GRESK YOGHURT: Det er riktignok et veldig bra alternativ til sukkerholdig yoghurt, men også de greske variantene kan inneholde en del fett, så sjekk ingredienslisten. Foto: Getty Images/iStockphoto
GRESK YOGHURT: Det er riktignok et veldig bra alternativ til sukkerholdig yoghurt, men også de greske variantene kan inneholde en del fett, så sjekk ingredienslisten. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Yoghurt

Dette bør du vite om gresk yoghurt

Velger du riktig variant, er det veldig sunt og næringsrikt.

Spiser du mye yoghurt? Da har du sikkert fått med deg at den kan ha mange fordeler for kroppen din - blant annet kan yoghurt ha en positiv effekt på blodtrykket.

Det gjelder imidlertid å passe på innholdet av både sukker og fett, ettersom det raskt kan sabotere for fordelene av den.

Men hva er egentlig status på gresk yoghurt, som har blitt det nye hotte på kostholdsfronten?

Tidligere kunne du bare få kjøpt denne yoghurttypen i utvalgte spesialbutikker, men nå har blant andre Synnøve Finden lansert sin egen versjon, og matbutikkene har begynt å ta inn yoghurtproduktet fra flere ulike merker.

Gresk yoghurt har vært stort i utlandet - særlig USA, i flere år nå, men det er først de siste årene at det har blitt veldig populært her også. Og årsaken er at det sies å skulle være veldig sunt.

Spørsmålet er hva ernæringseksperten har å si. Er det så sunt som vi tror?

LES OGSÅ: Bytt ut banan med blåbær

Ingen «magisk» yoghurt

– Gresk yoghurt er på ingen måte «magisk», forteller klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, til KK.no.

– Likevel smaker den utrolig godt og på lik linje med for eksempel yoghurt naturell, inneholder den ikke tilsatt sukker, men derimot masse næringsstoffer, sier hun.

Melkeprodukter generelt - inkludert yoghurt - har et høyt innhold av protein av ypperste kvalitet, jod som er viktig for stoffskiftet og forbrenningen, kalsium som er bra for skjelettet, signaloverføring i cellene og sammnetrekning av musklene. I tillegg inneholder de B12 som er viktig for nervefunksjonen og dannelsen av DNA.

Det er imidlertid ikke bare fordeler ved å velge yoghurt naturell og gresk yoghurt.

– Yoghurt naturell og lignende melkeprodukter kan inneholde mindre mengder av en rekke andre vitaminer og mineraler, forklarer ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: De beste nøttene du ikke spiser

GRESK YOGHURT: Gresk yoghurt blir ofte servert sammen med frukt, nøtter og honning til dessert, eller så brukes den til dressinger - blant annt tzatziki. Foto: Getty Images
GRESK YOGHURT: Gresk yoghurt blir ofte servert sammen med frukt, nøtter og honning til dessert, eller så brukes den til dressinger - blant annt tzatziki. Foto: Getty Images Vis mer

Husk å sjekke fettinnholdet

Det er nok mange som automatisk tenker at gresk yoghurt er supersunt, og dermed glemmer å sjekke ingredienslisten - inkludert fettinnholdet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Som oftest vil dette i stor grad variere fra merke til merke.

– Det er stor forskjell på innholdet av både fett og kalorier i de greske yoghurtene. Som oftest vil fettinnholdet variere fra 1-10 prosent, og det er viktig å tenke innhold i forhold til bruksområde. Spesielt siden kaloriene vil øke med fettinnholdet, sier Sundfør.

Velger du en gresk yoghurt med lite fett og sukker, vil den - på lik linje med annen yoghurt med lite fett og sukker - være et veldig sunt og næringsrikt mellommåltid.

Gresk yoghurt har også en tykk konsistens og egner seg utmerket til å lage tzatziki og andre dressinger. Hvis du sammenligner gresk yoghurt med andre meieriprodukter som er vanlig å bruke til dressing, så har sæterrømme 35 prosent fett, lettrømme 20 prosent, ekstra lettrømme 10 prosent, kesam original 8 prosent og mager kesam 1 prosent.

– Vil du bruke den til dessert er det helt greit å velge en variant med litt høyere fettinnhold, hvis du syns det smaker bedre, forteller Sundfør.

LES OGSÅ: Slik sikrer du inntaket av kalsium

Har tre ganger så mye proteiner

Som Sundfør også nevner, har melkeprodukter et høyt innhold av proteiner.

Proteiner er en type molekyler som finnes i alle levende organismer, og som hjelper kroppen å bygge opp muskler, i tillegg til at det kan hjelpe deg ned i vekt.

Som KK.no tidligere har skrevet, vil du faktisk finne opp mot tre ganger så mye proteiner og halvparten så mye kalorier i alternativer som gresk yoghurt, fremfor blant annet lettrømme.

Det lave innholdet av karbohydrater i gresk yoghurt hjelper også med å holde blodsukkeret på et stabilt og sunt nivå.

LES OGSÅ: Legg frossen fisk rett på grillen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: