Mat/drikke

Det verste du kan ha i kjøleskapet

Her er roten til alt ondt.

FRISTENDE KJØLESKAP: Du bør rydde bort enkelte matvarer dersom du vil unngå å falle for fristelsen. Foto: Colourbox
FRISTENDE KJØLESKAP: Du bør rydde bort enkelte matvarer dersom du vil unngå å falle for fristelsen. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er fort gjort å gå på en kalorismell i hverdagen - i hvert fall dersom du har tilgang på det.

Hvor ofte får du ikke lyst på chips når du vet at du har chips i skapet? For mange blir også colaen enda mer fristende når den står og smiler til deg i kjøleskapet.

Dersom du passer på linjene bør du unngå å ha disse syndebukkene i hus, ifølge WebMD.com.

Les også: Bort med fettet!

Majones

Selvsagt er det godt med en liten dæsj majones på brødskiva eller i salaten, men det er veldig fort gjort å gå på en smell her.

100 gram ekte majones inneholder nemlig 735 kalorier per 100 gram, mens lettmajonones (50 prosent fett) inneholder 470 kalorier, ifølge Matvareguiden.no.

Majones er ikke så ille dersom du klarer å beherske deg, altså at du kun tilføre måltidet en til to teskjeer majones. Men slik er ikke virkeligheten for de aller fleste majoneselskere, som liker å smøre tykt på brødskiva.

Prøv i stedet: Sennep, salsa eller BBQ-saus.

Les også: Ikke la deg lure av lettprodukter

Alkohol

Det er lettere å bli fristet av et glass vin eller øl når du ser det står der i kjøleskapet. Spesielt i hverdagen. Ikke glem at alkohol inneholder mange tomme kalorier, fordi kroppen kan ikke bruke det som energi. Og leveren har ikke godt av det heller, dessverre.

Et stort glass vin innheholder cirka 170 kalorier, mens en flaske øl har rundt 150.

Prøv i stedet: Bytt ut alkoholen med sodavann med sitron eller lime, kaffe eller sukkerfri brus.

Les også: Du blir lurt i butikken

Fete melkeprodukter

Er du blant dem som tviholder på helmelken? Da bør du være klar over at et glass melk inneholder cirka 165 kalorier og 9,75 gram fett.

Helmelk inneholder riboflavin, fosfor, B12, jod og andre vitaminer og mineraler, men det gjør også de magre melkevariantene.

Er du en ostespiser? 100 gram hvitost inneholder cirka 350 kalorier og 27 gram fett, mens lettost ligger på 270 kalorier og 16 gram fett.

Prøv i stedet: Lettere varianter av melk, ost og kremoster. Yoghurt med mindre sukker og fett, skyr, cottage cheese med eplebiter og kanel, råder Ina Garthe, kost- og treningsekspert på Personligtrening.no.

Les også: Ikke gå i fettfella

Brus og søte leskedrikker

«Det er jo så kjekt å ha litt brus i tilfelle noen kommer på besøk». Jovisst, men fristelsen blir større når du vet at du har tilgang.

I likhet med alkohol er brus og leskedrikker også fulle av tomme kalorier. Forskning viser også at vi heller ikke pleier å kompensere, altså spiser mindre når vi drikker brus, noe som fører til at dette blir ekstra og unødvendige kalorier.

Prøv heller: Farris med smak, frukt - og grønnsaksjuice, sier Ina Garthe.

Les også: Derfor blir du ikke slank

Kjøttdeig

Når du kjøper kjøttdeig, bør du velge den med høyest andel rent kjøtt. Helst 90 prosent eller høyere. De fleste butikker tilbyr en rekke ulike varianter. Karbonadedeig er for eksempel et bedre alternativ fordi det har større kjøttinnhold, men inneholder likevel mindre fett enn vanlig kjøttdeig.

Mens vanlig kjøttdeig inneholder 190 kalorier per hundre gram og 13,2 gram fett, inneholder bare karbonadedeig 104 kalorier og 3 gram fett. Verstingen er familiedeig, som inneholder 230 kalorier og 18 gram fett per 100 gram.

Prøv i stedet: Karbonadedeig, lettpølser, for eksempel Go' og mager eller kalkunpølser, tipser kostholdseksperten.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer