BMI: Metoden regnes som den mest pålitelige måten å regne ut idealvekten på. Foto: All Over Press
BMI: Metoden regnes som den mest pålitelige måten å regne ut idealvekten på. Foto: All Over Press Vis mer

Bmi

Dette bør du egentlig veie

Det kan skille nesten 20 kilo mellom to kvinner - likevel kan begge være normalvektige.

Du har helt sikkert en formening om hvor mye du selv bør veie.

I tillegg er det sånn at vekten for de fleste endrer seg gjennom livet, og avhenger av faktorer som alder, sammensetningen av muskler og fett, høyde, kjønn og beinmasse.

Når det er sagt, så har både Verdens helseorganisasjon og norske helsemyndigheter utarbeidet retningslinjer for hvor mye vi bør veie.

LES OGSÅ: Frokosten som hjelper deg ned i vekt





Normalvektig eller overvektig?

Blant metodene for å regne ut idealvekten, altså det vi bør veie, regnes BMI-metoden (body mass index) - eller KMI-metoden (kroppsmasseindex) på norsk, som mest pålitelig og korrekt.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) bør BMI være mellom 18,5 og 25. Er du innenfor disse tallene, er du normalvektig.

Norsk Helseinformatikks nettsider, kan du enkelt regne ut din egen BMI. Fordelen med nettopp denne kalkulatoren, er at den justerer for alder og kjønn.

Dette bør en voksen kvinne veie for å regnes som normalvektig:
160 cm høy: Mellom 48 og 64 kg
165 cm høy: Mellom 51 og 67 kg
170 cm høy: Mellom 54 og 72 kg
175 cm høy: Mellom 57 og 76 kg

Har du en BMI på mellom 25 og 30, regnes du som overvektig. En BMI over 30 defineres ifølge Helsedirektoratet som fedme.

Har du en BMI under 18,5 regnes du som undervektig.

LES OGSÅ: Søvn påvirker vekten

MÅL MIDJEN: Det er en god indikasjon på om du veier for mye.  Foto: All Over Press
MÅL MIDJEN: Det er en god indikasjon på om du veier for mye. Foto: All Over Press Vis mer

Liv-hofte-ratio

Selv om BMI er en svært god metode for å regne ut idealvekt og få svar på om du er normalvektig, så har den en svakhet.





BMI tar ikke hensyn til muskelmasse. Det betyr at du kan regne ut din BMI og få et tall som tilsier at du er overvektig, mens sannheten kanskje er at du har mye muskler og ikke egentlig er overvektig.

Derfor er det en annen metode som er fin å bruke som et supplement, spesielt om du mistenker at din BMI ikke forteller hele sannheten om din vekt.

Metoden går ut på å finne liv-hofte-ratio, altså måle livvide og hoftevidde, for så å se på forholdet mellom målene ved å dele omkretsen rundt midjen med omkretsen rundt hoften.

Hvis du for eksempel måler 71 centimeter rundt midjen og 91 centimeter rundt hoftene, deler du tallet 71 med 91, som gir 0,78 - og dette er din liv-hofte-ratio.

Ifølge Verdens helseorganisasjon bør ikke liv-hofte-ratioen til kvinner overstige 0,85, som tilsvarer 80 centimeter rundt midjen.

Å måle livvidden er dessuten nyttig og viktig fordi fettet du har på magen er det desidert farligste. Som KK.no tidligere har skrevet, så er magefett spesielt skadelig fordi det omkranser og påvirker kroppens indre organer.

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt

HVOR MYE ER PASSE? Dere kan være like høye og det kan skille 19 kilo mellom dere, og likevel kan begge være normalvektige. Foto: All Over Press
HVOR MYE ER PASSE? Dere kan være like høye og det kan skille 19 kilo mellom dere, og likevel kan begge være normalvektige. Foto: All Over Press Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: