BLIR DET MANGE LATE DAGER: For lite fysisk aktivitet kan være like skadelig som å røyke, hevder forskere.  Foto: Thinkstock.com
BLIR DET MANGE LATE DAGER: For lite fysisk aktivitet kan være like skadelig som å røyke, hevder forskere. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Mosjon

Dette er like farlig som å røyke

Forskere mener at for lite mosjon kan være like dødelig som å røyke.

Hvor mange timer tilbringer du egentlig på rumpa i løpet av en dag?

Er du så heldig at du har en jobb som holder deg i aktivitet, eller er du en av dem som sitter omtrent åtte timer i strekk hver dag?

En stillesittende jobb og mange timer foran TV-skjermen når du kommer hjem påvirker mye mer enn vekten din, og det kan faktisk være like skadelig som å røyke, skriver Daily Mail.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Aktiviteten som passer for alle

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Lite mosjon kan føre til alvorlige sykdommer

Litt mosjon hver dag er svært viktig for helsen din, og ekspertene anbefaler at du helst skal bli sliten minst én gang om dagen og at du sammelagt får minimum 2,5 time moderat trening i løpet uken.

Men det er fortsatt svært mange som ikke får nok mosjon, og forskere mener at for lite mosjon er omtrent like dødelig som å røyke.

I Storbritannia dør mer enn 90.000 mennesker i løpet av året som følge av hjertesykdom, brystkreft, tarmkreft og diabetes - alle sykdommer som kunne vært forebygget av regelmessig mosjon.

Disse tallene ligger rett oppunder raten for røykere, hvor de antar 100.000 mennesker dør hvert år.

– Er jeg overrasket over at lite aktivitet kan sammenlignes med røyking? Nei. Det er kun en fjerdedel av jordas befolkning som røyker mens to tredjedeler av menneskene er inaktive, forteller Dr I-Min Lee, en av de ledende forskerne bak studien ved Harvard University.

LES OGSÅ: Dette er verdens tykkeste personer

KOM DEG OPP OG UT: Du trenger faktisk ikke mer enn et kvarter med morsjon for å forlenge livet. Kom deg ut i kveld! Foto: Colourbox.com
KOM DEG OPP OG UT: Du trenger faktisk ikke mer enn et kvarter med morsjon for å forlenge livet. Kom deg ut i kveld! Foto: Colourbox.com Vis mer

En tredjedel får ikke nok mosjon

Til tross for at bare 15 minutter med moderat fysisk aktivitet hver dag kan forlenge livet, viste det seg i undersøkelsen at bare en tredjedel får nok mosjon, og en femtedel kunne fortelle at de bare blir svette én gang i måneden.

Ut i fra dataen antok forskerne bak studien at omkring én av ti - eller 5,3 millioner av 57 millioner - dødsfall på verdensbasis kan være som følge av inaktivitet.

- I fremtiden håper jeg at personer som er spesielt inaktive skal få noe av det samme stempelet som røykere, ettersom det er svært mange som har sluttet i de senere årene, sier Dr. Lee.

Dr. Claire Knight, som er Informasjonssjef for kreftforskningen i Storbritannia, understreker at det viktigste grepet for å senke antall kreft-tilfeller er å stumpe røyken.

Men hun er helt enig i at man ikke skal undervurdere fysisk aktivitet når det kommer til å forebygge kreft.

LES OGSÅ: Trening for deg som elsker sofaen

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Slik kan du få mer mosjon

- En veldig god metode for å få mer mosjon inn i hverdagen er å droppe bilen, og heller gå eller sykle til jobb, forteller Dr. Lee.

Hvis du syns at også det kan bli litt vanskelig i en travel hverdag har vi tidligere skrevet om flere smarte løsninger som lar deg få røre på deg litt mer hver dag - nesten uten at du merker det.

  • Skal du handle?en ekstra runde rundt i butikken før du går til kassen.
  • På jobben: Gå på toalettet i etasjen over eller under, istedenfor å ta den som er rett rundt hjørnet.
  • På jobben: Gjør det samme når du skal hente kaffen din.
  • På jobben: Gå bort til kollegaen din og gi en beskjed istedenfor å sende en e-post.
  • I sofaen: Forsøk å røre på deg litt, også i sofaen. Legg fjernkontrollen et stykke unna, slik at du faktisk må reise deg opp når du skal skifte kanal.
  • I bilen: Ikke kjemp deg frem for å få parkeringsplassen nærmest døra, men gjør blodtrykket ditt en tjeneste og parker et lite stykke unna, slik at du kan bruke beina.
  • På bussen: Gå av et eller to stopp før du egentlig skal.
  • Etter middag: Gjør det til en vane å gå en liten tur etter middag. Det kan også hjelpe på å få tilbake litt energi.
  • I telefonen: Gå rundt i rommet når du snakker i telefonen. En samtale på en halvtime vil gi deg mange ekstra skritt.
  • På kontoret: Sett på en alarm på telefonen som gir deg beskjed om å ta en liten runde på kontoret en gang iblant. Eventuelt kan du bare ta en runde opp og ned trappen.

  • Denne saken har tidligere blitt publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

    LES OGSÅ: Bare fem øvelser - 400 muskler

    HVOR MANGE TIMER SITTER DU? Hvis du i tillegg har en stillesittende jobb bør du definitivt sørge for at du får minimum 2,5 time mosjon i uken.  Foto: Getty Images
    HVOR MANGE TIMER SITTER DU? Hvis du i tillegg har en stillesittende jobb bør du definitivt sørge for at du får minimum 2,5 time mosjon i uken. Foto: Getty Images Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: