<strong>KOM DEG OPP AV KONTORSTOLEN:</strong> Selv om du har en kontorjobb er det viktig å røre på seg. Derfor bør du veksle mellom stående og sittende stilling, eller prøve å ta små pauser hvor du kan gå en tur.  Foto: Per Ervland
KOM DEG OPP AV KONTORSTOLEN: Selv om du har en kontorjobb er det viktig å røre på seg. Derfor bør du veksle mellom stående og sittende stilling, eller prøve å ta små pauser hvor du kan gå en tur. Foto: Per Ervland Vis mer

Jobb

Dette bør du gjøre én gang i timen

Unngå plager i muskler og skjelett som følge av en stillesittende hverdag.

Publisert
Sist oppdatert
Svært mange mennesker tilbringer hver eneste arbeidsdag på baken - time ut og time inn.

Mange fortsetter også den dårlige uvanen når de kommer hjem etter en lang dag, og benker seg foran TV-skjermen for resten av kvelden.

Flere studier viser at det kan være svært helseskadelig å tilbringe så mange timer sittende i løpet av et døgn, også for personer som trener regelmessig.

Til tross for at du har en stillesittende jobb, er det faktisk ikke så mye som skal til for at du kan forebygge sykdommer og plager i muskel og skjelett.

Nordmenn sitter seg syke

- Det begynner gjerne med smerter fra øvre rygg og nakke, i skulderen eller armen (musearm). Dette er vanlige plager, spesielt ubredt blant kontoransatte, sier fysioterapeuten Jarle Marheim i Storebrand helseforsikring.

Storebrand lanserte nylig to treningsvideoer med Jarle (Ekstern lenke), som et tiltak mot de typiske plagene som oppstår på arbeidsplassen.

- Den verste konsekvensen av å sitte feil er langtidssykemelding, forteller Marheim.

Muskel- og skjelettplager er faktisk den største enkeltårsaken til det totale sykefraværet i Norge, og videoene skal bidra til at flere får rørt på seg i løpet av dagen.

LES OGSÅ: Hvor mye sitter du hver dag?

Sett fokus på sittestilling

– Mange arbeidsplasser investerer mye penger i moderne ergonomiske kontormøbler, men dessverre så er dette til liten nytte når man ikke vet hvordan dette best kan brukes, sier Marheim.

De tre vanligste tabbene er gal innstilling på bord og pult, at de ansatte er altfor oppslukt av arbeidet og dårlig planlegging av arbeidsdagen.

For å unngå plager anbefaler han spesielt å veksle mellom stående og sittende posisjon, og organisere dagen slik at du får tid til pauser hvor du kan gå deg en liten tur.

I tillegg til muskel- og skjelettplager kan en stillesittende hverdag i tillegg øke risikoen for blodpropp, og etter bare 90 minutter reduseres blodstrømmen bak knærne dine med 50 prosent.

Prøv derfor å variere arbeidsoppgavene slik at du for brukt kroppen til mer enn bare å sitte. Det senker også risikoen for belastningsskader.

LES OGSÅ: Slik strammer du kroppen i lunsjpausen

Slik får du rørt på deg mer på jobb:

  • Få deg en treningspartner: Start en konkurranse med en kollega hvor dere bruker en skritteller for å se hvem som går mest i løpet av en uke.
  • Gå når du er i telefonen: Hvor lenge snakker du egentlig i telefonen hver dag? Legger du sammen telefonsamtalene dine blir det fort en time.
  • Bruk små vannglass: Lag deg små vaner som gjør at du må røre på deg uten at du tenker over det. Noe så enkelt som et mindre glass gjør susen. Eller finn et toalett i en annen etasje.
  • Dropp søppelbøtta: Å skyve epleskrotten fra pulten og ned i søppelbøtta rett under, gir deg ikke så mye mosjon. Lag deg en vana av å bruke en søppelbøtte som ligger litt lenger unna.
  • Ha en dag uten e-post: Det er faktisk mulig. Istedenfor å sende en beskjed til en kollega som sitter fire kontorpulter lenger bort, bruk beina!
    LES OGSÅ: Jobber du på kontor? Les dette!

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer