SØRGER FOR AT DU FÅR LITT MER AKTIVITET INN I HVERDAGEN: Det nye trenningsprogrammet inneholder en rekke øvelser du kan finne tilbake til på nettsidene deres etterpå. Foto: Per Ervland
SØRGER FOR AT DU FÅR LITT MER AKTIVITET INN I HVERDAGEN: Det nye trenningsprogrammet inneholder en rekke øvelser du kan finne tilbake til på nettsidene deres etterpå. Foto: Per ErvlandVis mer

Trening

Dette bør du gjøre i lunsjpausen

Radio 1 starter nytt treningskonsept med 15 minutters trening i lunsjen.

Hvor aktiv er du egentlig i løpet av dagen?

Svært mange tilbringer mesteparten av dagen på sofaen eller foran PC-en, og det er ikke uten grunn at ekspertene stadig vekk minner oss på hvor viktig det er med mosjon.

Faktisk har studier vist at kun 15 minutter om dagen med fysisk aktivitet kan forlenge livet med tre år.

For å få flere til å komme seg opp fra kontorstolen i løpet av arbeidsdagen har Radio 1 satt i gang et eget treningskonsept kalt «Radio 1 @Work Workout».

LES OGSÅ: Gjør joggeskoene trygge på vinterføre

Personlig trener, Chris-André Bernardino, skal lede lytterne gjnnom et program på 15 minutter hver dag.  Foto: Sats
Personlig trener, Chris-André Bernardino, skal lede lytterne gjnnom et program på 15 minutter hver dag. Foto: Sats Vis mer

Bedre helse på 15 minutter

– Målet med å ha en treningsøkt på radio, er å få flere folk i gang med fysisk aktivitet, forteller personlig trener Chris-André Bernardino, som blant annet har vært trener for programleder Guri Solberg og værdamen Eli Kari Gjengdal.

– Vi ønsker å gi lytterne enkle øvelser som de kan gjennomføre i lunsjpausen på jobb, hjemme, på hytta eller hvor du måtte ønske, sier han.

Hver dag klokken 11:55 vil Bernardino gjennomføre et program på 15 minutter med enkle øvelser, og spesialmikset musikk av DJ Oslo, Mario Perez.





Alle øvelsene vil i tillegg være tilgjengelig på nettsidene til Radio1, slik at du kan finne de igjen til enhver tid hvis du ønsker en kjapp treningsøkt.

– Ikke alle har anledning til å være medlem på et treningssenter. Eller de har ikke tilgang til det rette utstyret. Derfor er øvelsene også laget slik at du trenger minimalt med utstyr, forteller Bernardino.

LES OGSÅ: Så mye svetter du på trening

En treningsøkt som passer for alle

Han kan fortelle at øvelsene vil ha fokus på kjernemuskulatur som mage/rygg, i tillegg til skuldre og nakke, bryst, triceps, lår, sete og faktisk en del bevegelighetstrening.

– Vi har forskjellig fokus fra dag til dag, slik at vi kan gi lytterne flest verktøy til å fortsette etter at opplegget er over. Til slutt vil de sitte igjen med 40-60 øvelser på video med beskrivelse, sier Bernardino.

Programmet skal passe til alle som har lyst til å røre på seg litt mer i hverdagen. Hvis du ikke har mye erfaring med trening, har alle øvelsene enkel belastning. Hvis du trener mye, kan du øke belastningen med vekter.

– Det handler om gode bevegelser, som alle kan utføre på ett eller annet nivå.

LES OGSÅ: Enkel test avslører helsen din

Unngå sykemelding

Det er ingen tvil om at litt mer bevegelse i hverdagen kan gjøre mye for kroppen og helsen din, og noen grunnleggende øvelser vil hjelpe deg lang på vei.

– Vet vet jo blant annet at rygg-/nakke- og skuldersmerter, er en av de største årsakene til sykemelding. Ved å lære seg enkelte øvelser, kan mange fortsette med egentrening i fremtiden, noe som kan gi bedre folkehelse, sier Bernardino.

LES OGSÅ: Treningsutstyret du trenger nå

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: