ISTE: Mange av isteene man får kjøpt på butikken inneholder svært mye sukker.  Foto: Produsentene
ISTE: Mange av isteene man får kjøpt på butikken inneholder svært mye sukker. Foto: Produsentene Vis mer

Iste

Dette bør du se etter når du kjøper iste

- Kan fort bli mye sukker og tomme kalorier, sier eksperten.

Pleier du å røske med deg en flaske iste når du trenger noe kaldt og forfriskende i varmen?

Hvis svaret er ja bør du lese videre. Du kan nemlig gå på en skikkelig smell hvis du dropper å sjekke næringsinnholdet.

LES OGSÅ: Sommerens beste drikker - helt enkelt

Velg den med mist sukker

Lise von Krogh, som er ernæringsbiolog og en av ekspertene på BraMat.no, forteller at du alltid bør gå for den isteen som inneholder mist sukker.

EKSPERTEN: Lise von Krogh.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Lise von Krogh. Foto: Privat Vis mer

- Og hvis du drikker mye iste i hverdagen anbefaler jeg deg å velge en som er kunstig søtet - ellers kan det bli mye sukker og tomme kalorier på deg.

Nedenfor ser du er liste over næringsinnholdet per 500 ml (én flaske) til isteene på bildet øverst i saken.

Tine iste, grønn te lime
Energi: 760 kJ (180 kcal)
Karbohydrater: 45,5 g
Sukker: 45,5 g

Nestea lemon
Energi: 670 kJ (160 kcal)
Karbohydrater: 37,5 g
Sukker: 37,5 g

Imsdal Iste Fersken
Energi: 300 kJ (70 kcal)
Karbohydrater: 13,5 gram
Sukker: 12,5 gram

Nestea iste, ingen kalorier, white peach
Energi: 25 kJ (5 kcal)
Karbohydrater: 0,0 g
Sukker: 0,0 g

Tine iste, zero, sort te fersken
Energi: 20 kJ (5 kcal)
Karbohydrater: 0,5 g
Sukker: 0,5 g

MYE SUKKER: Noen av isteene på markedet inneholder over 30 gram sukker per flaske.  Foto: bit24 - Fotolia
MYE SUKKER: Noen av isteene på markedet inneholder over 30 gram sukker per flaske. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Juice er sunnere enn nektar

Vet mer om sukker enn te

Videre forteller eksperten at det er gunstig å gå for en variant som inneholder lite sukker, da vi vet mer om ulempene ved et høyt sukkerinntak enn hva vi vet om helsegevinstene av å drikke te.

- Et høyt sukkerinntak kan gi hull i tennene og overskudd av kalorier. Selvfølgelig finnes det en del forskning som tyder på at te kan være gunstig for helsen, men bevisene for ulempene med sukker er mye sterkere.

- Derfor bør iste som inneholder mye sukker drikkes sjeldent.

Men det er et unntak, forteller von Krogh.

- Du kan unne deg en søtet iste under eller etter trening. Har du trent hardt og svettet mye kan søtet iste tilføre vann til kroppen og sukker til musklene som skal restituere seg eller jobbe litt lenger, sier hun.

HJEMMELAGET ISTE: Den sunneste isteen lager du selv.  Foto: fahrwasser - Fotolia
HJEMMELAGET ISTE: Den sunneste isteen lager du selv. Foto: fahrwasser - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Vannmelonjuice er super restitusjonsdrikk

Lag iste selv

Dersom du ønsker å gå for den aller sunneste isteen anbefaler von Krogh deg å lage den selv.

- Trekk grønn te eller svart te i en kanne, sett den i kjøleskapet og søt den hvis du ønsker. Da får du en leskende drikk som tilfører kroppen vann.

- Bruker du ren svart eller grønn te får du også i deg litt fluor fra teen som kan beskytte tennene, men hvis du søter den går vinningen opp i spinningen, sier hun.

Trenger du litt inspirasjon? Da kan du prøve oppskriften nedenfor.

Dette trenger du:
Te av valgfri type
Honning
Vann
Isbiter
Frukt eller bær hvis det er ønsket

Hvis du bruker vanlig te, men ikke vil at isteen skal inneholde så mye koffein, lager du den på kaldt vann. Vil du ha en oppkvikkende iste, koker du 1/2 dl vann og trekker teen i den før du tilsetter resten av ingrediensene.

LES OGSÅ: Hvor skadelig er lettbrus, egentlig?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: