ER DU GLAD I MARSIPAN? Da bør du helst velge råmarsipan fremfor den "vanlige" varianter, ettersom den inneholder mindre sukker. Men det er likevel noe du bør være obs på.  Foto: Thinkstock.com
ER DU GLAD I MARSIPAN? Da bør du helst velge råmarsipan fremfor den "vanlige" varianter, ettersom den inneholder mindre sukker. Men det er likevel noe du bør være obs på. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Baking

Dette er marsipanen du bør velge

Inneholder mindre sukker enn den «vanlige» varianten.

Publisert
Det er selvfølgelig lov til å kose seg litt ekstra i julen, men det trenger faktisk ikke være vanskelig å gjøre enkelte ting litt sunnere, hvis du er opptatt av hva du spiser.

LES OGSÅ: Bruk mer friske urter i maten

Velg heller råmarsipan

Selv om marsipan i utgangspunktet forbindes med jul og påske, er det faktisk ingen ting i veien med å kose seg med denne godterivarianten hele året.

Særlig hvis du velger råmarsipan.

Marsipan inneholder hovedsaklig mandler (som inneholder mye umettet fett), men dessverre også en del sukker. Råmarsipan derimot kan være et godt alternativ til mye annet snop.

– Råmarsipan vil inneholde mindre sukker enn det er i annen marsipan, forteller Ingvild Steen Nøding, klinisk ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter, til KK.no.

I tillegg har den en fordel ved at den inneholder mer mandler.

– Den typiske råmarsipanen du finner på det norske markedet inneholder omlag 50 prosent mandler, mens den «vanlige» marsipanen ofte inneholder rundt 30 prosent mandler, forteller Nøding.

Og - som du sikkert har fått med deg, så er det mange helsefordeler knyttet til det å spise nøtter - selv om de ofte kan inneholde mye kalorier.

LES OGSÅ: Gjør dette før du steker hvitløk

Ikke spis ubegrensede mengder

Til tross for at råmarsipan har mer mandler og mindre sukker, er det dessverre ikke slik at du kan spise ubegrensede mengder.

– Siden råmarsipan inneholder noe mer mandler enn «vanlig »marsipan, vil også innholdet av fett være noe høyere, forteller ernæringsfysiologen.

Tall fra den norske matvaretabellen viser at 100 gram råmarsipan inneholder omtrent 507 kilokalorier, 49,3 gram tilsatt sukker og 27,5 gram fett. «Vanlig» marsipan inneholder omtrent 444 kilokalorier, 64 gram sukker og 16,7 gram fett per 100 gram.

Likevel er det verdt å merke seg at det meste av fettet i mandler er umettet fett. Det er mest enumettet fett, men også noe flerumettet fett - som blant annet kan senke det dårlige kolesterolet i blodet.

Lag din egen marsipan

– Lager du marsipanen selv, har du full kontroll på hvor mye mandler og sukker du vil at marsipanen din skal inneholder, forteller Nøding.

Uansett hvilken variant du velger, kan det være greit å vite at råmarsipan som regel blir brukt som konfekt, mens den «vanlige »varianten blir brukt i marsipankake.

Begge variantene av marsipan kan fås kjøpt i ulike dagligvareforretninger.

Her er en super oppskrift på hjemmelaget marsipan fra NRK.no!


LES OGSÅ: Derfor er kaffe så fantastisk

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer