PULLED PORK: Har du hørt om det? Det er en av de nye favorittene til nordmenn. Ikke nok med at det smaker godt, men det er også en god kilde til proteiner og jern.  Foto: kmjohnson - Fotolia
PULLED PORK: Har du hørt om det? Det er en av de nye favorittene til nordmenn. Ikke nok med at det smaker godt, men det er også en god kilde til proteiner og jern. Foto: kmjohnson - Fotolia Vis mer

Kjøtt

Dette bør du vite om pulled pork

Den nye favoritten er faktisk et veldig godt alternativ til fredagstacoen.

Har du hørt om pulled pork?

Skal vi tror ekspertene kan det se ut til at fredagstacoen har fått konkurranse, for dette er en av de største favorittene til nordmenn for tiden.

Ifølge NRK, er interessen faktisk blitt så stor at det ikke lenger er bacon og svinefilet som blir revet ut av hyllene på svenskegrensen, men nettopp pulled pork.

Men hva er det egentlig?

LES OGSÅ: Sannheten om rødvinens helseeffekter

En god kilde til protein og jern

- Pulled pork er renskåret svinekjøtt tilberedt under lav temperatur over lang tid - noe som gjør at kjøttet blir veldig mørt, sier Susanne Christensen, ernæringsfysiolog og faglærer ved Hudpleieakademiet.

Så mørt blir det faktisk at det bare faller fra hverandre.

Pulled pork, eller «filleristet gris» som det så fint har blitt omdøpt til her til lands, kan brukes på hamburgerbrød, i vårruller, i salaten, i gryter - ja, egentlig det meste. 

FREDAGSTACOEN HAR FÅTT KONKURRANSE: Ifølge ernæringsfysiologen inneholder pulled pork mindre fett og energi enn storfekjøtt. Det inneholder imidlertid mer enn kylling.  Foto: RoJo Images - Fotolia
FREDAGSTACOEN HAR FÅTT KONKURRANSE: Ifølge ernæringsfysiologen inneholder pulled pork mindre fett og energi enn storfekjøtt. Det inneholder imidlertid mer enn kylling. Foto: RoJo Images - Fotolia Vis mer

Og selv om du kanskje skulle tro at det smakfulle og møre kjøttet var riktig så usunt, så er det faktisk en god kilde til proteiner, og en verdig konkurrent til taco-kjøttdeig, som ofte inneholder en del fett.

- Svinekjøtt er en god kilde til blant annet jern og sink, i tillegg til protein og B-vitaminer - spesielt B-vitaminet Tiamin, forteller Christensen.

- Selv om det avhenger litt av hvilken del av svinet som blir brukt, så inneholder svinekjøtt mindre energi og fett enn for eksempel biff, men mer enn kylling.

LES OGSÅ: Frokosten alle ekspertene anbebaler

Lag pulled pork selv

Men selv om det er noen som står timesvis i kø og ringer opp butikkene over grensen for å høre om de har mer pulled pork igjen, kan du like gjerne lage det selv.

- Det er alltid en fordel å forberede maten selv, for da har du full kontroll på hvor mye og hva slags type marinade du tilsetter, forklarer Christensen.

Og noe av det som gjør kjøttet så smakfullt, er nettopp marinaden.

- Hvis du velger å kjøpe pulled pork ferdig tilberedet vil jeg anbefaler å sjekke ingredienslisten. Det kan være stor forskjeller når det gjelder energiinnhold, sier ernæringsfysiologen.

Trine Sandberg, som står bak bloggen Trines matblogg, har tidligere lagt ut en deilig oppskrift på pulled pork med bbq-saus og coleslaw i hamburgerbrød.

Det du trenger for å sette i gang er et helt stykke svinenakke og deilige krydder. Som Trine skriver, kan det være litt vanskelig, så snakk eventuelt med din lokale ferskvarehandel. Gå inn på bloggen til Trine for å få hele oppskriften og fremgangsmåten.

PULLED PORK: Det møre kjøttet kan brukes til det meste. Prøv det for eksempel  sammen med nacho-chips. Foto: paul_brighton - Fotolia
PULLED PORK: Det møre kjøttet kan brukes til det meste. Prøv det for eksempel sammen med nacho-chips. Foto: paul_brighton - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så lett blir laksen perfekt stekt

Ikke overdriv inntaket av rødt kjøtt

Selv om svinekjøtt er en god kilde til protein og jern, og absolutt kan være en del av et sunt og variert kosthold, skal du gjerne ikke spise for mye.

- Svinekjøtt regnes som rødt kjøtt og det anbefales at vi ikke spiser for mye av dette, maks 500 gram per uke, forklarer Christensen.

De aller fleste her til lands, spiser langt mer enn dette.

- Vi spiser allerede for mye kjøtt her i landet, har Anita Marie Myrvang, ernæringsfysiolog i Somebody.no, tidligere uttalt til KK.no.

Myrvang forklarer at stadig flere spiser mer kjøtt, og utviklingen er derfor ganske uheldig. Per dags dato er vi oppe i et inntak på 75 kilo kjøtt i året per person - som ganske drastisk overstiger anbefalingene på 500 gram per uke.

Og følgene kan være ganske alvorlige.

Tidligere studier har blant annet vist at for høyt inntak av rødt kjøtt øker risikoen for diabetes type 2 med 48 prosent.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: