The Daily Telegraph

Detoxkuren du har godt av

Glem kålrabijuice, tarmskylling og detox-te. Her er oppskriften på en helgedetox som er bra for deg.

Foto: All Over
Foto: All Over Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange starter året med å kjøpe produkter som skal rette opp alle julesyndene. Men å avgifte kroppen med kålrabijuice, oljer, tarmskylling, detox-te eller piller har ingen dokumentert effekt, hevder forskere. Her er bedre råd.
  • Derfor bør du droppe detoxen
  • Sunn i full fart
  • 8 råd som fjerner juleflesket
  • Derfor bør du aldri slanke deg
  • Fordeler

    Selv om en helgerens ikke retter opp alle feilene du gjorde i 2007, så vil du merke forskjell. Kroppen får et spark bak, og du legger grunnlaget for en sunnere hverdag. Husk at er snakk om to dager, og en minihelg for kroppen din snarere enn et fengsel. Stump røyken, la kaffetrakteren stå i fred og fyll kjøleskapet med sunn og god mat. Max Tomlinson, naturopath og forfatter av Clean Up Your Diet (Simon & Schuster), sier at fordelene du får ved en helgerens kan merkes med det samme. - Ved å hoppe over morgenkaffen gir du deg selv en sjanse til å våkne langsomt og naturlig, sier han til avisen The Daily Telegraph. Og det er bare begynnelsen. Etter endt detox-kur vil du føle deg bedre både på innsiden og utsiden. Du vil kanskje til og med ha mistet en kilo eller to, øynene dine vil glitre og du vil føle deg lettere til sinns. - Du vil merke at du har mer energi, et bedre søvnmønster og mer glød i huden, sier Tomlinson.

    Forberedelser

    Stikkordet er organisering. Fyll kjøleskapet med frisk, sunn og naturlig mat. Fjern eller tillintegjør alle usunne fristelser. Det kan også være lurt å unngå sosiale settinger den helgen du renser deg, med unntak av gåturer og en tur på kino. Bestill gjerne den massasjen du har drømt om i en halv evighet og hamstre inn blader, filmer og stearinlys. Vask huset på torsdagen så du kan fokusere på deg selv hele helgen uten å la øynene vandre til støvdottene på gulvet. Skift også på sengen, så du har en ren og delikat seng å krype opp i fredag kveld. FREDAG:Begynn kvelden med å spise et lett måltid, som for eksempel grillet fisk med salat eller dampede grønnsaker. Drikk masse vann ved siden av og avslutt med urtete. Se en komedie eller les en bok som får deg til å le. Ta deretter et langt deilig bad med tente lys plassert langs baderkarkanten. Prøv den meditasjonsvideoen du fikk til jul i fjor og ta en tidlig kveld. LØRDAG:Stå opp tidlig, bøy og tøy litt og følg deretter opp med sunne lette måltider. Gå tur og mediter mellom spisingen. Den første rensedagen er det lett å føle seg litt rastløs, hevder ekspertene.- Symptomer kan være diaré, rennende nese, sår hals, dårlig ånde eller mild feber, sier Tomlinson.Dette er alle tegn på at kroppen din renser ut. - Helende kriser kan dette kalles. De går over på en dag eller to, sier han. SØNDAG:Søndag morgen vil du garantert føle deg bedre. - Dette fordi sukker, pasta og brød som har det med å blokkere tarmsystemet ditt er ute av det, sier Tomlinson.Fortsett å puste dypt, slappe av og strekke musklene dine. - Konsentrer deg nå om tankevirksomheten din og fjern giftige tanker fra systemet. Ikke legg skylden på andre eller ta sorger på forskudd. Dersom du ikke er lykkelig, finn ut hva du kan gjøre for å forandre det.- Sett deg spesifikke mål og prioriter og nå dem. Dersom du vil komme i form, meld deg inn på et treningsstudio i stedet for å kjøpe nok en formløs bukse, råder psykolog Jennie Garth. LES OGSÅ:
  • Spiser du deg super?
  • Spis deg til topps
  • Anti-hva-sa-du?
  • Spis deg pen
  • Sunnhetsguiden
  • Maten som gir høy forbrenning
  • Derfor vil han ha deg ung
  • 7 sorter til evig ungdom
  • Slik holder du deg ung
  • Spis deg skjønn, smart og sunn
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.