SUNT, MEN ... : Er du raus med dressingen, kan det bety flere hundre ekstra kalorier.  Foto: All Over Press
SUNT, MEN ... : Er du raus med dressingen, kan det bety flere hundre ekstra kalorier. Foto: All Over Press
Salat

Dette blir fort 200 kalorier

Kan det være grunnen til at du ikke går ned i vekt?

Velger du ofte salat til lunsj eller middag? Bra!

Å spise mye salat og grønnsaker er sunt, og dessuten en effektiv metode om du gjerne vil holde vekten – eller gå ned noen kilo.

Er det akkurat det som er som er målet, kan det imidlertid være lurt å være bevisst på at salatdressinger kan inneholde en del kalorier.

LES OGSÅ: Bytt ut isbergsalaten

Kaloririk oljedressing

Bare for å gjøre det helt klart, selv om du har litt mye dressing på – det er bra å spise mye salat.

En salat som består av mye grønnsaker, gir deg påfyll av viktige vitaminer og mineraler, noe som er avgjørende for at kroppen din skal fungere.

Men en del dressinger kan tilføre mange, for en del av oss unødvendige, ekstra kalorier. For sannheten er at nordmenn flest veier for mye.

- Mange ferdiglagde dressinger som man kjøper i butikken inneholder en god del kalorier, fett og sukker, sier ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad til KK.no.
 
Det betyr at dressingen kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt.

- Det kan være greit å vite at olje er en energirik matvare. En spiseskje oljebasert dressing inneholder mellom 90 og 100 kalorier, sier Bjørnstad.

100 KCAL: Én spiseskje kan inneholde nærmere 100 kalorier. Foto: All Over Press
100 KCAL: Én spiseskje kan inneholde nærmere 100 kalorier. Foto: All Over Press Vis mer

En voksen kvinne som ønsker å gå litt ned i vekt, bør spise middager som inneholder rundt 500 kalorier.

Og da er det greit å vite at to spiseskjeer oljedressing kan tilsvare 200 kalorier.

LES OGSÅ: Dropp sukkererter i salaten

Sunne salater

I tillegg til at grønnsaker inneholder mye vitaminer og mineraler og lite kalorier, er det også smart mat av en annen grunn.

Grønnsaker inneholder mye fiber, noe som gjør at det metter bedre enn det lave kaloriinnholdet skulle tilsi.

Alt handler imidlertid ikke om kalorier, og det er ikke slik at du bør droppe alt som heter salatdressing.

- Oljer som for eksempel olivenolje og rapsolje bidrar med sunne fettsyrer, som er et viktig næringsstoff å inkludere i kostholdet, sier Bjørnstad.

I tillegg hjelper oljene kroppen å absorbere fettløselige næringsstoffer, som vitamin A, D, E og K, som er i grønnsakene i salaten.

LES OGSÅ: Hvor sunt er egentlig kesam?

Lette salatdressinger

Synes du det blir lite smak med kun én spiseskje oljedressing til salaten? 

MAGERT: Lag dressing av kesam eller matyoghurt! Foto: All Over Press
MAGERT: Lag dressing av kesam eller matyoghurt! Foto: All Over Press Vis mer

Da kan du prøve en annen type dressing, det finnes flere som er langt magrere enn den oljebaserte.

- Det sunneste alternativet er å lage sin egen variant, da vet du hva slags råvarer som blir brukt, sier Bjørnstad.

Hennes beste tips er å lage en dressing av kesam eller matyoghurt.

- De er magrere enn for eksempel rømmebaserte dressingvarianter, sier hun.

En spiseskje original kesam inneholder rundt 30 kalorier, mens en spiseskje lettrømme gir deg rundt 50 kalorier.

Magre alternativer er også eddikbaserte dressinger, du kan også skvise litt ferskpresset sitron- eller appelsinsaft over salaten.

Eller for deg som liker spicy mat:

- Hjemmelaget salsa smaker godt til salat, tipser Bjørnstad.

Magert er det også!

Til forsiden