Det er forskjell på å unne seg noe godt en gang i blant og å spise jevnt usunt. Er du på riktig side av helsefaren? Les under. Foto: All Over PressAll Over Press
Det er forskjell på å unne seg noe godt en gang i blant og å spise jevnt usunt. Er du på riktig side av helsefaren? Les under. Foto: All Over PressAll Over PressVis mer

Uvaner

Dette er dine verste uvaner

Derfor bør du unngå å gjøre helsetabbene på denne lista.

Selv om sunn fornuft tilsier at usunne vaner til slutt kommer til å få kjipe følger, har en del av oss problemer med å knytte sammen årsak og konsekvens – og enda større motvilje mot å gjøre noe med årsaken.

Les også: Derfor lever du usunt

Som de fleste andre har du kanskje et par mer eller mindre usunne uvaner – men hvilke av dem bør du virkelig gå inn for å kvitte deg med?

Forbes.com har satt opp en liste over ni uvaner du bør droppe hvis du ønsker å leve så langt og godt som mulig – for vi kan alle få bedre helse.

- Det er mulig å stille klokka tilbake, sier dr. Dana E. King, som har forsket på hvordan middelaldrende mennesker kan få sunnere vaner, til forbes.com.

Å droppe vaksinene

Over 20 sykdommer kan forebygges med vaksiner, deriblant hepatitt A og B, difteri, kusma og influensa.

- Vaksiner er en av de mest kostnadseffektive måtene å fremme god helse på, sier sykepleier Mary Jean Schumann i The American Nurses Association, til forbes.com.

Les også: Helserådene fra helvete

Hvis du røyker er sannsynligheten stor for at det er din verste uvane. Foto: All Over Press
Hvis du røyker er sannsynligheten stor for at det er din verste uvane. Foto: All Over Press Vis mer

Å røyke





Selv om andelen nordmenn som røyker daglig har gått ned fra 33 prosent til 21 prosent de siste ti årene, er 21 prosent fortsatt et høyt tall. Hvis du røyker er sannsynligheten stor for at det er den mest skadelige uvanen du har. Røyking kan nemlig føre til både hjerte-/karsykdom og flere typer kreft. I tillegg har du mer enn dobbelt så stor sjanse for å få slag, og hele ti ganger så høy sannsynlighet for å dø av KOLS.

Les også: Røyking kan gi skilsmisse

Få nok skjønnhetssøvn og bli vakker på både utsiden og innsiden.    Foto: All Over Press
Få nok skjønnhetssøvn og bli vakker på både utsiden og innsiden. Foto: All Over Press Vis mer

Å sove for lite





- Mange overser helsegevinstene tilstrekkelig med søvn kan gi, sier King.

Hvis du ikke får nok søvn klarer nemlig ikke kroppen å hente seg inn igjen fra alt stresset den blir utsatt for i løpet av dagen. Blodtrykket ditt faller for eksempel når du sover.

- Du bør virkelig ikke unnlate å gi deg selv denne essensielle restitusjonen for ofte, påpeker King.

Forskere lærer stadig mer om hvordan søvn påvirker kroppen, og anbefaler i dag at du får mellom syv og åtte timer på øyet hver natt.

Les også: Får 10.000 kroner for å sove

Å stresse for mye

Det kan være umulig å unngå stress helt, da hverdagslivene våre gjerne er stressende i seg selv, men det å gi etter for de negative følelsene hver gang de kommer opp til overflaten kan føre til en ond, usunn sirkel.

Fysiske og psykiske symptomer på stress kan blant annet være svimmelhet, hodepine, utmattelse, økt irritabilitet, muskelspenninger, nervøsitet, sinne, manglende interesse eller motivasjon, urolig mage og tendens til å skjære tenner.

Les også: Derfor strammer buksa

Selv om du føler deg som om du er med i en Brelett-reklame, betyr det fortsatt ikke at det er lurt å droppe hjelmen. Foto: All Over Press
Selv om du føler deg som om du er med i en Brelett-reklame, betyr det fortsatt ikke at det er lurt å droppe hjelmen. Foto: All Over Press Vis mer

Å ta farlige sjanser





Selv om det å sykle uten hjelm kanskje ikke virker som den verste uvanen man kan ha, hevder Schumann at slike ting faktisk er noe av det dummeste man kan gjøre. Ulykker som kan forhindres kan også forårsake langvarige og noen ganger permanente skader eller uførhet.

Så hvis du generelt forsøker å bli sunnere, bør du også tenke sikkerhet ved å blant annet skaffe deg kunnskaper om risikoene ved farlige aktiviteter, og bruke beskyttende klær og utstyr.

Les også: Disse kan ta livet av deg

Å ikke trene nok

Det er ingen nyhet at nok trening er essensielt for å opprettholde en god helse – men mange av oss trener likevel ikke nok. Myndighetene anbefaler oss å være fysisk aktive i minst en halvtime hver dag.

Les også: Prøv sexdietten

Nam? Foto: colourbox.com
Nam? Foto: colourbox.com Vis mer

Å spise usunt





De fleste nordmenn vet nå at de bør spise mye frukt, grønnsaker og fullkorn, men likevel finnes det en hel del som tar middagen på McDonald’s eller fyller opp tallerkenen med raske karbohydrater og store porsjoner med kjøtt. Et sunt kosthold kan senke blodtrykket, minske risikoen for hjerte-/karsykdom og forhindre vektøkning og overvekt.

Les også: Se etter dette i matbutikken

Å se for mye på TV

I gjennomsnitt ser nordmenn på TV i tre timer og åtte minutter hver eneste dag, noe som er det høyest målte på ti år.

- Overdreven TV-titting og Internettbruk kan være med på å forklare hvorfor folk sliter med å få tid til å komme seg ut og trene, sier King.

Og alle som fraværende har småspist på snacks foran TV-en vet at det å sitte i sofaen kan være den raskeste måten å gli bort fra det sunne kostholdet på.

Les også: Filmer for kjærester

Trenger du egentlig den pillen?    Foto: All Over Press
Trenger du egentlig den pillen? Foto: All Over Press Vis mer

Å være avhengig av medisiner





- Medisiner er viktige og ofte livsnødvendige, men noen har en tendens til å ta piller når et sunt kosthold og trening kunne ha gitt samme effekt, sier King.

Høyt kolesterol og diabetes 2 er eksempler på tilstander som kan behandles med medisiner, men som også kan dempes mye med sunt kosthold og trening.

- I tillegg gir sunt kosthold og trening helsegevinster langt utover det å bli friskere fra en kronisk sykdom, påpeker King.

Les også: Velger ikke den tryggeste pillen

Kilder: forbes.com, ssb.no, dn.no


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: