Kalorier

Dette avgjør kaloriinntaket ditt

Spiser du mye, men er stadig sulten? Sjekk hva årsaken kan være.

FORSKJELL PÅ KALORIER: Hvor kaloriene kommer fra teller med tanke på mengde mat du bør spise. Foto: (c) Fabrice Lerouge/Onoky/Corbis/All Over Press
FORSKJELL PÅ KALORIER: Hvor kaloriene kommer fra teller med tanke på mengde mat du bør spise. Foto: (c) Fabrice Lerouge/Onoky/Corbis/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Kalorier er livsnødvendige. En voksen, gjennomsnittlig kvinne trenger i snitt rundt 2000 kilokalorier daglig for å fungere optimalt.

Den økende forekomsten av overvekt og fedme i den vestlige verden tilsier imidlertid at mange får i seg langt flere kalorier enn godt er.

Her er faktorene som styrer kaloriinntaket ditt. Og det fine er at de fleste av dem kan du kontrollere.

LES OGSÅ: Så fort legger du på deg

Hvor aktiv er du?

Hvor mye mat du inntar daglig bør samsvare med hvor fysisk aktiv du er. Alle trenger en viss mengde kalorier for å opprettholde kroppens grunnleggende funksjoner.

I tillegg trenger du en viss mengde kalorier for å dekke opp for energien som forbrennes ved fysisk aktivitet. Ifølge forsker Barbara Bushman ved American College of Sports Medicine, vil de mest bedagelig anlagte av oss trenge kun 15 prosent av det totale kaloriinntaket til den fysiske aktiviteten vi bedriver.

TRENER DU MYE?: Da bør du få i deg mer energi og kalorier.
TRENER DU MYE?: Da bør du få i deg mer energi og kalorier. Vis mer

Profesjonelle idrettsutøvere kan forbrenne så mye som 80 prosent av kaloriinntaket sitt gjennom fysisk aktivitet i hverdagen, hvilket betyr at de må spise mye, mye mer enn sofaslitere. OL-utøvere kan forbrenne hele 6000 kilokalorier om dagen.

LES OGSÅ: Slik forbrenner du flere kalorier når du trener

Hvor mye spiser du?

Energitettheten i maten du spiser er avgjørende for hvor store mengder av denne maten du bør innta.

Energitetthet er antall kalorier per gram i en bestemt matvare.

Mat med lav kaloritetthet er som regel mat med høyt innhold av vann og fiber, og lavt innhold av fett og sukker. Frukt, grønt, magert kjøtt, fisk og fullkornprodukter er gode eksempler. Dette kan du spise mye av uten å få i deg store kalorimengder.

Det er også denne maten som inneholder gode næringsstoffer og gir kroppen det den trenger av mineraler og vitaminer.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør forklarer her til KK.no at det gjennomsnittlige inntaket for kvinner skal ligge på rundt 2000 kilokalorier om dagen - dersom du ikke trener veldig mye, da trenger du mer (ofte mellom 300-500 kcal).

Måltidene frem til middag bør tilsvare rundt 1000 kalorier, mens middag bør ligge på 700 kalorier og kveldsmat på rundt 300 kalorier.

LES OGSÅ: Slik finner du ditt dagsbehov for mat

Sover du nok?

Er du uthvilt spiser du mindre. Når du får for lite søvn endres nivåene av de hormonene som har med sultfølelsen å gjøre.

FÅ NOK SØVN: Er du ikke uthvilt spiser du mer enn du trenger. Foto: All Over Press
FÅ NOK SØVN: Er du ikke uthvilt spiser du mer enn du trenger. Foto: All Over Press Vis mer

En studie publisert i 2012 i det vitenskapelige tidsskriftet «Sleep» viste at menn som var frarøvet søvn fikk større appetitt, og kvinner utsatt for det samme følte seg mindre mette. De inntok derfor større kalorimengder enn den uthvilte gruppen i studien.

Også verdt å vite

Høyde, kjønn og alder spiller også inn når det gjelder kaloribehov.

Menn trenger flere kalorier enn kvinner, og rager du høyt i terrenget vil du også trenge mer mat enn de som ikke gjør det. Korte personer forbrenner imidlertid flere kalorier på samme gådistanse som en lang person.

Videre får kroppen med årene lavere muskel- og høyere fettprosent. Etter fylte 30 bør derfor det daglige kaloriinntaket reduseres med 75 til 100 kilokalorier per tiår.

Du trenger noen flere kalorier daglig i menstruasjonsperioden. Folk som lever i et kaldt klima har også et større kaloribehov enn andre.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer