TILLATT I NORGE: Søtstoffet Stevia slapp gjennom EØS-nåløyet i sommer, og er godkjent som et nytt tilsetningsstoff i Norge. Foto: Getty Images/iStockphoto
TILLATT I NORGE: Søtstoffet Stevia slapp gjennom EØS-nåløyet i sommer, og er godkjent som et nytt tilsetningsstoff i Norge. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Tilsetningsstoffer

Dette bør du vite om Stevia

Er det nylig godkjente søtstoffet egentlig «sunnere»? Få svarene her!

Kunstige tilsetningsstoffer - om det så er sukkererstatninger eller konserveringsmidler, er noe de fleste har hørt om.

Stevia er blant stoffene som har vært mye omtalt de siste årene, særlig fordi det så langt ikke har vært tillatt i Norge, men har vært mye brukt i utlandet - som for eksempel USA.

Søtstoffet slapp imidlertid gjennom EØS-nåløyet i sommer, og er godkjent som et nytt tilsetningsstoff i Norge. Dette betyr at du nå kan få kjøpt produkter som inneholder Stevia - som for eksempel bordsøtningsmiddelet NuStevia og sukkerfri brus og saft.

Spørsmålet er imidlertid om søtningsstoffet er noe særlig sunnere enn andre kunstig fremstilte stoffer som finnes på markedet?

LES OGSÅ: Enkelt å droppe sukkeret

SUNNERE?: Stevia er 250-300 ganger søtere enn sukker, men  inneholder ikke kalorier, og bidrar heller ikke til blodsukkerstigning eller tannskader
SUNNERE?: Stevia er 250-300 ganger søtere enn sukker, men inneholder ikke kalorier, og bidrar heller ikke til blodsukkerstigning eller tannskader Vis mer

Naturlig søtet stoff

Ifølge Folkehelseinstituttet inneholder Stevia naturlig søtende stoffer fra planten Stevia rebaudiana bertoni, som har sin opprinnelse i Paraguay. Derfor omtaltes den ofte som «naturlig», i motsetning til de mest vanlige søtningsstoffene aspartam, cyklamat, sakkarin og sukralose, som er kjemisk fremstilt - altså i laboratorier.

Stevia er 250 til 300 ganger søtere enn sukker, men den inneholder ikke kalorier, og bidrar heller ikke til blodsukkerstigning eller tannskader .

Fordi stoffet ikke påvirker blodsukkeret, har det også fått mye skryt og oppmerksomhet, blant annet fra Diabetesforbundet, skriver Folkehelseinstituttet på Matportalen.no.






LES OGSÅ: Karbohydratene du bør være obs på

Hvor sunt er det, egentlig?

Selv om Stevia er naturlig fremstilt, betyr imidlertid ikke det at stoffet nødvendigvis er så mye sunnere.

– Folk tenker vel at fordi Stevia er naturlig så er den også sunn. I tillegg så har den allerede vært brukt i utlandet i mange år, så folk tror at dette gir den et sikkerhetsstempel, sier Folkehelseinstituttets ekspert på tilsetningsstoffer, Trine Husøy, til Matportalen.no.

Ifølge Husøy, som er seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, Divisjon for Miljømedisin, samt ekspert i EFSA (EU’s mattryghetsorgan) og Vitenskapskomiteen for mattrygghet, er en av fordelene med Stevia, sammenlignet med sukkeralkoholene, at det ikke gir en avførende effekt.

Likevel vil hun ikke si at stoffet er sunnere enn kjemisk fremstilte søtningsstoffer.

– Alt er kjemiske stoffer, også det naturlige. Begge består av kjemiske komponenter og forbindelser. Det som skiller dem mest er at det er ofte vanskeligere å presisere hvilke komponenter et naturlig ekstrakt består av, og i hvilke mengder. I motsetning, vet vi nøyaktig hvordan et kjemisk fremstilt stoff er laget, slik at kjemiske fremstilte stoffer er lettere å kontrollere, sier hun.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om E-stoffer

- Ok i moderate mengder

Siden Stevia er kalorifritt og ike påvirker blodsukkeret, kan det være et ok alternativ for dem som for eksempel ønsker å gå ned i vekt, eller redusere kaloriinntaket.

- Sukrin og stevia er interessante alternativer til sukker. Disse er søtere enn sukker og uten kalorier. I moderate mengder kan dette være bra alternativ for dem som ønsker å redusere kaloriinntaket, har Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, tidligere uttalt til KK.no:

- For de fleste av oss er det imidlertid plass til litt vanlig sukker - inntil 10 prosent av kaloriene, i kosten.

I likhet med de fleste andre tilsetnings- og søtstoffer, bør du imidlertid ikke få i deg for mye stevia.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

Lett å få i seg for mye

Alle nye tilsetningsstoffer må gjennom strenge sikkerhetskrav før de godkjennes i Norge. Dette uavhengig av om de er naturlig eller kjemisk fremstilt.

Etter grundige vurderinger blir det nye tilsetningsstoffet tildelt en såkalt «ADI» - et «akseptabelt daglig inntak».

Stevia har fått en ADI på 4 mg per kg kroppsvekt. Dette er ganske lavt, sammenlignet med for eksempel Aspartam (ADI på 40 mg per kg kroppsvekt), som er det mest brukte søtstoffet her til lands.

Siden mange brusvarianter og drikkevarer inneholder Stevia, er det fort gjort å få i seg for mye. Ifølge Husøy kan dette bli et problem, og det er derfor stoffet har fått en såpass lav ADI.

Norge ligger, som kjent, på verdenstoppen når det gjelder inntak av brus og saft, og derfor kan en del av oss stå i fare for å få i oss for mye av det nye søtstoffet.

Ifølge Folkehelseinstituttet er det derfor satt maksimale bruksnivåer i brus og saft på 80 mg/l i ferdige, sukkerfrie drikkevarer eller drikkevarer med minst 30 % redusert energinivå.

LES OGSÅ: Saft inneholder like mye sukker som brus

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: