SUNN AVKOBLING: Stress ned med mindful meditasjon.   Foto: Colourbox
SUNN AVKOBLING: Stress ned med mindful meditasjon. Foto: Colourbox
Meditasjon

Dette er sunt for hjernen din

Mindfulness holder deg i balanse og forebygger psykisk sykdom.

Hvis du vil holde hjernen din i god helsemessig stand, beskytte den mot mental sykdom og komme i bedre humør, er forskerne ikke i tvil: Begynn å meditere!

Les også: Slik skjerper du hjernen

Såkalt mindfulness har en gunstig effekt på en rekke lidelser og andre ting. Denne typen meditasjon er knyttet til faktiske fysiske endringer i hjernen, ifølge det amerikanske nyhetsnettstedet Huffington Post (ekstern lenke).

Det som kjennetegner denne meditasjonsformen er at den ikke er knyttet til en bestemt religion, og det er ingen krav til hvordan man skal sitte når man mediterer, ifølge Forskning.no (ekstern lenke).

Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær, er veldig i tiden. Det handler om å ikke tenke på det som har skjedd, eller ting du skal gjøre i framtiden. Det handler om å være her og nå.

LES OGSÅ: Den hvite treningstrenden

Om mindfulness-meditasjon

  • Mindfulness-meditasjon er ikke knyttet til noen bestemt religion. Og det er ingen krav til hvordan man skal sitte når man mediterer.
  • Man kan sitte på en stol eller med beina i kors. Det eneste viktige er at man sitter avslappet og ikke faller sammen i ryggen.
  • Under meditasjonen skal personen fokusere på å merke åndedrettet sitt og la alle tanker passere uten å forfølge dem.
  • Kilde: Forskning.no


    Bedre humør

    Forskere ved University of Oregon har nå gått gjennom tidligere studier gjort på området. Resultatene viser at personer som driver med meditasjonsformen får forandringer i hjernen etter bare to uker. Etter en måned – som tilsvarer totalt cirka 11 timer med meditasjon, så forskerne flere endringer.

    Den positive effekten viste seg i form av flere signalbaner i hjernen, og mer myelin, et beskyttende lag rundt nervefibrene i en del av hjernen som kalles fremre cingulum cortex, som styrer og regulerer følelser. Testpersonene rapporterte også at de følte seg i bedre humør etter meditasjonen.

    LES OGSÅ: Vis mindfulness når du spiser

    Disse funnene får forskere til å tro at denne type meditasjon kan styrke vår evne til regulere følelsene våre, og dermed beskytte oss mot psykisk sykdom som depresjon, angst osv.

    LES OGSÅ: Spis vekk stressfølelsen

    Bare åtter uker som må til

    I en studie utført ved Massachusetts General Hospital, så forskerne at testpersoner som fulgte et mindfulness meditasjonsprogram i åtte uker opplevde en rekke forandringer. Endringer i hukommelse, empati og stress er blant noen av forandringene de så.

    - Denne studien viser at endringer i hjernestrukturen kan være årsaken til de rapporterte forbedringene, og ikke bare at personene føler seg bedre fordi de slapper av, sier forsker Sara Lazar, ifølge Huffington Post.

    I tabellen til øverst høyre kan du lese mer om hvordan «mindfulness»-meditasjon gjøres.

    Les mer: Dette forlenger livet

    Få tankene på avstand

    Det er ikke slik at du må være sykelig stresset for å få et rikere liv gjennom mindfulness meditasjon, sier professor Raymond Stelter ved Københavns Universitet til KK.no.

    – Mange bruker det i en stresset hverdag. Når de merker at hverdagen holder på å overmanne dem, setter de seg og mediterer i noen minutter. På den måten får de tankene på avstand, og kommer tilbake til nullpunktet, sier han, og påpeker samtidig at for mange er det vanskelig å integrere meditasjonen i hverdagen sin, og å sette av tid til det.

    LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunder

    Stelter sammenligner det med å løpe:

    - Det er lett å ta en løpetur, men hvis treningen virkelig skal forbedre livet ditt, må løpingen være en del av hverdagen din.

    Husk å vedlikeholde

    Men ifølge Stelter trenger ikke veien til å bruke mindfulness meditasjon å være lang, men poengterer at det kan være vanskelig i starten. Mange vil oppleve at det er vanskelig å kun fokusere på åndedrettet. De vil hele tiden bli overmannet av tanker.

    Men etter en måned klarer man å la tankene passere, forsikrer han. Til slutt minner Stelter om å vedlikeholde mediteringen.

    – Mindfulness meditasjon må også holdes ved like. Du bør helst meditere hver dag, enkelte ganger bare noen minutter – for å «holde deg i form», sier han.

    Stelter har testet hvordan meditasjonsforløpet kan hjelpe syke mennesker, som for eksempel er deprimerte, stresset eller lider av fobier.

    Derfor bør du prøve pilates

    Til forsiden