SJEKK INNHOLDET I YOGHURTISEN: Noen yoghurtiser inneholder mer yoghurt enn andre. Sjekk hva disse tre inneholder nederst i saken! Foto: Produsentene
SJEKK INNHOLDET I YOGHURTISEN: Noen yoghurtiser inneholder mer yoghurt enn andre. Sjekk hva disse tre inneholder nederst i saken! Foto: Produsentene Vis mer

Yoghurtis

Dette bør du vite om yoghurtis

- Ikke la deg lure av et lavt fettinnhold, sier eksperten.

KK.NO: Ingenting smaker bedre enn en iskald is på en varm sommerdag. Hva er din favoritt – fløteis, saftis, sorbet eller yoghurtis?

Hvis svaret er sistnevnte, og du velger det på grunn av at det inneholder mindre fett og kalorier, bør du lese videre. Det er nemlig ikke alle typer yoghurtis som er like sunne.

LES OGSÅ: Dette inneholder like mange kalorier!

Kan inneholde mye sukker

Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, forteller at de som er glad i yoghurtis bør være flinke til å sjekke næringsinnholdet når de handler.

- Det viktigste er å sjekke hvor mye fett, kalorier og sukker isen inneholder per 100 gram – her er det noen varianter som inneholder mye mer enn andre.

- Og ikke la deg lure av at det står på pakningen at isen har et lavt fettinnhold. Faktisk er det slik at de yoghurtisene som inneholder en liten andel fett ofte inneholder en stor andel sukker, sier hun.

Det kan også være en god idé å sjekke hvor mange prosent yoghurt isen inneholder, da noen varianter kan inneholde så lite som ti prosent. Er yoghurtprosenten lav er sjansen stor for at produktet er laget på en god del fløte.

YOGHURTIS: Dersom yoghurtisen har en lav fettprosent er sjansen stor for at den inneholder mye sukker. Derfor er det alltid lurt å sjekke næringsinnholdet.  Foto: arinahabich - Fotolia
YOGHURTIS: Dersom yoghurtisen har en lav fettprosent er sjansen stor for at den inneholder mye sukker. Derfor er det alltid lurt å sjekke næringsinnholdet. Foto: arinahabich - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dropp kjeks - velg beger

Vinninga må ikke gå opp i spinninga

En yoghurtis som inneholder lite fett, kalorier og sukker, vil naturligvis være et bedre valg enn en iskrem basert på fløte og sukker.

Likevel bør du ikke, i likhet med all annen is, overdrive inntaket av yoghurtis, forteller Sundfør.

- Kjøper du et stort beger med yoghurtis på 7-Eleven eller Yogurt Heaven, og topper det med sjokolade eller smågodt, vil vinninga fort gå opp i spinninga.

TOPPING: - Kjøper du et stort beger med yoghurtis på 7-Eleven eller Yogurt Heaven er det viktig at du velger en sunn topping som for eksempel frukt eller bær.  Foto: All Over Press
TOPPING: - Kjøper du et stort beger med yoghurtis på 7-Eleven eller Yogurt Heaven er det viktig at du velger en sunn topping som for eksempel frukt eller bær. Foto: All Over Press Vis mer

- Kunsten er å forsyne seg med passelige mengder. Det kan være lurt å kjøpe en boks og servere én eller to kuler yoghurtis sammen med for eksempel en fruktsalat eller ferske bær. Da blir det automatisk lettere å holde oversikt over hvor mye is du spiser, sier hun.
Når det er sagt, mener eksperten at det skal være lov å kose seg uten å ha dårlig samvittighet i sommer.

- Is er kos som inneholder en del næringsstoffer. Hvis du sammenligner det med å drikke et glass sukkerholdig brus hvor du kun får i deg sukker og kalorier, og ingen næringsstoffer, er ikke is så ille.

EKSPERTEN: Tine Sundfør.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Tine Sundfør. Foto: Privat Vis mer

- Når du spiser yoghurtis får du i deg proteiner av god kvalitet, kalsium, B-vitaminer og jod fra melken. Du får med andre ord noe ekstra på kjøpet, sier hun.

LES OGSÅ: Velger du riktig yoghurt?

Lag din egen sunne yoghurtis

Hvis du har lyst på en virkelig sunn yoghurtis, er det best å lage den selv. Da vet du akkurat hva den inneholder, og du får en is helt uten tilsetningsstoffer.

Alt du trenger er frosne bær eller frossen frukt, naturellyoghurt og litt søtning, som for eksempel flytende honning.

Dersom du trenger litt inspirasjon kan du sjekke ut oppskriftene i denne saken KK.no tidligere har skrevet om hjemmelaget is.

Her er en oversikt over næringsinnholdet per 100 gram til yoghurtisene på bildet øverst i saken:

Please Vanilje-Lime

Energi: 780 KJ (186 kcal)
Karbohydrater: 29,6 gram
Fett: 6,0 gram
Andel yoghurt: 10 prosent

Dugg Frozen Yoghurt Original

Energi: 470 KJ (112 kcal)
Karbohydrater: 20 gram
Fett: 1,9 gram
Andel yoghurt: 40 prosent

Dream Ekte Vanilje

Energi: 600 KJ (150 kcal)
Karbohydrat: 21 gram
Fett: 4,5 gram
Andel yoghurt: 10 prosent

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: