Fisk

Dette er fortsatt sunnere enn pizza

Sausen har ikke noe å si for næringsinnholdet

KAN IKKE SAMMENLIGNES: Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe blir ikke fiskemåltidet "usunt", selv om du har på litt saus.  Foto: Getty Images/iStockphoto
KAN IKKE SAMMENLIGNES: Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe blir ikke fiskemåltidet "usunt", selv om du har på litt saus. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som ikke klarer å spise fisk uten saus, men får litt dårlig samvittighet fordi du føler at det «ødelegger» det sunne måltidet?

Da er det på tide å legge bekymringen til side.

- Kan ikke sammenlignes

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe holdt nettmøte for dere leserne forrige fredag, og fikk inn et spørsmål om dette med saus/dressinger og måltider av leseren «Trine».

«Dersom man spiser «sunn» mat (det vil si salat, fisk, grovbrød), men har en tendens til å bruke mye smør/rømme/fløte i maten, kunne man da like godt spist en frossenpizza? Blir maten usunn?» Spør Trine.

Ifølge Garthe har ikke sausen noe å si for næringsinnholdet til den sunne maten. Derfor kan heller ikke fiskemåltidet sammenlignes med frossenpizza, som ofte inneholder mye kalorier, fett og usunne stoffer.

Ja, pizza regnes til og med for å være blant de verste hurtigmat-variantene på markedet!

- Fisken blir ikke usunn med saus på - den inneholder fortsatt alle næringsstoffene, forklarer hun:

- Du får noe mer energi og mettet fett gjennom smør/fløte og den typen ting, og du kan jo vurdere å redusere mengden litt til hverdags. Sunn mat med saus kan imidlertid ikke sammenlignes med frossenpizza engang.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av fiskemåltidet

To til tre spiseskjeer holder

Garthe har også tidligere kommet med råd til dere lesere i forhold til bruk av saus. Og ifølge kostholdseksperten bør du prøve å unngå å ha mer enn to til tre spiseskjeer saus på middagen.

- To til tre spiseskjeer med saus vil sette god smak på maten, og ikke gi kroppen store mengder med energi og fett. Skal du ned i vekt, kan det være best å spare de feteste sausene til helgen og bruke lettere varianter resten av uken, har hun uttalt.

Garthe anbefaler at du er litt mer forsiktig med de kremete sausvariantene, siden de zinneholder mer fett.

- Eventuelt kan du droppe smør eller erstatte det med flytende plantemargarin som inneholder mer umettet fett. Du kan også spare mye fett ved å tilsette lettmelk istedenfor fløte, forteller hun.

LES OGSÅ: Les nøye på pakken før du kjøper denne fisken

Posesaus er helt ok

Ifølge kostholdseksperten trenger du heller ikke frykte de mye omtalte og kritiserte posesausene.

- Det er ikke slik at posesausene gir vanvittig med næringsstoffer, men det er helt greit å bruke mange av dem som saus til hverdags eller som base til finere saus (For eksempel gjøre brun saus fyldigere med brunost, løk og fløte), sier hun:

- Tomatbaserte sauser er bedre enn krem- og fløtebaserte sauser. I tilegg er det mange posesauser som er basert på vann, og som gir lite energi. For eksempel brun saus og rødvinssaus, forteller Garthe.

LES OGSÅ: Bruk mer krydder til fet mat

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer