MAT OG DRIKKE KAN PÅVIRKE: Enkelte matvarer og drikker kan virke inn på både svetting og kroppslukt, som koffeinholdig drikke, løk og hvitløk. Kutt ned på dette! Foto: Getty Images
MAT OG DRIKKE KAN PÅVIRKE: Enkelte matvarer og drikker kan virke inn på både svetting og kroppslukt, som koffeinholdig drikke, løk og hvitløk. Kutt ned på dette! Foto: Getty Images Vis mer

Svette

Dette bør du vite om svette

Det er helt individuelt og har ingen ting å si på treningseffekt.

Publisert
Du nærmer deg slutten av en spinningtime, kroppen er søkkvåt av svette og det har kommet en fin liten vanndam rundt sykkelen din. Du ser på sidemann, som ikke har svettet en dråpe, og som knapt nok er fuktig på nesa.

Kjenner du deg igjen? Ja, da er du langt fra alene. Svært mange har nok stilt seg spørsmålene: Hvorfor svetter noen mer enn andre? Hvorfor svetter noen fra ansiktet mens andre svetter fra hendene sine?

Ifølge Dr. Noel Perin ved NYU Langone Medical Center er det flere grunnleggende årsaker til dette. Han er ekspert på overdreven svette, også kalt hyperhidrosis.

Nederst i saken får du tips for hva du kan gjøre for å redusere svette og kroppslukt.

LES OGSÅ: Svett deg til fin hud

En naturlig respons

- Å svette er kroppens naturlige måte å kjøle ned kroppen. Svettekjertlene stimuleres og produserer fukt som kjøler ned kroppen ved å trekke varmen til kroppens overflate, hvor den fordamper, sier Perin, ifølge Huffington Post (ekstern lenke).

Men hvorfor svetter da noen mer enn andre?

- Alle kropper er forskjellige, så kroppens respons på varme og svetteproduksjon varier fra person til person, legger han til.

Fysiologiske forskjeller er altså årsaken til at du svetter mer enn personen på spinningsykkelen ved siden av deg. Utover det har ikke ekspertene noen god forklaring på hvorfor noen svetter mer enn andre.

LES OGSÅ: Bruk barnesjampo hvis du trener mye

Svettekjertler i hele kroppen

Når kroppstemperaturen stiger, som for eksempel under trening, stimuleres millioner av svettekjertler under huden. Disse kjertlene er i hele kroppen, men noen områder har høyere konsentrasjoner enn andre, som i håndflaten og på foten. De skiller ut en blanding av vann og salter, og denne svetten lukter lite.

Når svettekjertlene har sørget for å transportere varmen til kroppsoverflaten, beskytter det celler og indre organer fra å bli ødelagt av overoppheting.

Det er en annen type svettekjertler som lager kroppslukt. Disse kjertlene er i området rundt hårrøtter, og er dermed i områder av kroppen med mye hår, som på hodet, under armene og i skrittet. Væsken som utskilles her er fettholdig, og dermed kommer kroppslukten, ifølge Norsk helseinformatikk (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Dette holder vi kjeft om

Ingen innvirkning på treningseffekt

At svetten siler under trening er altså her normalt. Dersom du ikke svetter litervis under den tøffe spinningøkten, betyr imidlertid ikke det at du ikke får like god treningseffekt.

Siden hvor mye og hvor lett du svetter, samt saltinnholdet i svetten din, er helt individuelt, kan det være store forskjeller.

Dermed er det ikke sikkert at du er i dårligere form enn de supersvette medlemmene på treningssenteret.

- Hvis to personer jobber med samme intensitet, har begge lik treningseffekt - selv om den ene svetter mer enn den andre, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt til KK.no.

Når svetting blir et problem

Svetting som finner sted selv når du ikke trener, altså helt tilfeldig – som når du stresser eller når du hviler i relativ normal temperatur, kan imidlertid være tegn på tilstanden som heter hyperhidrosis, eller overdreven svetting.

Et typisk tegn på dette er overdreven svette fra et spesifikt område på kroppen, som håndflaten eller armhulen.

Økt svetting kan være genetisk betinget. Problemet kan behandles på flere forskjellige måter, som med et såkalt iontoforeseapparat, lokalbehandling med pensling av stoffer, tablettbehandling, botox og operativ behandling, ifølge Hudlegekontoret.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Svetter du plagsomt mye?

Reduser svetting og kroppslukt

Det finnes flere råd for å redusere svetting og kroppslukt, ifølge Norsk helseinformatikk:

1. Daglig dusj/bad. På den måten reduseres bakteriemengden på huden din, og forhindrer kroppslukt.
2. Tørk beina godt. Etter du har badet eller dusjet, tørk beina godt. Mikroorganismer trives godt i et vått og varmt miljø, som man ofte har mellom tærne. Eventuelt prøv fotpulver.
3. Sokker og sko av riktige materialer. Velg naturlige materialer til sokker og sko. Noen syntetiske materialer lar ikke beina puste nok, og da kan både svette og lukt forverres. Visse typer sportssokker er dessuten godt egnet til å absorbere svette.
4. Bruk forskjellige sko. Hvis du er plaget med fotsvette, bytt sko regelmessig, og ikke bruk samme sko to dager på rad. Skoen rekker ofte ikke å tørke inn over natten.
5. Bytt sokker ofte. Enkelt og greit.
6. Luft beina. Gå barbeint så ofte du kan.
7. Bruk antiperspirant. Anvend antiperspirant egnet for hender og føtter – gjerne uten parfyme.
8. Slapp av. Lær deg teknikker som gjør at du slapper av, som yoga og meditasjon. Stress kan nemlig øke svetteproduksjonen.
9. Mat og drikke kan påvirke. Enkelte matvarer og drikker kan virke inn på både svetting og kroppslukt, som koffeinholdig drikke, løk og hvitløk. Kutt ned på dette. Og ikke spis dette før du legger deg




Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer