LITT TUNGT TIL KVELDS: Den velkjente og høyt elskede brødskiva er ikke det beste du kan spise til kveldsmat, ifølge Birger Svihus, professor i ernæring ved UMB i Ås. Foto: Fotolia
LITT TUNGT TIL KVELDS: Den velkjente og høyt elskede brødskiva er ikke det beste du kan spise til kveldsmat, ifølge Birger Svihus, professor i ernæring ved UMB i Ås. Foto: Fotolia Vis mer

Kostholdsråd

Dette er den verste kveldsmaten

Kan påvirke både vekta og søvnkvaliteten.

Publisert
Spiser du dagens største måltid rett før du legger deg? Det er nok ikke så lurt.

Tung og fet mat kan være tungt å fordøye, og går du stappmett til sengs kan du få både halsbrann og dårlig søvn.

Det betyr derimot ikke at du bør legge deg med rumlende mage. Her gjelder det å finne den gyldne middelvei, men det er ikke alt som egner seg like bra som kveldsmat.

– Spørsmålet er kanskje om vi burde spise kveldsmat i det hele tatt? Dette er selvfølgelig avhengig av hvor sulten man er, og om målet er å gå opp eller ned i vekt, sier Birger Svihus, professor i ernæring ved UMB i Ås til KK.no.

Ideelt sett mener han vi ikke trenger å spise etter klokken åtte på kvelden, forutsatt at du går til sengs til normale tider. Er du derimot for sulten når du legger deg er det jo en viss fare for at det kan påvirke søvnkvaliteten din.

JUNK TIL KVELDS: Ja, visst smaker det godt med en stor og deilig cheeseburger. Men fet og kaloririk mat er ikke det du burde gå for på kveldstid. Foto: Jason Stitt - Fotolia
JUNK TIL KVELDS: Ja, visst smaker det godt med en stor og deilig cheeseburger. Men fet og kaloririk mat er ikke det du burde gå for på kveldstid. Foto: Jason Stitt - Fotolia Vis mer

Unngå karbohydrater

– Uansett hva man spiser sent på kvelden vil kroppen måtte jobbe med dette om natta. Og hvis målet ditt er å begrense kaloriinntaket er mindre fett, sukker og andre fordøyelige karbohydrater et hovedpoeng, sier Svihus.





Det er derimot ikke bare på grunn av vekta. Både sukker og karbohydrater kan gi store svingninger i blodsukkeret ditt, som igjen kan være forstyrrende på nattesøvnen. Pasta, ris og nudler blir altså unødvendig tung mat sent på kvelden.

Men som den brødspisende nasjonen vi er så tvilholder vi på brødskiva vår. Den kan da vel ikke være så ille?

– Det typiske brødmåltidet tilfører mye kalorier til kosten vår, og er jo derfor ikke ideelt til kveldsmat. Da er for eksempel en kyllingsalat et bedre valg, sier ernæringsprofessoren.

BEDRE VALG: En frisk og deilig salat, gjerne med litt protein - som kylling, er et bedre kveldsmatvalg, ifølge eksperten.  Foto: Liv Friis-larsen - Fotolia
BEDRE VALG: En frisk og deilig salat, gjerne med litt protein - som kylling, er et bedre kveldsmatvalg, ifølge eksperten. Foto: Liv Friis-larsen - Fotolia Vis mer

Velg frukt og grønt

Salat til kveldsmat føles kanskje unaturlig for mange, likevel er dette mat som både er godt, næringsrikt og mettende. Og ifølge professoren er sunn mat som tilfører næringsstoffer nøyaktig det vi trenger.

Grønnsaker er en av de få tingene vi alle er enige om at vi trenger mer av. Det gir oss en god metthetsfølelse, samtidig som det inneholder lite kalorier. Og som en bonus er det også bra for fordøyelsen, forklarer han.





Dette er et sunt og lett alternativ til kveldsmat, og et godt valg hvis du ikke spiser middag så alt for tidlig. Har du middag i seks-sjutiden på ettermiddagen vil du mest sannsynlig ikke rekke å bli kjempesulten, og en grønnsak eller en frukt vil være akkurat passe.

Hold deg unna godteskuffen

Når kvelden kommer og du har satt deg godt til rette i sofaen er det fort gjort å bli fysen på noe godt.

Da kan det være fristende å slenge en pizza i ovnen, ta fram smågodtet, eller hente potetgullposen som ligger og skriker på deg fra godteskapet. Og har du først startet er det vanskelig å stoppe.

Ifølge Svihus er dette langt i fra riktig mat til riktig tid.

Sjokolade, potetgull og nøtter er kaloritette matvarer som har ingenting med kveldsmat å gjøre. Da er det mye bedre å skjære opp grønnsaker og frukt og spise det som kosemat, for eksempel med litt dip av lettrømme, sier han.

Og klarer du å motstå fristelsen vil det garantert ha en positiv effekt både på vekta, samvittigheten og nattesøvnen.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer