Hurtigmat

Dette er den verste hurtigmaten

Her kan du bli overrasket.

MENGDEN TELLER: Pizza inneholder ikke nødvendigvis inneholder mer fett og sukker per 100 gram enn for eksempel en burger, men vi spiser gjerne en hel pizza og får dermed i oss et gigantmåltid. Foto: Thinkstock
MENGDEN TELLER: Pizza inneholder ikke nødvendigvis inneholder mer fett og sukker per 100 gram enn for eksempel en burger, men vi spiser gjerne en hel pizza og får dermed i oss et gigantmåltid. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De fleste av oss tyr til hurtigmat iblant.

Det er fullt mulig å lage kjapp mat selv som ikke er proppet med kalorier, men noen ganger er det ferdigpizza og burger á la McDonalds som gjelder.

Det er imidlertid ikke likegyldig hva du velger her.

Pizza er verst

På fitnessnettstedet Aktiv Trening svarer eksperter på spørsmål om trening og kosthold. Her kommer det fram at pizza er det absolutt verste du kan spise hvis du tenker på vekten.

Særlig deep pan-varianten er ille, mener ekspertene.

Årsaken til det er ikke at pizza nødvendigvis inneholder mer fett og sukker per 100 gram enn for eksempel en burger, men vi spiser gjerne en hel pizza og får dermed i oss et gigantmåltid på 2000–2300 kcal. En stor burger gir «bare» 845 kcal.

LES OGSÅ: Velg burger etter kroppstype

Så mye pizza kan du unne deg

Ifølge KK.nos trening- og kostholdsekspert Ina Garthe tilsvarer én porsjon pizza 350 gram.

Denne inneholder rundt 600-700 kilokalorier, avhengig av type pizza, selvfølgelig.

Tykk bunn, type kjøtt og mye ost er i stor grad med på å avgjøre energiinnholdet og hvor stor andel mettet fett det er. For eksempel kommer nok ikke Peppes best ut der, siden det er mye bunn og mye ost.

- Jeg synes ikke du trenger å bekymre deg om dette er innimellom. Er det pizza tre dager i uken, derimot, er ikke det beste for deg, sier Ina, som innrømmer at også hun elsker pizza.

LES OGSÅ: 7 middager under 500 kalorier

Slik får du sunn og god pizza

Det er mange ting du kan gjøre for å lage enn sunn pizza, som fortsatt smaker nydelig.

Lag bunnen med grovt mel, og topp pizzaen med for eksempel paprika, brokkoli og artiskokker. Det er grønnsaker som er proppet med fiber, som gir kroppen litt å jobbe med og holder deg mett lenge. Kylling er også fint pizzafyll.

Det er for øvrig lurt å rive osten framfor å kniv eller høvel.

LES OGSÅ:
  • Pizza quattro stagioni
  • Pizza med mozzarella og ruccola

  • Slik gjør du det: Lag fortrinnsvis pizzaen selv, da har du full kontroll på ingrediensene. Sausen lager du av hermetiserte tomater og gode urter og kryddere – det smaker bedre og er langt sunnere enn ferdigsaus.

    Kjøper du pizzaen fra en restaurant kan du velge toppingen selv, men ikke forvent at de har pizza med grov bunn – til tross for at alle pizzarestauranter med respekt for seg selv burde ha det.

    Se opp for: Frossenpizza i butikken. Det er svært langt mellom de sunne alternativene her. Og når du lager pizzaen selv; dropp den ekstra osten.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer