Trening

Dette er hot på treningsstudioet nå

Kom deg opp av sofaen med en av disse nye treningsformene.

Nye og uvanlige treningsformer er ett av lokkemidlene. Så kanskje noe av dette kan hjelpe deg opp av sofaen? Foto: Colourbox.com
Nye og uvanlige treningsformer er ett av lokkemidlene. Så kanskje noe av dette kan hjelpe deg opp av sofaen? Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ekspresstimer, bollywood dance, X Fit for gutta og afro, eller hva med kostholdsveiledning. Dette er bare en smakebit på hva du kan finne på landets største treningssentre i vinter.

Hadde du nyttårsforsett om å komme i gang med treningen, men ennå ikke helt fått det til? Nå gjør treningssentrene sitt for at du skal komme og la svetten renne hos akkurat dem.

Derfor gidder du ikke å trene

Nye og uvanlige treningsformer er ett av lokkemidlene. Så kanskje noe av dette kan hjelpe deg opp av sofaen?

Her forteller vi hva som er nytt på de største treningssentrene i landet.

Les også:
Unngå å bli vinterfeit
Aldri mer treningslei

Deltakerne jobber uavbrutt på et apparat i 30-45 sekunder, før alle bytter stasjon og kjører i gang igjen. Foto: SATS
Deltakerne jobber uavbrutt på et apparat i 30-45 sekunder, før alle bytter stasjon og kjører i gang igjen. Foto: SATS Vis mer

SATS





Express trening: Dette er tidseffektiv forbrenningstrening i spesialapparater og med instruktør. Apparatene organiseres i en sirkel med en stepkasse mellom hvert apparat. Hvert apparat, er en «stasjon». Deltakerne jobber uavbrutt på et apparat i 30-45 sekunder, før alle bytter stasjon og kjører i gang igjen. Apparatene er enkle i bruk, effektive og skånsomme. Man jobber konsentrisk (med motstand) hele tiden.

Les også: Ekspress-trening. Dårlig tid holder ikke som unnskyldning

NIKE Dynamic Training: Dette konseptet gir en fin kombinasjon av funksjonell styrke- og kondisjonstrening. Timen fokuserer på øvelser som styrker holdningen, stabiliteten og kjernemuskulaturen. Timen innholder samarbeidsøvelser og konkurransemomenter som gir høyt energinivå og gode treningsresultater. Treningen vil gå over seks uker i perioden 15. februar til 28. mars.

Sjekk konseptet på Youtube (ekstern lenke).

Kostcoach: Nå kan alle SATS-medlemmer få en fullverdig kostoppfølging på treningssenteret. SATS har sammen med det nettbaserte kostholdsprogrammet Somebody.no, og har laget kostcoach. Kostcoach gir deg oversikt over kostholdet ditt, og det blir tatt utgangspunkt i hva du liker å spise. Kostcoach hjelper deg med justeringer slik at du når dine mål. Du får tre avtaler med en personlig trener som kartlegger og tilpasser kostholdet ditt, og en måned fri bruk av Somebody.no.

Les også: Denne gir full oversikt over kaloriene

Treningstrendene for 2010 viser en fremdeles satsing på yoga og pilates, ifølge ELIXIA. Foto: Colourbox.com
Treningstrendene for 2010 viser en fremdeles satsing på yoga og pilates, ifølge ELIXIA. Foto: Colourbox.com Vis mer
X Fit er timen for gutta, med tunge vekter, høyere intensitet og hardt arbeid.  Foto: Illustrasjonsfoto Colourbox.com
X Fit er timen for gutta, med tunge vekter, høyere intensitet og hardt arbeid. Foto: Illustrasjonsfoto Colourbox.com Vis mer

ELIXIA





Treningstrendene for 2010 viser en fremdeles satsing på yoga, pilates og dans, ifølge ELIXIA. I tillegg er det en økende interesse for enkle og effektive produkter og funksjonell trening.

Personlig trening for små grupper: Som et resultat av en enda større etterspørsel etter personlig trening (PT), blir det nå enda enklere for alle å benytte seg av PT.

Yoga Nidra: Her spenner du av del for del. Timen er en fin for stressmestring og for bedre søvnkvalitet. Yoga Nidra betyr ledet avslapping.

Viryayoga: Virya er sanskrit for entusiasme, kraft og energi. Viryayoga er en leken, og dynamisk yogatime som inspirerer deg til å utforske dine grenser med tanke på kropp og sinn. Det er en tøff og artig yogatime med småfilosofiske tema, som gir næring for sjelen, og passer for de fleste.

- Yoga forandret livet mitt

Pilates på apparater: Som første treningssenter i Norden tilbyr ELIXIA nå pilates på apparater. Pilates Reformer og Caddilac utgjør hjertet og sjelen i en pilatespraksis. Med vekt på å styrke kjernen, vil dette allsidige apparatet hjelpe deg å forbedre holdningen, balansen og fleksibiliteten. Timen ledes av en kvalifisert personlig trener.

Pilates triadeball: Ballen er spesielt utviklet til bruk i pilatestimer. Ballen utfordrer deg til å jobbe med stabilitet og gjør treningen mer funksjonell. Dynamikken i ballen intensiverer og fordyper din vanlige pilatestrening og hjelper deg i til å styrke og bevege kroppens senter.

Den hvite treningstrenden

Zumba: Det er stor etterspørsel etter dansetimer, og i denne timen gjør man eksotiske dansebevegelser til glad partymusikk. Her brukes hele kroppen!

Bollywood Dance: En fargerik time med eksotiske rytmer og trinn a la indiske Bollywood.

Chakaboo: Chakaboo er en musikksjanger fra Brasil. Trinnkombinasjonene er en variant av aerobic, aerofunk og samba, som gir er en rytmisk og eksplosiv trening for hele kroppen.



X fit: Dette er en time bare for gutta. Her blir det tyngre vekter, høyere intensitet og hardt arbeid! Timen tilbys både som gruppetime og i mindre grupper med personlig trener.

Catslide: Catslide er en form for funksjonell og intensiv styrketrening som utfordrer hele kroppen, og spesielt kjernemuskulaturen som er dype mage- og ryggmuskler. I catslide benytter man seg av fire små puter, med lav friksjon, som gjør at de sklir godt på parkett og andre glatte flater. Man plasser putene under hender og ben.

Trening du har tid til

Friskis & Svettis

Inndor walking: Gruppetrening til musikk på en maskin som kalles Walker, som ligner mye på ellipse- og crosstrainermaskinene som allerede finnes på mange treningssentre. Teknikken er enkel, uten belastende støt, og belastningen varieres gjennom bruk av musikk, motstandsbrytere og fem forskjellig posisjoner. Føttene er plassert på et ”gå-brett”, som avlaster kroppsvekten og gir mykere bevegelser og mindre støt enn vanlig løp eller gange. Treningen gir primært kondisjonstrening, men i tillegg trenes også stabilitet, holdning, balanse og styrke for ben og armer/skuldre. En treningsøkt varer 50-55 minutter.

Timen tilbys foreløpig bare i Friskis & Svettis i Sverige, men kommer muligens til Norge.

Slik går du med staver

3T

Afro: Timen gjennomføres med afrikansk musikk og bevegelser inspirert fra afrikansk dans. Afro er en unik og gledesskapende treningsform, der man trener hele kroppen. Stabiliseringsmuskler og de fleste store muskelgrupper i lår og sete er veldig aktive. Bevegelsene i afro bidrar til en større bevissthet om de forskjellige kroppsdelene. Klarer man å slippe opp spenninger og stress mens man danser, vil god energi frigjøres, og «urmennesket» i deg titter fram. Timen er uten vanskelige trinn og fancy armbevegelser. Fokuset er å kunne gi seg hen til dansen og musikken, og oppleve at kroppen skjønner hva som skal skje uten at hodet trenger å jobbe i høygir.

Blir du lokket?

Kommer du til å prøve deg på noen av disse nye produktene?





Ja, jeg gleder meg til å prøve noe nytt!
 
97 (55%)
Nei, jeg har mine faste treningsrutiner.
 
51 (29%)
Jeg trener ikke på treningssenter.
 
22 (12%)
Jeg trener ikke.
 
7 (4%)

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer