Forbrenning

Dette bør du spise mer av nå

Reduserer den skadelige effekten av fettet du har inntatt i julen.

DRIKK GRØNN TE: Grønn te inneholder et stoff som har vist seg å kunne redusere fettopptaket i kroppen.  Foto: Peter Atkins - Fotolia
DRIKK GRØNN TE: Grønn te inneholder et stoff som har vist seg å kunne redusere fettopptaket i kroppen. Foto: Peter Atkins - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I jula er det lov til å kose seg litt ekstra. Det er derfor ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for all den gode maten du har spist. Det er faktisk ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som betyr noe - det er heller du spiser mellom nyttår og jul. Nå er vi imidlertid tilbake på den sistnevnte perioden, og det kan derfor være lurt å tenke litt ekstra over hva du spiser. Men det er ikke dermed sagt at du bare skal spise gulrøtter. Det finnes nemlig flere matvarer som kan redusere de negative effektene av fett. Blant annet kan grønn te, chili, granateple, havre og linser bidra til å øke forbrenningen og senke kolesterolet (kanskje har gått litt opp etter julen). Grønn teFørste tips er å øke inntaket av grønn te. Én ting er at grønn te er en drikk som inneholder nærmest null kalorier, men den er også en superdrikk full av antioksidanter, og det er nettopp dette som gjør drikken så bra om du har spist mye mat. En av antioksidantene er nemlig en spesiell type katekin kalt epigallokatekin-3-gallat (EGCG), og dette er et stoff som har vist seg å redusere fettopptaket i kroppen med 30 prosent.Nå skal det sies at dette forsøket ble utført på mus som fikk en mengde EGCG som tilsvarer ti kopper grønn te, men forskerne mener effekten er den samme hos mennesker, og at bare 1-2 daglige kopper trengs. Nysgjerrig på studien? Du finner den hos Wiley Online Library.ChiliSpicy mat kan øke forbrenningen din, fordi stoffet capsaicin, som er det som gjør chili sterk, øker blodomløp og kroppstemperatur, og kan ifølge forskning øke forbrenningen med opptil 25 prosent. I tillegg har det vist seg at chili kan redusere sultfølelsen. Da må et hett tips være å snacke på popcorn krydret med chili før middagen. Det er godt, kalorifattig, og kan altså gjøre at fettet du spiser under måltidet forbrennes raskere.GranatepleEn ganske fersk studie viser at granateple kan «nulle ut» effekten et fettrikt kosthold har på kolesterolet. Det er antioksidanten polyfenol som sørger for dette, men du skal opp i et daglig inntak på 200 mg polyfenoler fra granateple for å få effekt. Dette tilsvarer 100 gram friskt granateplefruktkjøtt. Det finnes også kosttilskudd av granateple som inneholder samme mengde.Erter, bønner, linser og havreStikkordet for matvarene nevnt over er løselig fiber. Løselig fiber trekker til seg kolesterol i tarmen og dermed hindrer at kolesterolet blir tatt opp i kroppen, men hellerskilles ut i avføringen. Med andre ord er havregryn eller havrebrød fint å snike inn i frokosten. Erter står kanskje på middagsbordet fra før av, enten som de er eller som ertestuing. Linser og bønner er også bra kilder til løselig fiber, så sørg for å spise mer av dette nå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer