VELG MED OMHU: Det gjelder å stette sammen den salaten du vil få mest nytte av. Du skal jo ikke gå fra lunsjen sulten og metthetsfølelsen bør kunne vare en stund. Foto: Panthermedia
VELG MED OMHU: Det gjelder å stette sammen den salaten du vil få mest nytte av. Du skal jo ikke gå fra lunsjen sulten og metthetsfølelsen bør kunne vare en stund. Foto: Panthermedia
Salat

Dette bør salaten din inneholde

Vanskelig å velge i salatbaren? Slik velger du riktig.

Når det begynner å nærme seg lunsjtid, merker de fleste at magen rumler og blodsukkeret er flatt.

Kroppen har en klar beskjed: Du må ha mat. Nåååå!

Unngå å bli salatfeit

Så står du der foran lunsjbaren/kjøleskapet som et spørsmålstegn. Hva bør du velge og hva bør du vrake i salaten din?

Du har god grunn til å være kritisk, for det er nemlig svært lett å bli salatfeit, selv om salat er «sunt».

Nettsiden Shine har laget en oversikt over hva slags grønnsaker du bør favorisere og hva du bør være forsiktig med.

Les også: Derfor bør du spise egg til frokost

Salat

Dropp isbergsalat, prøv heller spinat eller romanosalat.
Isbergsalat er ikke et dårlig valg i seg selv, men spinat og romanosalat inneholder flere gunstige vitaminer og mineralet. Blant annet jern, vitamin A, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, karotenet lutein, folat og sink.

Les også: Fiskeproteiners magiske effekt

Grønnsaker

Dropp mais, spis heller fargerike grønnsaker.
Se etter tomater, gulrøtter, brokkoli, paprika og kål. Disse er full av antioksidanter, samtidig som at de er fattig på kalorier. En halv kopp med mais vil gi deg 88 kalorier, men aldri så galt at det ikke er godt for noe - mais smaker godt, er rik på fiber, folat og C-vitaminer.

Proteiner

Dropp skinke i salaten, gå heller for kylling, egg, bønner, linser og tofu.
Proteiner er bra for metthetsfølelsen, og gjør at du ikke blir så fort sulten. Skinke har ofte mye natrium i seg, derfor er kylling, egg, bønner og tofu et sunnere alternativ.

Les også: Sunt å spise mat som er lilla

Ost

Ost gir også salaten mer «kjøtt på beinet», men det er smartest å styre unna de feteste ostetypene. Klikk her og se hvordan du kan fråtse i ost uten dårlig samvittighet. Her får du også en oversikt over de magreste ostevariantene som du kan ha i salaten.

Les også: Kaloritriksene som gjør susen

Frukt og bær

Dropp tørket eller hermetisert frukt i salaten, spis heller fersk frukt.
Frukt og bær inneholder C-vitamin, fiber og antioksidanter. Ved å spise mat som er rik på C-vitaminer, vil du hjelpe kroppen med å ta opp jern (som blant annet finnes i spinat). Frukt er også naturlig søtt, mens hermetisert frukt ofte inneholder mye ekstra sukker. To teskjeer rosiner inneholder for eksempel like mye kalorier som en kopp med druer.

Dressing

Dropp fete rømmedressinger, ta heller en liten dæsj med olivenolje.
Ved å endre dressingvanene dine kan du spare mange unødvendige kalorier.
Til forsiden