Kosthold

Dette er sunnhets-stigen

Trinn for trinn.

Dette er sunnhets-stigen
Publisert
Sist oppdatert
Sunnhetsstigen og degHvor befinner du deg på sunnhetsstigen?De aller fleste ønsker å gjøre en eller annen form for forandring i livet sitt. Vi har da alle noen laster! Men vet du om de forandringene du og kroppen din har begitt dere ut på virkelig vil ha en innvirkning på helsen? - Begynner vi å spise mer frukt og grønnsaker, så setter ikke det noen demper på den virkningen mye fet mat og masse alkohol har på kroppen vår, ifølge nyhetsbrevet til Aktiv Personlig Trening. De kommer med følgende råd: Se for deg at du klatrer opp en stige! - For hver forandring som gjøres, kommer du nærmere toppen, stedet hvor du øker din sjanse til å oppnå maksimal god helse. De nederste trinnene er de største forandringene, og så blir det mindre forandringer jo høyere vi kommer.Les også:Dropp disse slankerådeneUnngå jojo-slankingDette saboterer slankingenSlik kommer du deg til topps:Veien til toppen av stigenStump røyken. Hvis du røyker, vil det å stumpe røyken være din største sjanse til å oppnå bedre helse. Og ikke bare det – du vil raskt både se bedre ut og føle deg bedre. Røyker du?Kutt alkoholinntaket. Sverger du til helgfylla hver helg, og kanskje på torsdager også? Sats heller på å drikke alkohol på den franske måten – lite og ofte. De som drikker et glass vin om dagen har mye bedre helse enn de som styrtdrikker i helgene. Bedre hjertehelse har de også. Styr unna helgefellaMinst 30 minutter om dagen. Det spiller ingen rolle hvor slank du er eller hvor sunt du spiser. Du MÅ bevege deg litt hver dag likevel. Alle kropper lider uten noe bevegelse. Men du trenger ikke løpe en halvmaraton fem dager i uken. Beveg deg i moderat tempo i minst en halvtime om dagen, og det er nok. 31 veier til treningslystKroppen har behov for bevegelse for å kunne stimulere magen ordentlig og for å sørge for optimal blodgjennomstrømning – det gir optimal oksygentilførsel samt fordeler viktige næringsstoffer til hele kroppen. I tillegg er bevegelse med på å motvirke ryggproblemer og andre muskellidelser, og gjør det lettere å regulere vekten.Mer frukt og grønt. Dette er den viktigste (og enkleste?!) endringen du kan gjøre. Et kosthold som består av mye frukt og grønnsaker reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. I tillegg reduserer det blodtrykket, senker kolesterolnivået, forebygger enkelte krefttyper og holder orden på magen.Trening 2-3 ganger i uken. Om du ikke liker å trene, så har det seg dessverre slik at du er nødt til å bevege på deg for å opprettholde en god helse. Trening kan være tøft og hardt, men du verden så stor helsemessig effekt den gir. Finn noe du liker å gjøre, og gjør det sammen med noen, så blir det enklere å komme i gang! Tre gåturer i uka = stabil vektVelg sunt fett. Det er ikke mengden fett du får i deg som er avgjørende, det er hvilken type fett. Gå for det sunne fettet som kommer fra olivenolje og andre oljer, avokadoer, nøtter osv – i tillegg til sunt fiskefett. Fettet som du finner i rødt kjøtt trenger du mindre av.Mer fullkorn, mindre mel. De fleste vet at det ikke er bra med for mye sukker. Men hvitt mel er nesten værre! Produkter som inneholder mye hvitt mel, som loff, kjeks og andre bakevarer, får blodsukkeret til å skyte i været – nesten raskere enn sukker klarer å få til. I tillegg gir hvitt mel og sukker kroppen svært lite næring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer