ØKOLOGISK MELK: En ny forskning viser at økologisk melk inneholder mer omega-3, og mindre omega-6 enn det de vanlige typene gjør.  Foto: kreativloft GmbH - Fotolia
ØKOLOGISK MELK: En ny forskning viser at økologisk melk inneholder mer omega-3, og mindre omega-6 enn det de vanlige typene gjør. Foto: kreativloft GmbH - Fotolia Vis mer

økologisk

Dette er den sunneste melken

Inneholder sunnere fettsyrer enn vanlig melk.

Publisert
Selv om melk kanskje er noe de fleste forbinder med barneårene, er det svært mange som drikker den hvite væsken også i voksen alder.

Og det er absolutt ingen grunn til å kutte ned på det, for melk er nemlig proppfull av viktige mineraler og næringsstoffer som er bra for kroppen.

Allikevel bør du være oppmerksom på hvilken type du har skrevet ned på handlelisten din. Ny forskning viser at én type er gunstigere for helsa enn de andre.

LES OGSÅ: Denne melken kan du droppe

ØKOLOGISK: Dersom du jevnlig drikker melk bør du velge den økologiske. Denne inneholder mer omega-3 enn de andre typene.  Foto: Tine
ØKOLOGISK: Dersom du jevnlig drikker melk bør du velge den økologiske. Denne inneholder mer omega-3 enn de andre typene. Foto: Tine Vis mer
OMEGA-3: Omega 3 spiller en stor rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, hjelper hukommelsen og kan forebygge demens.  Foto: Fotolia
OMEGA-3: Omega 3 spiller en stor rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, hjelper hukommelsen og kan forebygge demens. Foto: Fotolia Vis mer

Inneholder mer omega-3

Charles Benbrook, som er professor ved amerikanske Washington State University, gjorde en undersøkelse hvor han testet 384 prøver av økologisk og vanlig melk fra hele USA.





Resultatet viste at den økologiske melken inneholder mer omega-3, og mindre omega-6 enn det de vanlige typene gjør.

Den økologiske melken inneholdt gjennomsnittlig 25 prosent mindre omega 6, og 62 prosent mer omega 3 enn vanlig melk. Mens ratioen mellom omega-6 og omega-3 er på cirka 5,8 for vanlig melk, er ratioen 2,3 for økologisk melk.

– Overraskende enkle matvalg kan føre til mye bedre nivåer av de sunnere fettsyrene som vi ser i økologisk melk, har Benbrook tidligere fortalt til Forskning.no.

LES OGSÅ: Derfor bør du få i deg omega-3 fra fisk





OMEGA-6: Omega-6 fettsyrer finner vi i blant annet soyaolje, solsikkeolje og maisolje.  Foto: Getty Images/Hemera
OMEGA-6: Omega-6 fettsyrer finner vi i blant annet soyaolje, solsikkeolje og maisolje. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Friskt og usprøytet gress

Tidligere har KK.no skrevet at grunnen til at den økologiske melken inneholder mer omega-3 enn annen melk er fordi kyrene som produserer melken spiser mer rødkløver og hvitkløver enn andre kyr.

Dette gjør at melken deres får en gunstigere fettsammensetning og et høyere nivå av omega-3 enn vanlig melk.

Kyr som produserer økologisk melk skal ikke fôres med gress og høy som er gjødslet med kunstgjødsel eller sprøytet, og siden kløver er en type som ikke trenger noen av delene, får økologiske kyr mer av dette fôret enn andre kuer, som i større grad spiser annen type gress.

– Det som skiller økologisk og vanlig melk fra hverandre er hva slags fett som finnes i melka. Fett består av fettsyrer, og det som går igjen er at det er høyere innhold av såkalte omega 3-syrer i økologisk melk.

– Innholdet av flerummede fettsyrer i melk er generelt lavt, og samlet innhold er relativt likt i økologisk og konvensjonelt melk. Men innholdet av de som blir regnet som særlig gunstige er høyer i økologisk melk. Dette viser både norske og utenlandske studier, har Håvard Steinshamn i Bioforsk til Matportalen tidligere fortalt.





Spiser for mye omega-6

Både omega-6 fettsyrer og omega-3 fettsyrer er essensielle, noe som betyr at kroppen er avhengig av disse gjennom kosten for en sunn utvikling og vekst.

Og det er bra det, men i dag spiser vi stadig mer vegetabilske omega-6 fettsyrer og mindre omega-3 fettsyrer, noe som ikke er særlig helsegunstig da omega-6 er en betennelsefremmende fettsyre som kan gjøre at kroppen kommer i ulage.

Ifølge NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) er forholdstallet mellom omega-6 og omega-3 fettsyrer i det vestlige kostholdet mellom 10:1 og 20:1. Det betyr at vi får i oss inntil 20 ganger så mye omega-6 fettsyrer som omega-3 fettsyrer.

Det anbefalte forholdstallet er 5:1. Vi bør altså ikke spise mer enn 5 ganger så mye omega-6 fettsyrer som omega-3 fettsyrer.

Vil du begrense inntaket ditt av omega-6 bør du kutte ned på inntaket av soyamargarin, soyaolje, solsikkeolje, maisolje, hvete og brygg. Noe som igjen vil si at du bør være obs på brødvarer, potetgull og ferdigmat.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega 3, 6 og 9

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer