Nattøy

Dette bør du sove i

Det er ikke bare søvnen din som kan påvirkes av nattøyet ditt.

SOVEKLÆR: Hva vi foretrekker som nattøy kan være svært individuelt. Men har det egentlig noe å si for søvnen hva vi sover i? Foto: Robert Przybysz - Fotolia
SOVEKLÆR: Hva vi foretrekker som nattøy kan være svært individuelt. Men har det egentlig noe å si for søvnen hva vi sover i? Foto: Robert Przybysz - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Noen foretrekker å sove i en gammel utvasket t-skjorte, mens andre velger sexy undertøy. Noen liker best pysjamasdrakter i flanell eller silke, mens andre sover best uten en tråd.

Men har det egentlig noe å si hva vi sover i?

Flere vitenskapelige studier antyder at å sove med nattøy kan ha en negativ effekt på vår generelle helse og søvnkvalitet. Å sove naken, eller med mindre klær kan nemlig gi flere helsemessige fordeler, som en bedre hormonell balanse, bedre humør og bedre sex, sies det. 

Men stemmer det?

Vi har snakket med noen eksperter for å finne ut om det er noe i disse utsagnene.

LES OGSÅ: Sover du ekstra dårlig nå?

Temperatur viktig for god søvn

Både romtemperaturen og det generelle sovemiljøet spiller en rolle når du skal oppnå optimal søvn, og en studie fra 2008 viste at den beste temperaturen for en god natts søvn er mellom 15,5 og 20 grader Celcius. Ved denne temperaturen vil kroppens kjernetemperatur lettere falle i forberedelse for søvn.

INDIVIDUELT: Psykolog og søvnforsker Håvard Kallestad har liten tro på at nattklær kan gi vedvarende søvnproblemer, men mener det er viktig å sove i noe man synes er komfortabelt. Foto: Custom Medical Stock Photo / Alamy/All Over Press
INDIVIDUELT: Psykolog og søvnforsker Håvard Kallestad har liten tro på at nattklær kan gi vedvarende søvnproblemer, men mener det er viktig å sove i noe man synes er komfortabelt. Foto: Custom Medical Stock Photo / Alamy/All Over Press Vis mer

Hvis det er for varmt vil det derimot hindre kroppens kjernetemperatur å nå de optimale parametere, som kan føre til rastløshet, og til og med søvnløshet.

Ifølge denne studien vil det å sove naken med andre ord kunne hindre at kroppen overopphetes, og derfor føre til en bedre natts søvn. Psykolog og søvnforsker Håvard Kallestad er derimot noe skeptisk til dette.

– Ja, det stemmer at kroppstemperaturen synker når vi sover, men dette vil ikke påvirkes nevneverdig av valg av nattøy, sier han til KK.no.

Velg det beste for deg

Når det kommer til valg av nattøy og hva som gir best nattesøvn er altså ikke svaret så svart-hvitt. Noen fryser lett, mens andre plages med mye nattesvette.

Det kan med andre ord være mer individuelt hva man føler seg mest komfortabel i, og hva som gir best nattesøvn.

– Jeg tror dette har lite å si. Det er nok litt sunn fornuft som gjelder. Man velger det man er mest komfortabel i. Føler man seg for varm, eller er ukomfortabel fordi klær strammer, kan det være nyttig å sove i mindre klær eller en tynnere dyne. Jeg har ikke møtt noen som har hatt vedvarende søvnplager på grunn av nattklær.

– Dersom man likevel har vedvarende søvnproblemer fordi klærne strammer eller er ubehagelige, kan det være nyttig å forsøke uten eller med andre klær, sier han.

UTEN TRUSE: Tette truser og bukser kan skape gode forhold for en soppinfeksjon, og kvinner har derfor godt av å la underlivet få litt luft. Så kast trusa før du legger deg. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press
UTEN TRUSE: Tette truser og bukser kan skape gode forhold for en soppinfeksjon, og kvinner har derfor godt av å la underlivet få litt luft. Så kast trusa før du legger deg. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press Vis mer

Ullsokker kan hjelpe

Professor og søvnforsker Ståle Pallesen er enig i at alt som skaper ubehag kan forstyrre søvnen, men i motsetning til Kallestad har han også tro på at forstyrrelser i temperaturen kan ha en negativ effekt.

- Det er klart at avvik fra det vi kaller termonøytralitet forstyrrer søvnen. Ideelt bør det være cirka 30 grader helt inntil kroppen. Temperaturen som oppstår er et resultat av romtemperatur, madrass, klær, dyne og varme fra andre i sengen, sier han til KK.no.

Så om dynen er veldig tykk og varm kan du for eksempel kompensere med en lavere romtemperatur. Men noen ganger kan bare noe varmt på beina være alt du trenger.

– Fryser man på ekstremitetene (særlig beina) vil kroppen motsette seg dette ved å øke kjernekroppstemperaturen. Ved å sove med ullsokker vil man hindre dette og det blir lettere å sovne og holde deg sovende, forklarer han.

Dersom søvnen forstyrres kan dette også redusere kroppens utskillelse av melatonin og veksthormon. Dette er hormoner som blant annet fornyer cellene i kroppen, og som også sies og skulle ha anti-aging effekter.

ULLSOKKER: Fryser man på beina vil kroppen motsette seg dette ved å øke kjernekroppstemperaturen, så noen ganger er det nok med et par varme sokker. Foto: Jochen Tack / Alamy/All Over Press
ULLSOKKER: Fryser man på beina vil kroppen motsette seg dette ved å øke kjernekroppstemperaturen, så noen ganger er det nok med et par varme sokker. Foto: Jochen Tack / Alamy/All Over Press Vis mer

Dropp undertøyet - forebygg sopp

Blir du lett varm og klam av å sove med pysjamas kan det altså være greit å ha på seg minst mulig når du sover, og det å sove naken kan faktisk ha flere fordeler. Det kan nemlig gi deg litt «luft», og da særlig på steder som vanligvis er godt pakket inn i flere trange plagg. Vi snakker selvsagt om underlivet.

Tette truser og stramme bukser kan raskt skape et klamt og varmt miljø som gir grobunn for bakterier og soppinfeksjoner. Mange jenter bruker også truseinnlegg, som fastlege Kari L. J. Eidjar ved Røalegene mener er noe av det verste. Så hvorfor ikke bruke nattetimene som en mulighet til å la alt puste?

– Ja, det er kjempeviktig å la underlivet få litt luft. Å sove naken er noe jeg anbefaler til alle jenter som kommer til meg med en soppinfeksjon. Eller du kan velge en nattkjole dersom du synes det blir kaldt, sier hun til KK.no.

KOS: Å sove naken er svært sexy, og kan ha en positiv effekt på forholdet både når det kommer til romantikk og sex. Foto: (c) Jean Bernard/Corbis/All Over Press
KOS: Å sove naken er svært sexy, og kan ha en positiv effekt på forholdet både når det kommer til romantikk og sex. Foto: (c) Jean Bernard/Corbis/All Over Press Vis mer

En nattkjole kan også være en god løsning for deg som synes det er ubehagelig å sove helt naken, men sørg for å la trusa ligge.

Dette er særlig viktig dersom du allerede har en soppinfeksjon, men kan også være med på å forebygge en ny sopputvikling.

LES OGSÅ: Sprø ting som skjer når du sover

Godt for sexlysten og selvtilliten

Dette er derimot ikke de eneste fordelene ved å sove naken. La oss ikke glemme at det kan være ganske sexy, og dersom du er i et forhold kan dette være en fin måte å vekke både sexlysten og romantiske følelser.

Å ligge hud mot hud med kjæresten din vil skape nærhet og frigjøre kosehormonet oxytocin, som kan ha gode effekter for et forhold.

Å sove naken vil også kunne gjøre deg mer avslappet og mer i humør for sex, og ikke minst kan det ha en svært positiv effekt på selvbildet ditt og gjøre deg mer komfortabel med egen kropp.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer