NÆRINGSRIKT: Visste du at spirer består av den konsentrerte næringen fra frøet, og har et høyere innhold av mineraler og vitaminer enn ferdige utviklede planter?
NÆRINGSRIKT: Visste du at spirer består av den konsentrerte næringen fra frøet, og har et høyere innhold av mineraler og vitaminer enn ferdige utviklede planter?
Næringsstoffer

Dette bør du vite om spirer

Har ofte et høyere innhold av næringsstoffer enn vanlige grønnsaker.

Alfalfaspirer er kanskje noe de fleste har hørt om, men har du noen gang smakt det? Ikke bare er de rike på kostfiber, men de har også en mild nøttepreget smak som gjør seg godt i mange retter. Dette er langt i fra den eneste spiren som er sunn og god å spise, og det er slett ikke den mest næringsrike av dem.

Det finnes flere typer spirer, og mange gode grunner til hvorfor du bør innføre det i kostholdet ditt. Ikke bare kan det bidra med nye og gode smaker til et mangfold av ulike retter, men det er også proppfullt av næringsstoffer som kroppen har godt av.

For eksempel viser det seg at bønnespirer er bra for både fordøyelse og immunforsvar, og kan i tillegg motvirke kreft i tarmen. Med andre ord er spirer noe du absolutt bør spise mer av.

FRA SPIRE TIL GRØNNSAK: Hver spire er starten på noe som ville blitt en hel grønnsak dersom den fikk vokse ferdig, og det er mulig å skape spirer av alt fra erter og bønner, til reddik og løk. Foto: Colourbox
FRA SPIRE TIL GRØNNSAK: Hver spire er starten på noe som ville blitt en hel grønnsak dersom den fikk vokse ferdig, og det er mulig å skape spirer av alt fra erter og bønner, til reddik og løk. Foto: Colourbox Vis mer

Spirer er starten på en grønnsak

Men hva er egentlig en spire? Ifølge Frode Hope er hver spire starten på noe som ville blitt en hel grønnsak dersom den fikk vokse ferdig. Han er daglig leder i On Your Mind AS, et firma som produserer og selger økologiske spirer og hvetegress til storkjøkken, industri og gjennom dagligvarebutikker.

– De viktigste næringsstoffene til grønnsaken/spirene ligger i frøet. Dette medfører at spiren har en langt større konsentrasjon av næringsstoffer i forhold til en fullvokst grønnsak. Spirer er næringstett og effektiv mat, sier han til KK.no.

Spirer inneholder også enzymer som er bra for fordøyelsen, og for å beholde disse er det å anbefale at man ikke varmebehandler spiren.

Hope er opptatt av å velge økologiske frø for produksjon av spirer til mat. For at noe skal kunne stemples som økologisk må produksjonen følge gitte regler, og han mener at denne kvalitetssikringen er med på å sikre trygg mat.

– Frøene kommer fra mer næringsrike planter som er dyrket uten sprøytemidler og lignende, og oppfyller alle krav til sporbarhet. Det blir dyrket under kontrollerte hygieniske forhold og er underlagt kontroll og strenge krav til rapportering. Vanlige konvensjonelle frø følges ikke opp på samme måten. Dette innebærer at vi oppnår optimale næringsverdier i våre produkter. Når vi velger økologiske frø, oppnår vi også en fyldigere, rikere og bedre smak, forklarer han.

Forskning viser at selv om det er flere fordeler ved å velge økologisk, betyr det likevel ikke at økologisk mat er mer næringsrikt.

SUNT: Brokkolispirer anses som en komplett matkilde siden den inneholder alle de essensielle aminosyrene. Foto: PantherMedia / All Over Press
SUNT: Brokkolispirer anses som en komplett matkilde siden den inneholder alle de essensielle aminosyrene. Foto: PantherMedia / All Over Press Vis mer

De tre spirene alle bør spise

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (frukt.no) har spirende frø vært benyttet som mat i flere tusen år i Asia, og har vært kjent i Europa siden 1500-tallet. Og selv om mungbønnespirer og alfalfaspirer er de mest vanlige, er det mulig å skape spirer av alt fra erter og bønner, til reddik og løk.

Det finnes altså svært mange spirer som kan dyrkes og spises, og Hope forteller at de ønsker å fokusere på de mest næringsrike av dem.

– Tre spirer som bør innlemmes i det norske kostholdet er først og fremst: Brokkoli, Kløver og Reddik, sier han Hope.

Brokkolispirer
Brokkolispirer anses som en komplett matkilde siden den inneholder alle de essensielle aminosyrene. Ifølge Helsekostopplysningen har brokkolispirer 50 ganger mer glukorafarin enn den modne brokkolien, et stoff som har blodtrykksenkende virkning, og spirene kan derfor trolig beskytte mot hjerte-, karsykdom.

De inneholder også mineralene kalium, kalsium, jern, magnesium, natrium, sink, fosfor, folsyre og svovel. I tillegg til vitaminene A, B, C, D, E og K.

Kløverspirer
Kløverspirer er en naturlig kilde til fiber og proteiner, faktisk kommer hele 70 prosent av alle kaloriene i denne spiren fra proteiner. I tillegg inneholder den mineraler som kalium, kalsium, jern, magnesium, natrium, sink, selen og fosfor, og vitamin A, B, C, D og K.

Reddikspirer
Dette er tynne hvite spirer med grønne blader, og en sprø konsistens. Med sin sterkt krydrete smak kan denne spiren «spice» opp enhver rett, og passer derfor godt i salater, woker og andre blandede retter. Den har et høyt innhold av C-vitamin, og inneholder fire ganger mer A-vitamin enn melk.

FEM OM DAGEN: Her ser du mengden frukt og grønt som tilsvarer fem om dagen. I likhet med poteter inngår ikke spirer i fem om dagen, men burde likevel være en del av et variert kosthold. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
FEM OM DAGEN: Her ser du mengden frukt og grønt som tilsvarer fem om dagen. I likhet med poteter inngår ikke spirer i fem om dagen, men burde likevel være en del av et variert kosthold. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer

Inngår ikke i 5 om dagen

Matkonsulent Toril Gulbrandsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt kan bekrefte at spirer er sunt.

– På vår hjemmeside frukt.no kan du også lese at spirer består av den konsentrerte næringen fra frøet, og har et høyere innhold av mineraler og vitaminer enn ferdige utviklede planter. Du får også tips til anvendelse av spirer, sier hun til KK.no.

– Vi er opptatt av mangfold, og spirer er jo en nærings- og smaksrik vare som man gjerne bør gjøre seg kjent med, forteller hun videre.

Men dette betyr ikke at spirene kan erstatte fem om dagen. Ifølge Helsedirektoratets kostholdsråd bør du legge vekt på å ha et variert kosthold, og verken poteter, bønner, linser, krydder og spirer inngår i disse fem, men bør altså komme i tillegg.

Gulbrandsen viser også til disse offisielle kostholdsrådene.

– Spis minst fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker daglig, og halvparten bør være grønnsaker. Spis helst forskjellige sorter frukt, bær og grønnsaker. Spis gjerne tomater, løk, purre og hvitløk. Og gjerne friske, rå, hermetiske, frosne eller varmebehandlede frukt, bær og grønnsaker, sier hun.

Til forsiden